• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelden

Status
Niet open voor verdere reacties.

bonbonbakker

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2010
hallo,

Ik heb in excel een kolom met meer dan 1000 getallen, negatieve en positiefe. Ik wil graag
alle negatieve getallen selecteren en daar een gemiddelden van uitrekenen. Ook zou ik gemiddelden, als hoe vaak een posietief getal voorkomt voordat het wordt onderbroken door een negatief getal willen uitrekenen. Heb je voor al deze gemiddelden een apart programma nodig of kan je dit gewoon allemaal in excel uitrekenen ?

Bedankt

Voor het gemiddelde van bijvoorbeeld de negatieve getallen:

Gemiddelde is de som van een aantal getallen gedeeld door het aantal getallen.
Als je daar voorwaarden aan wilt verbinden ga je werken met SOM.ALS en AANTAL.ALS.

Als de getallen in kolom A staan:
=SOM.ALS(A:A;"<0")/AANTAL.ALS(A:A;"<0")
Dit telt alle getallen die kleiner dan 0 zijn in kolom A bij elkaar op, en deelt dat door het aantal getallen in kolom A die kleiner dan 0 zijn.

Voor de vraag 'hoe vaak een positief getal voorkomt' lijkt het me handig als je even een voorbeeld-bestandje plaatst.

kansen op een cijferreeks

bedankt marcel 79

Verder heb ik een grote kolom met heel veel getallen, negatief en positief.

Ik zou graag willen berekenen hoeveel procent kans je hebt op een negatief/positief getal na een reeks.

Bijvoorbeeld hoeveel kans heb je op een positief getal na vijf negatieven getallen.

Of hoeveel kans heb je dat er een positief getal volgt op een de reeks: negatief, positief, positief, negatief.

bedankt

Dag bonbonbakker

VOlgens mij is het zo dat na welke reeks je ook hebt gehad. Je hebt steeds weer 50% kans op een postitief en 50% op een negatief getal.
Het wordt anders als je vooraf een bepaalde reeks wilt bijv. 5 x achter elkaar een postief getal. De kans is dan =0,5^5 ofwel 3,1 %

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan