Genoeg CPU fan en case fan aansluitingen op mijn ASROCK H81 moederbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dgsegs

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Ik heb een ASRock H81M-HDS moederbord gekocht icm. een Cooler Master Silencio 352 case, en een Scythe 4 Mugen PCGH koeler.

Nu zie ik achteraf (superstom) tot mijn spijt dat het moederbord maar 1 CPU fan en case fan connector heeft.

http://www.asrock.com/mb/Intel/H81M-HDS/?cat=Specifications

Kan ik nu alsnog mijn materialen aansluiten? Het lijkt me toch heel raar dat een populair moederbord niet eens 2 casefans ondersteunt, terwijl bijna alle cases 2 fans hebben?
Wat kan ik nu het best doen?

Je kunt Molex naar fan-aansluiting verloopjes kopen, voorbeeldplaatje:
9554979d07d45f52.jpg
Of een duurdere optie is een fancontroller.

Dus in feite kan ik met die kabel de extra fans die ik bezit aansluiten op een overgebleven molex slot op mijn moederbord?

Wat jammer dat ik hier nu te laat achterkom.

Is het ook een idee om mijn moederbord terug te sturen en een iets duurdere variant te kopen?
http://www.asrock.com/mb/Intel/B85M Pro4/

Wat is denk je de beste optie?

Molex zit een de voeding, maar ja daar kan je de extra fan dan op aansluiten. Moederbord omruilen is ook een optie uiteraard, maar het is maar net wat jij wilt (mobo terugsturen betekent vertraging in het kunnen gebruiken van de pc, met 1 fan die nog niet draait kan je je pc gewoon gebruiken).

Ah, ik zie inderdaad dat ik 2 molex adapters heb meegekregen. Daarmee zal het wel goedkomen dan. Bedankt!

Je hebt ook nog een 'powerfan' connector net boven je geheugensloten zitten, kun je die ook gebruiken?
Deze is wel 3 polig ..

Inderdaad, volgens de specificaties moet je 5 aansluitingen totaal hebben:
- 2 x CPU Fan connectors (1 x 4-pin, 1 x 3-pin)
- 2 x Chassis Fan connectors (1 x 4-pin, 1 x 3-pin)
- 1 x Power Fan connector (3-pin)

Bedankt voor de respons.

Wat nu de tussenoplossing is is dat ik de 3 fans heb aangesloten, 1 op de CHA fan, 1 op de PWR fan, en 1 op de CPU fan connectors. Helaas gaan de fans nu op volle toeren draaien. Kan ik dit met een programmaatje als speedfan controleren?

Al mijn fans hebben overigens een 3 pins aansluiting.

Laatst bewerkt:
Je zou es kunnen kijken in het BIOS of je daar iets kunt regelen wat betreft de fanspeeds, met Speedfan heb ik in ieder geval géén ervaring

CPU fan is in de bios te regelen en de molex aansluiting was ter sprake gekomen, de fan controller ook, overigens, dien je wel met een 3 polige die de spanning regelt te doen.

Offtopic misschien, maar wat bedoel je met : dien je wel met een 3 polige die de spanning regelt te doen

Zo'n fancontroller zet je toch aan 1 Molex, die vervolgens je de mogelijkheid geeft om je fans te regelen?

Zalman heeft een controller met PWM op een 4P aansluiting, die met meerdere zie ik niet meer, en temp sensors en die molex is alleen voor de stroomvoorziening.
De meeste zijn voor 3p fans maar de meeste dien je ook handmatig te regelen.
De TS had beter het bord gelijk om kunnen ruilen wat eerst de bedoeling was, nu is het alleen maar gedoe.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan