• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geselecteerd gebied omzetten naar bitmap

Status
Niet open voor verdere reacties.

deSmid

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Graag wil ik een macro maken waarin een bepaald gebied dat ik selecteer via kopieren omgezet wordt naar een bitmap.

Handmatig krijg ik dit wel via een omweg voor elkaar. Ik selecteer een gebied, met CTRL+C kopier ik dit en in Word kan ik dit als figuur invoegen via Plakkken speciaal..... Dit figuur selecteer ik en met CTRL+C maak ik hiervan opnieuw een kopie. Deze kopie kan ik dan pas in Excel plakken als figuur.

Dit wil ik toepassen om uitleg van mijn excelwerkblad / project met voorbeeld figuren te kunnen tonen.

Hoe krijg ik deze handeling in een macro? Gebied selecteren wil ik handmatig blijven doen.

Grt,
deSmid.
:)

Via een macro is mij ook nog niet gelukt, wel met veel minder omweg en zeker zo flexibel op de volgende manier met het freewareprogramma Gadwin Printscreen.
Dit is te downloaden op www.gadwin.com .
Je kunt hier elk stukje van het scherm markeren en de toetscombinatie waarmee je dit doet kun je ook zelf bepalen (ik gebruik Shift+Printscreen). Je kunt zelf opgeven in welk formaat de schermprint opgeslagen / gebruikt moet worden (jpg is een stuk kleiner dan bmp).

Druk op Shift+Printscreen, markeer met de muis het stukje wat je wilt kopieren, druk op enter, afhankelijk van je instelling bevestigen met OK, en plak meteen met Ctrl+V de figuur erin.

deSmid,

Ik weet niet of elke Excel-versie de mogelijkheid van de Camera bevat.

In de bijlage een omschrijving met voorbeelden.

Bijlagen

Het belangrijkste vergeten.

Van je Figuur kun je een gif,jpg enz, maken.
Dan kun je er pas wat mee.

Zie aangepaste versie.

Bijlagen

:) :) :) :) :)
Das heel mooi, beide oplossingen zijn prima te gebruiken.
Het is nu even moeilijk kiezen welke oplossing ik binnen mijn werkblad ga gebruiken. Beide meer als bedankt voor opnieuw zo'n snel antwoord.
:thumb:
Grt,
deSmid.

Vergeet nog de oplossing van Jan. Ook goed, maar voor binnen Excel geef ik de voorkeur voor de andere oplossingen.
Toch ook bedankt voor deze link.

Grt,
deSmid.

Wat ook goed werkt en waarschijnlijk ook wel in een macro:

selecteer je gebied waarvan je een plaatje wil, houd shift ingedrukt en ga in de menubalk naar Bewerken en kies daar dan voor figuur kopieren. Daarna kun je kiezen of je deze figuur als bitmap wil hebben, waarna de figuur op je klembord staat en met plakken is in te voegen.

Lijkt me dat dit met de macro-recorder goed is op te nemen

Nog beter, je blijft je verbazen over de mogelijkheden binnen Excel.

Bedankt Hans, voor de waardering mogen er gerust wat sterretjes bij worden gezet.

Grt,
deSmid.
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan