• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelden van cijfers

Status
Niet open voor verdere reacties.

yvette80

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2007
Hallo helpmij,

Ik heb een probleempje met cijfers invoeren voor een cijferlijst. Ik ben leraar en ik zou graag alle cijfers van toetsen naast elkaar willen hebben, zodat ik gemiddelden kan zien van elke leerling apart maar ook van elke toets. Probleem is dat niet elke toets hetzelfde weegt. Zo tellen er drie keer mee en anderen 1 keer. Is dit in 1 document te zetten?

En hoe maak ik gemiddelden of cijfers zichtbaar als ze onvoldoende zijn?Bijvoorbeeld door ze dik gekleurd of rood te maken?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
groetjes Yvette

Gemiddelde kan je simpel berekenen met =GEMIDDELDE(bereik).
Het wordt wel iets lastiger als sommige cijfers zwaarder (2/3x) wegen.

Als in B3 t/m B10 cijfers staan, kan je b.v. in A3 t/m A10 de weging zetten (1, 2 of 3x).
Dan kan je de gemiddelde berekenen door: =somproduct(A3:A10;B3:B10)/som(A3:A10).

Cijfers rood maken, of een kleurtje geven of ... kan met "voorwaardelijke opmaak". Opmaak >> Voorwaardelijke opmaak.

Laatst bewerkt:
okido

Hee Bandito Bob

hartelijk dank.Ik ga wat uitproberen.
Ik wilde eigenlijk dat cijfers vanzelf rood kleuren, als ze bijv onvoldoende zijn in gemiddelden.
Dit zou toch ergens moeten lukken met "als" functies?
Als dat niet gaat, kan ik ze natuurlijk altijd zelf kleuren. :D
Groetjes en wederom bedankt,
Yvette

nog iets