• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geplaatste groep zoeken en bijbehorende docent weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

mwemekamp

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2013
Goedendag,

Ik heb al even rondgezocht op het forum, maar ik gok dat mijn situatie zo specifiek is dat ik hem toch zelf maar even opgooi...

Afijn, ik moet groepen leerlingen verdelen over begeleiders. In het bestand een tabje met groepen en een tabje met begeleiders. Nu zou ik graag willen, dat als ik een groepnummer achter een begeleider zet (op het tabje begeleiders), de code van de begeleider bij het groepje komt te staan (op het tabje groepen, in de kolom 'Begeleider'). Ik heb al geprobeerd met VERT.ZOEKEN te werken, maar dat levert (nog) niet het gewenste resultaat. Het zou fijn zijn als iemand me hiermee kan helpen! Alvast bedankt.

Bijlage: Bekijk bijlage Indeling groepen.xlsx

Als je zegt "erachter" is dat dan in groep 1 t/m 5 of alleen in "groep 1" (kolom D)?

Beste Wampier,

In principe in alle kolommen (dus Groep 1 t/m Groep 5), want een begeleider kan meerdere groepen begeleiden.
(Hiervoor staat het aantal mogelijke groepjes achter de begeleider. Dit vakje kleurt groen als dat aantal bereikt is, en rood als er teveel groepen worden gekoppeld)

Het kan met een matrixformule, maar persoonlijk prefereer ik een simpele eigen functie, ik heb die iets uitgebouwd voor deze situatie:

Code:
Function vert_zoeken_matrix(zoekwaarde As Variant, bereik As Range, Optional kolom As Long) As Variant
    Set resultaat = bereik.Find(zoekwaarde, , xlValues, xlWhole)
    If resultaat Is Nothing Then
        If kolom = 0 Then
            vert_zoeken_matrix = 0
        Else
            vert_zoeken_matrix = ""
        End If
    Else
        If kolom <> 0 Then
            vert_zoeken_matrix = resultaat.Offset(0, bereik.Column - resultaat.Column + kolom).Value
        Else
            vert_zoeken_matrix = resultaat.Row - bereik.Row + 1
        End If
    End If
End Function

In je sheet, druk ALT-F11 om naar de VBA omgeving te gaan. Selecteer "invoegen" in de menubalk en vervolgens kies "module"

Plak daar bovenstaande code.

Sluit de VBA omgeving en ga naar het GROEPEN blad. vul nu dit in voor B2:

Code:
=vert_zoeken_matrix(A2;'Beschikbare docenten'!$D$2:$H$25;-3)

trek dit door naar beneden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan