Gereserveerd geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vincent-lamers

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2004
Ik heb een nettop Windows 7 64 GB waarin ik de 3GB RAM vervangen heb door 2+2=4GB RAM.
Die extra hoeveelheid RAM is echter helemaal verdwenen in het gereserveerde geheugen.

Zie ook hetzelfde probleem zonder oplossing op:
http://answers.microsoft.com/nl-nl/...60gb-790/0e9ca790-afb1-4ac0-8a88-10fd19218cee

Gecontroleerd via broncontrole het gereserveerde geheugen is bij mij 1024MB
Er is een schone installatie uitgevoerd van Windows 7 64bit.
ik heb via msconfig het maximale geheugenvinkje weggehaald
Wijzigingen van het virtueel geheugen hebben ook geen effect, en dat lijkt me ook niet echt logisch
Het BIOS is geupdate naar versie 0904 nieuwer is er niet

Het is een nettop zonder aparte grafische kaart dual core zie http://www.asus.com/nl/EeeBox_PCs/EeeBox_PC_EB1501/overview/

Ik heb bij mijn laptop van 32 bit hetzelfde gedaan (3 naar 4) en daar gebeurt exact hetzelfde de 64MB gereserveerd geheugen is verhoogd naar ca 1064MB maar dat zou kunnen liggen aan het feit dat het 32 bit is, bij 64 bit zou dat niet moeten.

Laatst bewerkt:
het gereserveerde geheugen van 1GB is op een windows7 64bit installatie vrij normaal.

heeft u de ram al weer terug vervangen (naar de 3GB)?
als er dan nog zoveel gereserveerdee RAM is, probeer dan een windows7 32bit te installeren

echter, de versie van windows (starter, homepremium, proffesional, ultimate) hebben ook ene invloed op hoeveel RAM er gereserveerd word!

Dat mag ik niet hopen op mijn Windows 8.1 64 bit home premium PC is het gereserveerde geheugen lang niet zo groot.
Als ik het RAM weer vervang door 3GB dan wordt het gereserveerde geheugen ook weer lager zoals ik dat al beschreef. Toegevoegd geheugen verdwijnt dus consequent in het geserveerde geheugen.

Ik wil niet opnieuw 32 bit installeren, zie daar ook het nut niet van in. Ik heb al moeite genoeg gedaan om aan een legale Win7, 64 bit te komen, een nieuwe installatie kost me ook veel te veel tijd.

Laatst bewerkt door een moderator:
het geheugen word gereserveerd voor de onboard videokaart wil je dit aan passen moet je in de bios kijken
het kan zijn dat de bios een reset heeft ondergaan waardoor deze nu op 64mb staat

Die tekst in het rood is die ook van u? In mijn vraag staat alles al vermeld.

De link waarna u verwijst had ik al gevonden, en zoals in mijn vraag staat heb ik al aangegeven dat ik precies heb gedaan wat er in de link wordt uitgelegd, en dat heeft geen effect gehad. Het is wel exact wat mijn probleem behelst

Voor alle duidelijkheid heb ik hier een link naar exact hetzelfde probleem al loopt in dit voorbeeld het gereserveerd geheugen echt de spuigaten uit. Er wordt hier ook geen oplossing voor het probleem gegeven.

http://answers.microsoft.com/nl-nl/...60gb-790/0e9ca790-afb1-4ac0-8a88-10fd19218cee

het geheugen word gereserveerd voor de onboard videokaart wil je dit aan passen moet je in de bios kijken
het kan zijn dat de bios een reset heeft ondergaan waardoor deze nu op 64mb staat

Dat het gereserveerd word voor de videokaart daar had ik al zo'n vermoeden van, maar waarom de videokaart dit zomaar doet is me niet helder normaal is dat toegeëigende/gereserveerde geheugen toch niet zo groot?
Wat bedoeld u in dit geval met 64 mb, waarvoor?
En hoe wijzig ik dit en waarin?

64mb van uw ram word toegewezen als videogeheugen voor uw onboard videokaart.
meestal zit er in de BIOS een optie waar dit kan worden verhoogd of verlaagd.

let er wel op dat het verlagen van dit geheugen kan leiden tot het vertragen van uw systeem.

64mb van uw ram word toegewezen als videogeheugen voor uw onboard videokaart.
meestal zit er in de BIOS een optie waar dit kan worden verhoogd of verlaagd.

let er wel op dat het verlagen van dit geheugen kan leiden tot het vertragen van uw systeem.

Als dit normaal niet meer dan 64mb hoeft te zijn en nu meer dan 1000mb, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen 1000mb lijkt me echter overdreven.
Ik weet trouwens niet of dit bij deze nettop in de bios is aan te passen. Dat zal ik moeten bekijken.

NB ik vind het trouwens best dat je als beginnend junior lid antwoord geeft op een vraag die ik aan een ander stel in dit geval firest0rm, maar reageer dan ook de wedervraag die ik aan jouw zelf heb gesteld.

het gereserveerde geheugen van 1GB is op een windows7 64bit installatie vrij normaal.

heeft u de ram al weer terug vervangen (naar de 3GB)?
als er dan nog zoveel gereserveerdee RAM is, probeer dan een windows7 32bit te installeren

echter, de versie van windows (starter, homepremium, proffesional, ultimate) hebben ook ene invloed op hoeveel RAM er gereserveerd word!

Dat mag ik niet hopen op mijn Windows 8.1 64 bit home premium PC is het gereserveerde geheugen lang niet zo groot.
Als ik het RAM weer vervang door 3GB dan wordt het gereserveerde geheugen ook weer lager zoals ik dat al beschreef. Toegevoegd geheugen verdwijnt dus consequent in het geserveerde geheugen.

Ik wil niet opnieuw 32 bit installeren, zie daar ook het nut niet van in. Ik heb al moeite genoeg gedaan om aan een legale Win7, 64 bit te komen, een nieuwe installatie kost me ook veel te veel tijd.

hmm... windows 8.1 gebruikt sowiezo al minder RAM dan windows7

het enige wat ik kan bedenken is in de BIOS gaan en zoeken naar een funcite die zegt 'graphics memory' (of zoiets dergelijks)
want zoals het er naar uitziet is het waarschijnlijk echt uw onboard graphics die van uw ram snoept.
weet u of er een dedicated graphicscard ingezet kan worden (via PCIe)?
dan zou ik aanraden om een goedkoop kaartje te halen en daarmee te testen.

ik heb uw situatie geprobeert te herconstrueren, en het dichts bij wat ik kwam waren deze opties:
- onboard graphics memory
- verkeerde RAM configuratie (probeer in dit geval uw RAM sticks te verwisselen met elkaar)

hmm... windows 8.1 gebruikt sowiezo al minder RAM dan windows7

het enige wat ik kan bedenken is in de BIOS gaan en zoeken naar een funcite die zegt 'graphics memory' (of zoiets dergelijks)
want zoals het er naar uitziet is het waarschijnlijk echt uw onboard graphics die van uw ram snoept.
weet u of er een dedicated graphicscard ingezet kan worden (via PCIe)?
dan zou ik aanraden om een goedkoop kaartje te halen en daarmee te testen.

ik heb uw situatie geprobeert te herconstrueren, en het dichts bij wat ik kwam waren deze opties:
- onboard graphics memory
- verkeerde RAM configuratie (probeer in dit geval uw RAM sticks te verwisselen met elkaar)

Het betreft een nettop van Asus (zoals ik dat al had aangegeven) daarin zitten geen vrije sloten (PCIe)
Ik heb het RAM geheugen al omgewisseld ook de oude 2x1GB teruggezet in dat laatste geval wordt er 512MB geheugen van de in totaal 2GB gereserveerd in plaats van 1024 gereserveerd van de in totaal 4 GB

NB.: Het woordgebruik: "RAM Sticks" zie ik steeds vaker opduiken en klinkt erg verwarrend omdat er ook USB geheugen sticks bestaan, die meestal kortweg: "geheugen sticks" worden genoemd. Normaal gesproken heb ik altijd geleerd om gewoon over het: (verwisselbare) "RAM Geheugen" te praten.

Ik heb gevonden dat men bij wijziging in de PC de Quick Boot functie in de BIOS moet uitzetten, omdat anders bepaalde controles worden overgeslagen. Het probleem werd door de extra controle niet opgelost.

Echter na het bekijken van de foto die ik van het scherm had genomen zag ik de volgende tekst staan:
"Size LBA Block SMART 32bit" Blijkbaar staat hier nog iets op 32 bit terwijl ik Windows 764bit heb geïnstalleerd en dit volgens de website van Asus ook mogelijk is.

Ligt hier het probleem en hoe verander ik dit?

het probleem zou niet moetten liggen bij de LBA block settings (aangezien die niet te veranderen is zover ik weet)

en quickboot zal zover bekend hier geen invloed op hebben aangezien dit een probleme is bij windows of uw videochip.

probeer een ubuntu liveCD/liveUSB te booten
open na het booten van deze liveCD in de terminal in 'free' (als command) en als daar niet zoveel RAM 'weg' is als bij uw windows, ligt het aan windows.
denk er echter om: een liveCD hoeft u niet te installeren op uw hardeschijf, uw data zullen opgeslagen blijven en niet aangeraakt worden

het probleem zou niet moetten liggen bij de LBA block settings (aangezien die niet te veranderen is zover ik weet)

en quickboot zal zover bekend hier geen invloed op hebben aangezien dit een probleme is bij windows of uw videochip.

open na het booten van deze liveCD in de terminal in 'free' (als command) en als daar niet zoveel RAM 'weg' is als bij uw windows, ligt het aan windows.
denk er echter om: een liveCD hoeft u niet te installeren op uw hardeschijf, uw data zullen opgeslagen blijven en niet aangeraakt worden

Wat moet ik dan met het feit dat hier 32 bit staat, moet er dan geen 64 bit staan? Al ik hierop google lijkt het of er wel BIOS(SEN) zijn (of hoe zeg je dit?) waarbij men de LBA kan wijzigingen. In de BIOS van mijn nettop vind ik die mogelijkheid niet.

Ubuntu ga ik uitproberen, kan ik deze eventueel naast Win 7 installeren?

Laatst bewerkt:

Wat moet ik dan met het feit dat hier 32 bit staat, moet er dan geen 64 bit staan? Al ik hierop google lijkt het of er wel BIOS(SEN) zijn (of hoe zeg je dit?) waarbij men de LBA kan wijzigingen. In de BIOS van mijn nettop vind ik dei mogelijkheid niet.

Ga ik uitproberen

Ik heb Ubuntu gedraaid zonder te installeren vanaf een USB stick hierbij gaf hij aan dat er 2,9 GB RAM was geïnstalleerd dus in feite evenveel als bij Windows die 3 GB aangeeft van de aanwezige 4 GB
Om hiermee te werken zodat ik dan meer RAM geheugen beschikbaar zou hebben is dus niet aan de orde.

In die Ubuntu 32 of 64 bits?

Het gereserveerde geheugen bij een 32 bits OS zijn eigenlijk geheugenplaatsen die worden bezet, als je er 3GB in hebt is alles wat erboven zit qua adressen voor de hardware en indien ook iets nodig is voor het grafische deel gaat dat af van die 3 gig., zie je eigen voorbeeld in je startpost.

Bij een 64 bit zou het eigenlijk niet anders hoeven te zijn maar indien er een probleem in met de geheugencontroller of in de CPU wat tegenwoordig het geval is of in de chipsetset bij oudere systemen wordt het gereseveerde geheugen vaak groot, zoals in je eerste beschrijving in je startpost.

Waag er een mail naar de maker van de notebook aan.

In die Ubuntu 32 of 64 bits?

Het gereserveerde geheugen bij een 32 bits OS zijn eigenlijk geheugenplaatsen die worden bezet, als je er 3GB in hebt is alles wat erboven zit qua adressen voor de hardware en indien ook iets nodig is voor het grafische deel gaat dat af van die 3 gig., zie je eigen voorbeeld in je startpost.

Bij een 64 bit zou het eigenlijk niet anders hoeven te zijn maar indien er een probleem in met de geheugencontroller of in de CPU wat tegenwoordig het geval is of in de chipsetset bij oudere systemen wordt het gereseveerde geheugen vaak groot, zoals in je eerste beschrijving in je startpost.

Waag er een mail naar de maker van de notebook aan.

Ubuntu is 64 bits.

De vraag is of er wel een probleem is en dat het extra geheugen noodzakelijk gereserveerd wordt voor de interne grafische kaart (GPU)?

Ik heb al contact met Asus gehad en dei geven dezelfde oplossingen als ik al zelf heb uitgetest/beschreven

Ik heb zojuist de fout/oplossing gevonden zie hiervoor de volgende link http://vip.asus.com/forum/view.aspx...1&id=20100315152744406&page=1&SLanguage=en-us

Bij het automatisch laten toekennen van het geheugen wordt 512Mb te veel toegekend.

Ik heb de automatische toekenning op handmatig gezet. Hiervoor de laagste hoeveelheid van 32Mb voor gereserveerd. Het gereserveerde geheugen is hierdoor veranderd van 1024Mb naar 545Mb.
Het beschikbaar geheugen veranderd respectievelijk van 3GB naar 3,47GB

Als je tot 3GB RAM installeert is er niets aan de hand Installeer je 4GB geheugen wordt er bij automatische toekenning plotseling 1024MB geheugen gereserveerd. Ga je dit handmatig aanpassen dan blijft er nog steeds 512 MB geheugen teveel geserveerd boven het deel dat je hebt ingesteld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan