geratel geratel geratel

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Ik heb een oudere PC, 733 MHZ processor, met Win XP. Pas geheel opnieuw geinstalleerd. Het ding is echter erg traag. De HD doet niets dan ratelen en het opstarten duurt minutenlang. Hoe krijg ik hem wat sneller?

Al de HD niets doet dan ratelen, zou ik als ik u was, dadelijk een backup maken van je belangrijke documenten en uitkijken naar een nieuwe HD. De oude ligt blijkbaar op sterven.

Hoe krijg je een fiat panda boven de 120km/h zonder dat de deuren eruit vallen en het dak oprolt als een sardien blijke.
(niet aanvallend bedoeld voor de fiat panda bezitters onder ons)

Helaas denk ik dat het niet raadzaam is om nog enig energie te stoppen in een pc die absoluut niet geschikt is voor een zware aplicatie als XP, tuurlijk hij start op maar sneller krijg je hem gewoon niet omdat de HD gewoon niet sneller kan lezen als dat hij kan.
Het geheugen zal ook niet al te veel zijn en daarbij ook niet snel, de processor behoort inmiddels in het bejaarden tehuis waar deze zou moeten rusten van zijn pesioen.

Geplaatst door jjw

Helaas denk ik dat het niet raadzaam is om nog enig energie te stoppen in een pc die absoluut niet geschikt is voor een zware aplicatie als XP, tuurlijk hij start op maar sneller krijg je hem gewoon niet omdat de HD gewoon niet sneller kan lezen als dat hij kan.
Het geheugen zal ook niet al te veel zijn en daarbij ook niet snel, de processor behoort inmiddels in het bejaarden tehuis waar deze zou moeten rusten van zijn pesioen.

Waarom ? Ik werk ook nog met een PIII, 800 MHz en geheugen van 512 MB. Win Xp draait hier ook. Geen probleem.

Als de HD redelijk snel is en het geheugen ook aan de aardige kant is dan zal het vast wel werken maar ik vindt het niet echt een aanrader.

Nogmaals XP is niet gemaakt voor dergelijke machines, tuurlijk zal het lopen maar je zult nooit het maximale uit XP halen.

@jjw het is maar goed dat deze regel er onder staat anders....
(niet aanvallend bedoeld voor de fiat panda bezitters onder ons)

Maar even voor de topic starter, hoeveel geheugen zit er in jou computer. Dit kan ook een oorzaak zijn dat de harddisk veel bewegingen moet maken.
Ook een licht grijs randje komt bij mij al naar boven.

Even oftopic.

Puppie ik spreek uit ervaring wat betreft Panda

grtjs

Ik ook.
Is onze tweede auto een 1000. (boodschappen auto)

Waarschijnlijk een combinatie van Fysiek en virtueel geheugen.

bij teveel virtueel (of natuurlijk te weinig fysiek) wil windows continu geheugen swappen... ook al is dat niet nodig... kijk even naar je instellingen van je virtueel geheugen en houd de volgende 2 vuistregels aan.

1. Virtueel is 1,5 a 2x je fysieke geheugen
2. Min = Max (oftewel minimaal virtueel geheugen is gelijk aan het maximum)

Nou, bedankt voor alle berichten. Vooral het bericht over die fiat Panda heeft me erg aangesproken. Mijn vrouw, ooit trotse bezitter van zo'n ding, heeft gevraagd of het gezicht van JJW vanavond ook zonder balkje in Opsporing Verzocht getoond kan worden:D

Maar terzake. Ik sluit een documentje bij in WORD, met wat uitdraaien uit Aida32. De HD is niet de snelste, een 5400, 20 gig.
Mogelijk kan ik nog wat met de tip van Ellasar, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen.

hij pakt de bijlage niet. vervelend.
dit zijn de gegevens:

fysiek geheugen:
totaal 256 mb
gebruikt 185 mb
vrij 70mb
% 72%

virtueel geheugen:
totaal 872mb
gebruikt 450 mb
vrij 351 mb
% 52%

Gompie,
Ik zal je helpen met opsporing verzocht.
Maar zorg jij dan voor dat bestandje.:D

Geplaatst door puppie
Gompie,
Ik zal je helpen met opsporing verzocht.
Maar zorg jij dan voor dat bestandje.:D

Dank je puppie, maar ik heb het bestand wel ingevoegd, hij komt echter niet door....

rechtermuisknop op deze computer - eigenschappen - geavanceerd (Tabblad).

En dan op instellingen klikken bij "performance" (ken alleen de engelse variant en deze wist ik zo 123 niet te vertalen)

op het dan getoonde tabblad kun je op wijzigen klikken om het virtueel geheugen in te stellen.

zet hem daar op de C: partitie op 384 MB.
Mocht windows toch nog om vergroting vragen zet hem dan rustig aan om hoog tot een maximale waarde van 512 MB
(houd wel min=max aan)

Waarom op C:?
(ervanuitgaande dat daar het besturings systeem staat)
Je harde schijf koppen staan het vaakst van de tijd in de buurt van je c partitie.
(heb je een tweede harde schijf kun je hem ook op die schijf zetten natuurlijk)

Opsporings verzocht

Nou ik wil wel even helpen hoor met opsorings verzocht.

OPSPORING-VERZOCHT

Ik zeg erij, dit was na een aantal lange Pink Pop dagen dus excuus voor de suffe blik in mijn ogen.

grtjs Jarno jjw

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Ellasar
rechtermuisknop op deze computer - eigenschappen - geavanceerd (Tabblad).

En dan op instellingen klikken bij "performance" (ken alleen de engelse variant en deze wist ik zo 123 niet te vertalen)

op het dan getoonde tabblad kun je op wijzigen klikken om het virtueel geheugen in te stellen.

zet hem daar op de C: partitie op 384 MB.
Mocht windows toch nog om vergroting vragen zet hem dan rustig aan om hoog tot een maximale waarde van 512 MB
(houd wel min=max aan)

Waarom op C:?
(ervanuitgaande dat daar het besturings systeem staat)

Je harde schijf koppen staan het vaakst van de tijd in de buurt van je c partitie.
(heb je een tweede harde schijf kun je hem ook op die schijf zetten natuurlijk)

Ik heb dit maar eens gedaan Ellasar, maar helaas zonder resultaat...

Ik blijf in deze situatie toch zeggen dat de HD gewoon te langzaam is voor de aplicatie.
Een HD moet dan zoveel werk verichten als men XP bv opstart en als de HD al neit zo snel meer is dan staat hij aardig warm te draaien.

Geplaatst door jjw
Ik blijf in deze situatie toch zeggen dat de HD gewoon te langzaam is voor de aplicatie.
Een HD moet dan zoveel werk verichten als men XP bv opstart en als de HD al neit zo snel meer is dan staat hij aardig warm te draaien.

vreemd ik heb nog nooit een hardeschijf snelheid gezien bij minimale of zelfs aanbevolen systeem eisen van welke applicatie/besturingssysteem dan ook.....

nog 1 keer de officiele systeem eisen voor XP.

• PC with 300 megahertz or higher processor clock speed recommended; 233 MHz minimum required (single or dual processor system);* Intel Pentium/Celeron family, or AMD K6/Athlon/Duron family, or compatible processor recommended
• 128 megabytes (MB) of RAM or higher recommended (64 MB minimum supported; may limit performance and some features)
• 1.5 gigabytes (GB) of available hard disk space*
• Super VGA (800 x 600) or higher-resolution video adapter and monitor
• CD-ROM or DVD drive
• Keyboard and Microsoft Mouse or compatible pointing device

Nu weten we allemaal dat elke producent een zo laag mogelijke lijst opgeeft om het product zo goed mogelijk te verkopen.

Maar laten we het dan verdubbelen wat "Recommended" is (let op dat required minimaal is) om een applicatie goed en zonder al te irriterende vertraging te kunnen draaien (om niet in dezelfde discussie te belanden als al een keer eerder: natuurlijk kan altijd sneller en soepelder)..
dat geeft aan :

600 MHZ processor
256 MB geheugen
3GB aan harde schijf

Dan kun je gaan discussieren over ATA 33/66/133 en 5400rpm/7200rpm maar Ook op een ATA33/5400RPM draait XP goed (met als minpunt dat die schijven over het algemeen wat meer lawaai maken.)

Nee dan denk ik dat slijtage eerder een probleem is
Controleer de S.M.A.R.T. van je HD eens?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan