Geschikte videokaart om Windows 7 op K7S41GX te draaien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruud129

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jan 2014
Hallo,

Op mijn oude PC probeer ik windows 7 te draaien. Met de onboard videokaart gaat dit niet al te soepel (de fabrikant levert ook geen windows-7 driver voor deze kaart). De configuratie is als volgt:

ASRock K7S41GX (Chipset SiS 741GX; Bios versie 2.70)
AMD Sempron 2600+ (1,85 Ghz, Socket A)
2 GB DDR geheugen
Onboard videokaart: SiS 741 (64 MB)
AGP 8x slot
Voeding: max 500W

Overweeg om een AGP videokaart aan te schaffen, zit te denken aan bijvoorbeeld de EVGA GeForce 6200 512MB DDR2. Is nog te koop en windows 7 wordt ondersteund.

Heeft iemand enig idee of mijn ASRock moederbord hiermee overweg kan en of ik met deze configuratie überhaupt zonder problemen windows 7 kan draaien? Is een andere videokaart misschien geschikter? Moet de onboard videokaart na bijplaatsing van de agp kaart uitgeschakeld worden?

Alvast bedankt voor elke hulp.

Welkom bij de Helpmij!

Volgens de specs zijn dit de Windows versies waarmee jouw moederbord (smoothly) overweg kan : Microsoft® Windows® 98SE/ME/2000/XP.

Bron

Gelet op de overige specs van het systeem denk ik dat een nieuwe machine (even los van je financiële mogelijkheden) toch ook langzamerhand in beeld begint te komen?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Via de windows 7 upgrade advisor had ik al begrepen dat de chipset en het moederbord mogelijk niet compatibel zijn en dat de huidige videokaart windows aero niet trekt. Ik vroeg mij toch af of er misschien forumgebruikers zijn die toch succesvol geupgrade hebben naar windows 7 met dit moederbord.
Met je opmerking over een nieuwe machine ben ik het helemaal eens. Deze wordt nog slechts gebruikt als tweede pc. Als ik voor een paar tientjes de pc nog kan blijven gebruiken onder windows 7 heb ik dit er wel voor over.

Daarom heb ik ook het woord 'smoothly' gebruikt, want op de website van de mobofabrikant staat 'compliant' en dat vind ik zo'n vervelend woord : het is geen vlees en geen vis, je zou er alle kanten mee opkunnen. Eigenlijk 'zegt' de fabrikant m.i. met dat woord : met deze Windows versies weet je zeker dat het goed werkt en met andere moet je maar zien wat er gebeurt. Dáár kun je dus als user weinig mee.

Waarom draai je hier geen XP op voor de 3 maanden dat het nog kan? Daarna zou ik toch echt het moederbord upgraden. Ik kan niemand aanraden op dit systeem windows 7 te draaien. Het zal nooit een goede ervaring worden. Daarnaast kun je voor een paar tientjes tweedehands een pentium 4 en socket 775 mobo oppikken met ondersteuning voor windows 7, waar een pci-e slot opzit en je gewoon een moderne videokaart op kan installeren. Het feit dat er geen windows 7 drivers voor je chipset zijn is veelzeggend. Het betekent namelijk ook dat er geen garantie is dat welke AGP-kaart dan ook zal werken, simpelweg omdat het verwerkende gedeelte van AGP in de chipset zit.

Dank voor de reacties. Ik draai inderdaad xp op dit systeem. Op een andere harde schijf probeerde ik windows 7 te draaien. Het is me nu duidelijk dat dit geen goed idee is en geld steken in dit moederbord geen zin meer heeft.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan