• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddele bepalen met verschillende data series

Status
Niet open voor verdere reacties.

tisme

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2006
Hallo,

Ik wil de gemiddelde bepalen van mijn Bekijk bijlage voorbeeld data.xlsxdata om een gemiddelde lijn in mijn grafiek te kunnen plotten, alleen kan ik dit niet doen met de standaard AVERAGE functie, omdat mijn y variabele steeds verschillend is. Dit komt doordat er bij sommige series meer meetpunten zijn dan andere.

Zie bijlage voor een voorbeeld van de data.

Alvast bedankt voor de moeite!

ik heb overal naar gezocht maar weet echt niet hoe ik dit moet aanpakken!

Weet niemand hoe dit moet??

de functie Average accepteert toch meerdere bereiken? Zie bijlage cel C2.
Deze genaamde bereiken kun je eventueel nog dynamisch maken.

Bijlagen

Bedankt voor je reactie!!

Denk dat ik het niet goed heb uitgelegd. Ik heb 5 data series en deze heb ik geplot in een grafiek. Nu wil ik uit deze 5 grafieklijnen een gemiddelde lijn van deze 5 lijnen plotten. Om het gemiddelde te laten plotten was mijn eerste idee om een 6de data kolom te maken en deze bestaande uit de gemiddelde van de andere 5 data series. Ik heb deze nu toegevoegd in de bijlage. Te zien is dat de gemiddelde lijn niet het gemiddelde is en ook heel raar beweegt.

De oorzaak weet ik wel en dat is dat de x en y kolom allebei variëren doordat ik in bepaalde data series meer meetpunten heb dan andere. Me vraag is nu kan ik toch een gemiddelde bepalen om zo een gemiddelde lijn te kunnen plotten in de grafiek?

Bijlagen

Dit lijken wel metingen uit een trekbank...
Je meet juist dan zo vaak omdat je weet dat het niet zulke nauwkeurige metingen zijn....
Wat daarbij een rol speelt is oa de exacte dimensie van een monster, de homogeniteit, etc...
Niet voor niet dat je zo vaak meet om een idee te krijgen van het gedrag van het materiaal....
Alleen het feit al dat je niet overal dezelfde kracht krijgt en dus niet zo ver komt in de rek...

Hier worden gegevens verwerkt:
http://doks.khbo.be/doks/do/files/F...recordId=SKHB8a81998218eeb4e50118ef3bf47c042b
Vanaf p101.

Ben zelf vd chemische kant, maar ik ken het probleem wel, weet niet zo paraat hoe de fysische mensen dit oplossen.

edit: mijn eigen interpretatie... ieder stuk van de curve staat voor een bepaald gedrag....
Dus als dat in het ene stukje materiaal eerder eindigt of begint dan in het andere... mag je dus niet parallel middelen lijkt me...
Als je weet over welk gedrag het gaat, weet je ook meer over de interpretatie.
Bijv de steilheid vd curve... in een bepaald gebied.

Kijk bijv hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elasticiteitsmodulus

Laatst bewerkt:
Goed gezien, het zijn idd metingen uit een trekbank. Alleen mijn vraag is hoe het technisch mogelijk is om in excel een gemiddelde te bepalen zodat ik deze kan plotten in een grafiek (heb dit nodig voor andere doeleinden), dus puur een excel vraag.
Kan er helaas niks over vinden op het internet

Ja... maar nu gedraag je je als een boekhouder.. alleen maar optellen .. en middelen.
Het fysisch beeld vertelt jou dat de monsters in een andere fase zitten... op de plaatsen waar ze onderling gaan afwijken...
Die getallen mag je dus niet parallel op tellen en middelen..... lijkt me... daarom krijg je dus ook zo'n teruggaande curve, iets dat fysisch niet mag...

Het doet me een beetje denken aan deze data sets...
http://www.9lives.be/forum/natuur-w...6-correlatie-berekenen-tussen-2-datasets.html

Je moet dus per grafiek de modulus, vloeispanning, UTS én breukrek, als ze relevant zijn, uitrekenen en die gaan middelen...

Wiskundig lijkt dit wel ok
Ik ben het er fysisch niet mee eens... je mag monsterverschillen die toegewezen zijn aan een andere fase van gedrag niet middelen... je moet per fase de karakteristiek uitrekenen die er toe doet en die middelen..

Enorm bedankt, dit ziet er op het oog goed uit! Alleen moet ik er even goed naar kijken wat je nu exact hebt gedaan.
Andre je hebt gelijk wat betreft je verhaal, je kunt alleen de karakteristieke waarden middelen. Alleen gebruik ik dit voor een andere doeleinde.

tisme, ik ben op dit gebied niet deskundig.
als je de data uitdunt zodanig dat de tabellen even lang worden,
bijvoorbeeld door om de 5 experimenten (of iets dergelijks) er een te verwijderen.
dan behoud je de vorm van de grafieken. en kun horizontaal (per rij) je gemiddelden nemen.

ik ben heel benieuwd naar je wat het experiment was.

Wher, in kolom S kijk je naar kolom E en G dat moet E en D zijn.
en met dat vergelijken wordt steeds de eerste waarde gebruikt die voldoet.
zo passeer je de "Lussen" in de grafiek .

@Sylvester,
in kolom S kijk je naar kolom E en G dat moet E en D zijn.
daar heb je volkomen gelijk, copy/paste foutje.
met dat vergelijken wordt steeds de eerste waarde gebruikt die voldoet
ook juist, maar ik ging er van uit dat door de grote hoeveelheid meetpunten en de kleine onderlinge verschillen dit een acceptabele benadering zou zijn.

Met wiskundige foefjes.... kun je het fysische verhaal niet verdoezelen.
Als het alleen als oefening bedoeld is... prima, maar dan alleen wiskundig. Geen fysicus zal je serieus nemen met zo een verwerking vd resultaten....:o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan