Gemotoriseerd projectiescherm (eindschakelaar bijstellen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Ik heb sinds enige jaren een beamer en gemotoriseerd projectiescherm in mijn woonkamer hangen.
Het projectiescherm heeft een maximaal projectieoppervlak van 250x250cm.
Aangezien ik mijn beamer op breedbeeldprojectie ingesteld heb is echter 250cm breed en 180cm hoog voldoende.
Ik zou de eindschakelaar van mijn projectiescherm graag vervroegd instellen zodat het scherm ook niet verder dan 180cm uit rolt.
Ik weet dat in een projectiescherm gebruik wordt gemaakt van een buismotor maar heb geen idee hoe ik deze eindschakelaars anders in kan stellen.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij adviseren hoe ik te werk dien te gaan om bovengenoemde te realiseren?

Bij voorbaat dank voor uw adviezen/tips !!

Mvrgr. Mark

Na wat zoekwerk heb ik uiteindelijk 2 potmeters gevonden waarmee de maximale uitrol- en oprolpositie ingesteld kan worden, echter... als ik de maximale afrolpositie probeer te verstellen heeft dit geen invloed op de eindstand van het afgerolde scherm. Er staat duidelijk een min teken bij de draairichting die ik gevolgd heb, maar dit levert dus niet het gewenste effect op. Ik heb de potmeter uiteindelijk zo'n 2 hele slagen in de min pijlrichting gedraaid, dus dat zo toch zeker effect moeten hebben.... niet dus.
Heeft iemand ervaring met bovengenoemde?

Bij voorbaat dank voor uw reactie !!

Mvrgr. Mark

Ik heb de fabrikant weten te achterhalen en heb van hen een mail gekregen met attachment hoe deze eindschakelaars af te stellen.
Het blijken meerslags potmeters te zijn. Na de potmeter voor de eind uitrolafstelling voorzichtig bijgeregeld te hebben schakelt de motor helemaal niet meer uit. Ook na terugstelling naar de oude positie (welke ik gemarkeerd had) rolt het scherm volledig af om daarna het doen in tegenovergestelde richting op te willen draaien. (wat ik verhinderd heb door hem handmatig te stoppen)
Heeft iemand een idee hoefeel slagen zo'n potmeter gedraaid kan worden en of deze defect kan raken zodra men dit aantal slagen overschreidt?
Ik heb de potmeter nu uiteindelijk 2x helemaal rond gedraaid. (hij funtioneerde al niet meer bij een halve slag)

Mvrgr. Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan