• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelden van cijfers

Status
Niet open voor verdere reacties.

yvette80

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2007
Hallo helpmij,

Ik heb een probleempje met cijfers invoeren voor een cijferlijst. Ik ben leraar en ik zou graag alle cijfers van toetsen naast elkaar willen hebben, zodat ik gemiddelden kan zien van elke leerling apart maar ook van elke toets. Probleem is dat niet elke toets hetzelfde weegt. Zo tellen er drie keer mee en anderen 1 keer. Is dit in 1 document te zetten?

En hoe maak ik gemiddelden of cijfers zichtbaar als ze onvoldoende zijn?Bijvoorbeeld door ze dik gekleurd of rood te maken?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
groetjes Yvette

Gemiddelde kan je simpel berekenen met =GEMIDDELDE(bereik).
Het wordt wel iets lastiger als sommige cijfers zwaarder (2/3x) wegen.

Als in B3 t/m B10 cijfers staan, kan je b.v. in A3 t/m A10 de weging zetten (1, 2 of 3x).
Dan kan je de gemiddelde berekenen door: =somproduct(A3:A10;B3:B10)/som(A3:A10).

Cijfers rood maken, of een kleurtje geven of ... kan met "voorwaardelijke opmaak". Opmaak >> Voorwaardelijke opmaak.

Laatst bewerkt:
okido

Hee Bandito Bob

hartelijk dank.Ik ga wat uitproberen.
Ik wilde eigenlijk dat cijfers vanzelf rood kleuren, als ze bijv onvoldoende zijn in gemiddelden.
Dit zou toch ergens moeten lukken met "als" functies?
Als dat niet gaat, kan ik ze natuurlijk altijd zelf kleuren. :D
Groetjes en wederom bedankt,
Yvette

nog iets

Ik heb de cijfers berekend met somproduct. Dat werkt wel, als ik alle cijfers van te voren al had, maar ik zou graag een gemiddelde hebben ook als ik maar van die hele rij toetsen er pas 2 cijfers bekend zijn. Dan kan ik de waarden wel per toets meten, maar niet tussentijdse gemiddelden? Kan ik deze alleen meten na elk toetscijfer ingevuld?
groetjes Yvette

Hee Bandito Bob

hartelijk dank.Ik ga wat uitproberen.
Ik wilde eigenlijk dat cijfers vanzelf rood kleuren, als ze bijv onvoldoende zijn in gemiddelden.
Dit zou toch ergens moeten lukken met "als" functies?
Als dat niet gaat, kan ik ze natuurlijk altijd zelf kleuren. :D
Groetjes en wederom bedankt,
Yvette

Alles wat jij wilt kan ook gewoon. Je kan alle cijfers die voor een gemiddelde meetellen vanzelf rood laten kleuren als het gemiddelde lager is dan b.v. 5,5.
Dit moet je doen met de voorwaardelijke opmaak, en NIET met een als functie.

Als bijlage een voorbeeldje. Als het gem. kleiner is dan 5,5 --> alle cijfers rood.
als het gem.groter of gelijk is aan 8 --> alle cijfers groen.

Bijlagen

Ik heb de cijfers berekend met somproduct. Dat werkt wel, als ik alle cijfers van te voren al had, maar ik zou graag een gemiddelde hebben ook als ik maar van die hele rij toetsen er pas 2 cijfers bekend zijn. Dan kan ik de waarden wel per toets meten, maar niet tussentijdse gemiddelden? Kan ik deze alleen meten na elk toetscijfer ingevuld?
groetjes Yvette

Het gebied waarover je de gemiddelde wilt hebben kan je alvast groot nemen. Cellen in het gebied die leeg zijn hebben geen invloed op het gemiddelde.
als je maar zorgt dat indien er een getal staat er ook een weging staat, of dat indien er geen getal staat er ook geen weging staat.

bijna

De kleur codes zijn gelukt, alleen weet ik nog niet hoe ik gemiddelden kan bepalen zonder alle cijfers daarvoor te hebben. Hoe krijg je een weging van alleen de aanwezige cijfers?
hartelijk dank voor je hulp,
groeten Yvette

Beste Yvette,

Zoiets? Heb het bestandje aangepast om ook toekomstige cijfers mee te nemen.
Cijfers boven het gemiddelde worden groen weergegeven via Voorwaardelijke opmaak.

Groeten,.
Richard

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan