• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelden van bepaald tijdstip op bepaalde dagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JesperAFCA

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2016
Goedenavond,

Ik wil van elk uur het gemiddelde op een bepaalde dag laten uitrekenen (en dit laten zien in tabblad Index). En het liefst nog dat ik kan kiezen tussen bepaalde datums/maanden. Hoe kan ik dit het best doen?

Bijlagen

Waar haal je vandaan dat iets een ontbijt of lunch is? Waarvoor staan de getallen in de kolomkoppen. D:H = ontbijt, I:J = lunch?

Dit soort vragen zijn over het algemeen wel met INDEX() en VERGELIJKEN() op te lossen of met GEMIDDELDEN.ALS() maar ik zie de noodzakelijke logica niet.

Had gaat mij niet direct om de lunch of ontbijt. Dat zijn specifieke tijden (tussen 7-12 en 12-14). Wat ik wil is een gemiddelde voor elke dag in de week voor elk uur.

Maar ik gebruikte deze code "=AVERAGEIF(PSNT!C:C;maandag;PSNT!D:D)" om bijvoorbeeld voor elke maandag de psnt uit te rekenen tussen 7 en 8. Maar ik krijg daar geen resultaat bij.

Wel bedankt voor je snelle reactie natuurlijk :)

Laatst bewerkt:
Gebruik deze maar eens in je voorbeeld in E3:
Code:
NL: =GEMIDDELDE.ALS(PSNT!$C:$C;E$2;VERSCHUIVING(PSNT!$D:$D;;VERGELIJKEN($D3;$D$3:$D$25;0)-1))
EN: =AVERAGEIF(PSNT!$C:$C,E$2,OFFSET(PSNT!$D:$D,,MATCH($D3,$D$3:$D$25,0)-1))

Daarna kun je doortrekken naar rechts en naar onder.

PS Jouw formule werkt ook wel, maar dan moet je "maandag" tussen aanhalingstekens zetten...

Gebruik deze maar eens in je voorbeeld in E3:
Code:
NL: =GEMIDDELDE.ALS(PSNT!$C:$C;E$2;VERSCHUIVING(PSNT!$D:$D;;VERGELIJKEN($D3;$D$3:$D$25;0)-1))
EN: =AVERAGEIF(PSNT!$C:$C,E$2,OFFSET(PSNT!$D:$D,,MATCH($D3,$D$3:$D$25,0)-1))

Daarna kun je doortrekken naar rechts en naar onder.

PS Jouw formule werkt ook wel, maar dan moet je "maandag" tussen aanhalingstekens zetten...

Goedemorgen,

Bedankt voor je reactie. De Engelse formule die jij geeft krijg ik een foutmelding bij. Hij geeft aan er is een error met deze formule. En selecteert vervolgens het dik gedrukte gebied:
Code:
=AVERAGEIF(PSNT!$C:[b]$C,E$2,OFFSET[/b](PSNT!$D:$D,,MATCH($D3,$D$3:$D$25,0)-1))

Kan iets zijn met versie-verschillen, of een verkeerde vertaling van de NL-formule bijv. Ik heb zelf NL-versie 2016, dus kan de Engelse versie niet testen.

Om dit te omzeilen heb ik de formule ingevuld in onderstaande bijlage, zodat Excel zelf de vertaling kan doen...

Bijlagen

Kan iets zijn met versie-verschillen, of een verkeerde vertaling van de NL-formule bijv. Ik heb zelf NL-versie 2016, dus kan de Engelse versie niet testen.

Om dit te omzeilen heb ik de formule ingevuld in onderstaande bijlage, zodat Excel zelf de vertaling kan doen...

Ideaal thanx voor je hulp :)

Geen probleem...

Voor mijn informatie: waar zat de fout in de vertaling?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan