Gericom 2.4 ghz Pentium 4 start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

alfist81

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 dec 2013
Beste helpmij leden,

Ik heb regelmatig via google antwoord op een prangende vraag gekregen door oude topics te bekijken.
Voor hetgeen ik nu heb kom ik echter niet aan een antwoord, daarom dus na jaren bekend te zijn met Helpmij.n , nu ook daadwerkelijk account aangemaakt : )

Ik heb een oude laptop voor hobby redenen opnieuw geprobeerd aan het werk te krijgen, het betreft een 11-12 jaar oude Gericom Pentium 4 2.4 ghz laptop, met 30GB HD en 256MB werkgeheugen.

ik was van plan om de werkgeheugen op te waarderen en dan eens kijken wat het beestje nog kan met een Windows XP SP3.

maar voordat ik zover was, liep de computer gisteren vast tijdens het draaien van Avast virusscanner in XP SP3 omgeving.
nadat ik de laptop uitdeed, ging deze vervolgens niet meer aan!

althans, als je de laptop 'aan' drukte, ging de laptop wel aan, maar er gebeurd niets, geen biepje, scherm ging niet aan en alleen het lampje van de moederbord brandde.
Als hij net aanschoot klikte het lampje van de HDD even aan en gaat dan vervolgens uit, cd rom hoor je ook draaien , maar er gebeurt niets.
de ene keer draait de cpu fan continu, de andere keer schiet deze helemaal niet aan.

batterij van de BIOS was sowieso 'op' , laptop had jaren niets gedaan.

ik heb de laptop volledig opengeschroefd en de volgende zaken geprobeerd;

BIOS batterij eruit halen, terugzetten, volledig eruit laten; GEEN EFFECT
256MB ram geheugen eruit halen, in ander slot zetten, in originele slot zetten, volledig eruit laten; GEEN EFFECT
ik las op een amerikaanse forum dat F2+D een test voor de laptop scherm moet initialiseren, maar ook dit had GEEN EFFECT
continu op F2 drukken; GEEN EFFECT

Numlk drukken; GEEN EFFECT
scrl Lk drukken: GEEN EFFECT
Capslock drukken: GEEN EFFECT

voordat ik de laptop in de schrootbak gooi, is deze nog te redden?
hoe kom ik erachter wat er precies niet functioneert?
is het de moederboard/CPU/werkgeheugen?

Hoe kan ik dit testen?

alvast bedankt!

Welkom op Helpmij.nl:thumb:
BIOS batterij eruit halen, terugzetten, volledig eruit laten; GEEN EFFECT
Had je wel weer een nieuwe teruggeplaatst en niet die oude die leeg is?
Als je geen beeld krijgt bij het opstarten kan het zijn dat het geheugen het laat afweten.
Nu is 256 al heel erg mager voor xp3, dan zou je toch op z'n minst 1gb erin moeten hebben wil die lekker lopen.
Met 256 is deze al helemaal niet voorruit te branden.

bedankt jackall.

nee, (nog) geen nieuwe batterij erin gezet.
Ook geheugen wil ik inderdaad upgraden.

maar voordat ik er ook maar 1 euro instop, hij start nu niet (meer) op, ik wil uitsluiten dat er iets kapot is.
hij startte namelijk gewoon op, ook al was de batterij leeg en is 256MB karig voor XP SP3.

nu gebeurt er helemaal niks.

kan ik op een bepaalde manier CPU/Moederbord e.d. testen om uit te sluiten dat die nu kapot zijn voordat ik geld eraan spendeer?

Zal (mogelijk) wel weer opstartbaar te maken zijn, maar:
a. Veel te weinig intern geheugen. Minstens 2 GB moet je hebben om XP op een P4 nog een beetje te laten draaien (heb zelf een pc met die setup; daar is de P4 ook nog sneller dan die van jouw laptop).
b. (Minstens) een Dual Core of Quad Core processor heb je nodig om (bijv.) Windows7 goed te kunnen draaien (en dan liefst met 4 GB intern geheugen dan).
c. 30 GB Harddisk zou nog wel genoeg zijn, maar zou wel automatisch vollopen met (uninstall bestanden van) Windows automatische updates op termijn.

Ik besteed aan deze laptop geen tijd en ik raad je aan om er zelf ook geen tijd/geld aan te besteden. Voor (pak 'm beet) 100 euro (max. 150 euro) heb je een dual core of quad core tweedehands laptop met voldoende geheugen, recente Windows versie etc., dus prima om filmpjes op te kijken of te internetten of Excel/Word/etc. op te doen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste Tijs,

Het is puur als een soort hobby dat ik hem wil laten opstarten.

Mocht je me kunnen helpen hoe ik de laptop alsnog aankrijg, ben ik je erg dankbaar!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan