• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geschatte kosten, kleuren geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mausand

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2017
Ola allemaal,

Ik ben met een wensenlijst bezig en heb een lijst gemaakt met geschatte kosten. Bijv. een ebike heb ik geschat op 2500 euro, de daadwerkelijk prijs is 2495. Ik ben dan 5 euro goedkoper uit dan mijn geschatte kosten.
Maar bij de aanschaf van een bv sonos box ben ik 50 euro duurder uit dan ik geschat had.

Nu zou ik graag willen dat bij een overschrijding van het geschatte bedrag, de celkleur rood wordt en zodra ik onder dit bedrag zit, de kleur groen wordt.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, maar ik kom niet tot mijn gewenste uitkomst. Via de opmaak regel (zie plaatje) had ik al wat geprobeerd, het middelpunt had ik de cellen B5 t/m B28 willen zetten. Omdat dit het geschatte bedrag is, dus hoger dan dit bedrag rood, lager groen. (Op het plaatje staat het nog andersom, maar dit was ter illustratie) Dan krijg ik de foutmelding:"Kan de voorwaardelijke opmaak niet toevoegen".

Hopelijk is het een simpel antwoord.
(sorry als deze er dubbel instaat, ik heb verschillende zoekopdrachten gebruikt, maar mijn vraag niet gevonden. Misschien gebruik ik de verkeerde zoekopdrachten, excuus daarvoor!)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Mausand,

Ik zou een extra kolom maken met "verschil". Waarbij je de formule opneemt =als(of(B5="";C5="";B5=0;C5=0);0;B5-C5).
Vervolgens de kolom met het verschil voorwaardelijk opmaak geven.
Celwaarde gelijk aan 0 - bijvoorbeeld geel
Celwaarde kleiner dan 0 - rood
Celwaarde groter dan 0 - groen

Vervolgens sleep je de formule door tot beneden in de kolom van verschil.

Groet,
Ritchie

Zie bijlage. Voldoet dit?

Dit is het.. wat goed, wauw, mijn dank.
Dan de hamvraag voor mij, waar zit de code of welke opmaak is hier gekozen? Ik zou deze nl ook willen gebruiken voor het eindbedrag.

*edit* wacht ik zie de opmaak.
Dat zou betekenen dat =EN(C5<> betekend het verschil tussen deze 2 cellen? ""; die snap ik niet zo goed
C5>b5 als de waarde groter is dan in cel b5 dan wordt het rood.
Lees ik het zo goed?

Laatst bewerkt:
Hoi Ritchie,

moet je dan niet iedere cel het bedrag invoeren zoals je deze bij de geschatte kosten invoert?

Laatst bewerkt door een moderator:
ahhh zoo ja, briljant zeg. Dit is nog duidelijker. Dan zie je meteen wat het verschil is tussen de bedragen, top wat fijn en wat leuk. Dank je wel!!!!!
Dan heb ik een vraag over de code. Je gebruikt de kleurcodes op de cellen in kolom D, dus de code typ je in de cel zelf en de betreffende kolom geef je een waarde, klopt dat?

In kolom D staat de formule. Dat wanneer kolom B of kolom C leeg zijn, kolom D waarde €0,- aangeeft. Daarnaast bevat de formule het element dat wanneer kolom B én kolom C gevuld zijn, deze het verschil weergeeft in kolom D.

Vervolgens selecteer je kolom D (cel 5 t/m cel 30 in jouw geval) en kies je bij Nederlandse Excelversie:
- Voorwaardelijke opmaak;
- Nieuwe regel;
- Cellen die een bepaalde waarde bevatten (2e optie);
- Celwaarde - Gelijk aan 0 - Kleur die je wil koppelen aan waarde €0,-.

- Nieuwe regel;
- Celwaarde - kleiner dan 0 - kleur rood;

- Nieuwe regel;
- Celwaarde - groter dan 0 - kleur groen.

Dus eigenlijk maak je geen aparte code hiervoor. Door de uitkomst van de formule en door de voorwaardelijke opmaak die jij hieraan koppelt bepaald Excel automatisch welke kleur de cel moet krijgen.

C5>b5 als de waarde groter is dan in cel b5 dan wordt het rood. Lees ik het zo goed?
Ja. Het gedeelte C5<>"" wil zeggen dat er alleen voorwaardelijke opmaak moet worden toegepast moet worden als er iets in de cel staat.

Ontzettend bedankt voor de oplossing en nog belangrijker, de wijze les!!
hiermee ga ik aan de slag, dank jullie wel.

@Mausand

Gebruik de knop 'reageer op bericht'.
Vermijd de quote knop.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan