Geregelde vertraging laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

thomasgulikers

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2009
Berichten
23
Beste forumgebruiker,

Toch al een tijdje heb ik last van enige vertraging op mijn laptop. Normaal werkt hij prima, maar sinds enige tijd vertraagt hij frequent. Het is net of er een bepaald patroon/golf in zit: dan werkt ie prima, dan weer ontzettend traag.

Ik heb een Acer Aspire 5100:
  • Processor: AMD Turion 64 x 2 Mobile Technology TL-50 (1.6 GHz, 2 x 256KB L2 Cache
  • Beelscherm: 15.4" WXGA Acer Crystalbrite LCD (16ms)
  • Videokaart: Up to 256MB ATI Radeon Xpress 1100 HyperMemory
  • Harddisk: 120GB HDD
  • Geheugen: 2GB DDR2
  • Brander/speler: DVD-Super Multi double layer
Wat mij opvalt is dat de laptop met name vertraagt, wanneer ik media afspeel. Als ik bijvoorbeeld op YouTube een filmpje wil afspelen, dan vertraagt hij geregeld. Eerst hangt ie helemaal vast, en dan komt het beeld en de laptop langzaam weer op gang. Datzelfde geldt voor het afspelen van mijn muziekbestanden. Frequent stottert het geluid of is het zelfs even helemaal weg. Daarbij moet ik wel zeggen dat mijn muziek op een externe harddisk staat (MSi Starbox SATA), maar maakt dat verder wat uit?

Verder heb ik op de laptop geen zware programma's erop of lopen. De standaardprogramma's van Vista en verder o.a. Microsoft Office 2007 Enterprise, Windows Live, Mozilla Firefox (mijn standaard webbrowser), PowerIso, Xilisoft Audio Converter, dBpoweramp Music Converter, uTorrent... Maar deze programma's lopen ook pas wanneer ik ze open (ze starten niet automatisch wanneer ik Windows start). Voor al mijn USB-aansluitingen (muis, printer, externe harddisk en iPod) gebruik ik een 7-poorts-USB-hub.

Weet iemand hoe ik dit probleem van frequente vertraging kan oplossen? Waaraan het ligt? En vertel a.u.b. wat anders dan systeemherstel, want dat heb ik pas nog (ongeveer 3 maanden geleden) en al zo vaak gedaan. Overigens ook het standaardantwoord van Paradigit, hier in de buurt waar ik de laptop heb aangeschaft, op al je problemen... Wat een service...

Alvast bedankt!

Groetjes,
Thomas
 
Wanneer je laptop dan erg traag werkt, zie je dan het cpu erg in de hoogte gaan & hoe zit het dan met het geheugengebruik?

(dit alles kan je controleren door taakbeheer op te starten)
 
Wanneer je laptop dan erg traag werkt, zie je dan het cpu erg in de hoogte gaan & hoe zit het dan met het geheugengebruik?

(dit alles kan je controleren door taakbeheer op te starten)

Inderdaad. Wanneer de laptop vertraagt gaat het CPU erg omhoog, tot 100%, evenals het RAM (dat kan ik kijken met de 'processorsnelheidsgadget' in de Windows Sidebar).

Ik heb de laptop inmiddels gescand met mijn gewone virusscanner (Norton Internet Security 2007, ge-update), evenals met de gratis versie van Ad-Aware (via de officiële website) en SpyBot (ook officieel). Maar alle scans konden geen gevaren ontdekken...
 
weet je welke processen dan ineens zoveel geheugen & processorkracht gaan gebruiken?

Ik zou toch ook nog eens deze stappen volgen
 
weet je welke processen dan ineens zoveel geheugen & processorkracht gaan gebruiken?

Ik zou toch ook nog eens deze stappen volgen

Daar kan ik niet echt een pijl op trekken. Het is net of het in een golfbeweging gaat: dan vertraging, dan weer normaal, dan vertraging, dan weer normaal, enz., enz. enz... Maar de vertraging merk ik voornamelijk wanneer ik een beeldfragment afspeel, bijvoorbeeld via YouTube, maar ook als ik een online game speel. Dan hapert het beeld geregeld (ontzettend, maar dan ook echt ontzettend irriterend). En dan heb ik alleen mijn internetbrowser geopend, hè (Mozilla Firefox, en geen enkel ander programma is geopend). Wanneer ik muziek afspeel (vanaf mijn externe opslag, via mijn USB-hub), dan wil hij ook wel eens 'stotteren'.

Ik zal de stappen eens doornemen.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik heb de stappen doornomen. De twee progs (Malwarebytes en SuperAnti-Spyware) geïnstalleerd en mijn laptop laten scannen, maar beide konden niets detecteren... En het probleem doet zich nog voor.

Kan het wellicht liggen aan mijn huidige Internet Security: Norton Internet Security 2007...?
 
Of heeft het gewoon te maken met mijn processor, intern geheugen en videokaart. Zijn deze niet gewoon te 'klein'? Mijn processor heeft een snelheid van 1.6GHz, mijn intern geheugen is 2GB DDR2 en mijn videokaart is 256MB.
 
Oké, mijn probleem is verholpen. Weliswaar heeft niemand gereageerd :), toch even vertellen wat ik nu heb gedaan waarom de laptop nu weer pico bello in orde is.

Allereerst heb ik mijn interne geheugen van 2GB naar 4GB vergroot. Dat was al een eerste verschil qua snelheid. Daarna heb ik alle crap die op mn laptop standaard was geïnstalleerd verwijderd. Zoals het merendeel van de Acer Empowering Technology-applicaties. Wat een rotzooi, gebruik ik nauwelijks. Dat was al een grotere opluchting. Toen nog prog's als NTI (iets voor t branden en afspelen van CD's/DVD's) verwijderd, Apple Bonjour (?, totale onzin) en mijn internetbeveiliger Norton Internet Security 2007 (aangeraden door vele mensen). And now it works like a charm.

Nu nog even een nieuwe, betere internetbeveiliging installeren. Ik hoorde dat Avast een prima prog was? En BitDefender...?
 
Goed dat je het probleem zelf hebt kunnen oplossen en sorry dat ik niet vroeger heb kunnen reageren maar ik had er simpelweg geen tijd voor :S

Ik heb zelf ook een acer laptop met alle acer troep maar dit had ik al lang verwijderd, dit vertraagde inderdaad veel maar daarom dat ik ook niet in die richting ging zoeken.

Problemen als het aan software ligt zijn namelijk moeilijk te achterhalen als je niet voor de computer zit ;)
Maar goed, vriendelijk van je dat de oplossing nog even komt meedelen :thumb:

& qua antivirus: avast is een goed gratis alternatief, bitdefender heb ik geen ervaring mee maar ik gebruik AVG--> een klein en (gratis) antivirusprogramma die erg weinig resources gebruikt dus bijna niet vertraagd :thumb:
 
Had je onder andere ook Acer Empowering Technology op je laptop standaard geïnstalleerd? Heb je dit toen helemaal verwijderd of slechts die applicaties die je niet gebruikt. Ik wil namelijk het liefst die hele zooi eraf gooien, maar weet niet zeker of Acer eNet Management en eRecovery Management essentieel zijn...

Toch bedankt voor je hulp! :)
 
Oké, ik kom toch even terug op mijn probleem. De laptop werkt nu prima. Alles loopt lekker soepel. Maar mij rest echter nog een probleem. Wanneer ik een DVD wil afspelen, dan loopt dat afspelen van die DVD verre van soepel. Geluid is in eerste instantie prima, maar het beeld stottert weer en is trager dan het geluid. En na een tijdje gaat het geluid ook stotteren. Iemand enig idee hoe dit komt? Ik gebruik voor het afspelen van DVD's Windows Media Player, maar heb nu ook CyberLink PowerDVD 9.
 
ja, bij mij stonde er ook Acer Empowering Technology standaard op geinstalleerd, net zoals bij alle nieuwe computers van acer veronderstel ik.
(ze zouden het beter niet doen en het gewoon mee leveren op een installatie cd voor de mensen die er toch geinteresseerd zouden zijn)

Je kan emanagement & alle rest ook gewoon verwijderen hoor, dat zijn gewoon extra k*tprogramma om dingen te regelen die je gewoon met windows vista ook kan.

E-recovery management denk ik trouwens niet dat je kan gebruiken zonder de acer empowering toolbar.
Dat programma heb ik gewoon gebruikt om men recovery dvd's aan te maken en dan heb ik het weggegooid.

Wat je probleem betreft met het geluid.

Heb je hetzelfde probleem als je dvd's afspeelt met bijvoorbeeld vlc player?
 
Oké...

Recovery-DVD's moet ik nog even branden en dan zal ik alles van Acer weggooien (heel Empowering Technology).

Nu heb ik dus net VLC Player gedownload en geïnstalleerd en hiermee draait een DVD'tje wel goed. Raar. Maar ik neem er geen genoegen mee, ik wil weten waarom dat niet gaat met WMP en PowerDVD (toch wel het best aanbevolen programma voor het afspelen van DVD's)...
 
Oké...

Recovery-DVD's moet ik nog even branden en dan zal ik alles van Acer weggooien (heel Empowering Technology).

Nu heb ik dus net VLC Player gedownload en geïnstalleerd en hiermee draait een DVD'tje wel goed. Raar. Maar ik neem er geen genoegen mee, ik wil weten waarom dat niet gaat met WMP en PowerDVD (toch wel het best aanbevolen programma voor het afspelen van DVD's)...

Jah ik kan ook niet zo direct weten wat de oorzaak is waarom WMP niet optimaal afspeelt, ik ben er zowiso al niet echt een voorstander van.
VLC player heeft standaard alle codecs etc. aanwezig die nodig zijn voor elk soort geconverteerde films, etc.

Als je alleen maar problemen hebt met het geluid zou je eens op de acer site kunnen gaan kijken voor een nieuwere geluidsdriver voor jouw systeem.

Als dat niet helpt zijn het waarschijnlijk de codecs die ontbreken omdat WMP standaard niet echt veel codecs bevat.
Daarom zou je het k-lite codec pack eens kunnen downloaden en dan veronderstel ik dat je probleem daarmee dan opgelost zou moeten zijn :thumb:
 
Jah ik kan ook niet zo direct weten wat de oorzaak is waarom WMP niet optimaal afspeelt, ik ben er zowiso al niet echt een voorstander van.
VLC player heeft standaard alle codecs etc. aanwezig die nodig zijn voor elk soort geconverteerde films, etc.

Als je alleen maar problemen hebt met het geluid zou je eens op de acer site kunnen gaan kijken voor een nieuwere geluidsdriver voor jouw systeem.

Als dat niet helpt zijn het waarschijnlijk de codecs die ontbreken omdat WMP standaard niet echt veel codecs bevat.
Daarom zou je het k-lite codec pack eens kunnen downloaden en dan veronderstel ik dat je probleem daarmee dan opgelost zou moeten zijn :thumb:
Het is een raar probleem. Tenminste, ik snap er niets van. De kwaliteit van VLC Player is wel duidelijk minder dan WMP en zeker dan PowerDVD. Maar het probleem doet zich niet alleen bij WMP voor, ook bij PowerDVD. Alleen hier in de vorm van vertraagd beeld en geluid dat zo om de paar tellen begint te stotteren (ik denk als gevolg van dat trage beeld, moet het geluid even zichzelf bijstellen aan het beeld) en bij WMP stottert het beeld, maar loopt het geluid goed.

Dat K-Lite Codec Pack heb ik al eens geïnstalleerd, maar met de bijgeleverde player (Media Player Classic geloof ik) heb ik hetzelfde probleem...

Maar goed, ik bedank je in ieder geval voor de hulp. Ik zal nog eens naar de computerservice hier in het dorp gaan, kijken of hij misschien een oplossing heeft. Verder is mij nog iemand in een andere forum aan het helpen, daar ben ik nu nog mee bezig. Dank voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:
De kwaliteit in vlc is minder dan in WMP? :eek::shocked:
Jah goed, ik heb altijd zo het idee dat als ik een film bekeek in WMP dat er super veel puntjes waren in het beeld waardoor de kwaliteit veel minder was (en dat was zelfs ook met het afspelen van echte dvd's)
Het is je eigen mening hé, maar ik vind het raar dat het dan wel in vlc goed werkt...
Hoelang heb je het dan met vlc getest? --> laat bijvoorbeeld een film eens een half uur gewoon doorspelen op de achtergrond, merk je dan niet dat er op verloop van tijd het ook foutgaat?

Waarom ik ook zo geinteresseerd ben in dit topic is omdat ik zowat hetzelfde probleem/problemen heb gehad.
Ik had op men laptop ook eens last van geluid dat haperde/kraakte.
Hier op dit forum heb ik erachter gezocht met nog een aantal helpers die ik erg dankbaar was.
De echte oplossing hadden we niet gevonden maar men geluid kraakte ook gewoon bij het afspelen van muziek soms, maar vooral bij het afspelen van films.
Ik kwam er zowat achter dat wanneer het cpu op enkele momenten zo even zwaar belast werd, dat het gekraak voorkwam (dat was al vanaf 60% denk ik), met vlc kon ik dan het beste films afspelen omdat het volgens mij een erg licht programma is.
Je zou dus je processoractiviteit misschien ook eens kunnen controleren wanneer geluid "stottert".
Echter klopt men "theorie" :p dan niet helemaal aangezien ik verondersteld dat die media player classic toch ook wel een zeer klein programma is dat zeer weinig resourses gebruikt.
--> Het probleem met men geluid was dan uiteindelijk wel maar pas opgelost na een aantal maanden zoeken en proberen.
De oplossing was btw ook niet echt de leukste: Ik had namelijk vista opnieuw geinstalleerd omdat ik het na die aantal maanden toch wel beu werd.

Dan had ik onlangs( een aantal maanden geleden) ook het probleem dat men beeld soms ging achterlopen op men geluid. Dit was zo ongeveer altijd na een half uur film afspelen(hoge kwaliteits film--> 720p )
Ik ben erachter gekomen dat de temperatuur erg hoog werd op men laptop op dat moment. --> getest met pc wizard en men cpu werd toen wel 90°C
Dus ben ik een busje perslucht gaan kopen en heb ik men laptop ermee uitgespoten.
Er zat gewoon teveel stof in en sindsdien heb ik geen problemen meer, dus misschien is het ook wel een tip om je systeem eens goed schoon te maken langs de binnenkant ;)

Ook nog iets waar ik nu zo aan denk...
Heb je geen uitroeptekens of vraagtekens in je apparaatbeheer?

Hoe dan ook nog succes ermee en ik hoop dat je eruit komt :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan