• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geselecteerd Waarden zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoyB1973

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2013
Beste Helpmij forumleden,

Ik heb een vraag over hoe ik automatisch of door het uitvoeren van een macro een configuratieblad kan maken.
Wij gebruiken al geruime tijd een configuratietool welke is gemaakt in Excel.

Een korte uitleg over de huidige configuratie tool:
De configuratietool bevat meer dan 10.000 artikelen en aangezien deze wekelijks een update krijgen importeer ik momenteel deze lijst ook wekelijks in mijn tool. Aangezien artikelen door deze wekelijkse updates niet altijd op dezelfde plaats staan heb ik een kolom in de configuratie tool toegevoegd waarin de typering van het artikel kan worden aangegeven middels een drop down menu.
In een verzamelblad staan alle typering met de totale waarden, waarbij de medewerkers vervolgens vanuit deze tool een Word document moeten gaan afvullen. En dan raad je het al, dit kan leiden tot fouten.
Vandaar dat ik nu een stap verder wil gaan en vanuit Excel een overzicht wil maken waarin de geselecteerde artikelen waarvan het veld aantal is ingevuld gegroepeerd per soort naar voren komen.
Ik wil dus in een veld een waarde laten terugkomen welke voldoet aan twee voorwaarden. Het veld aantal moet groter zijn dan 0 en het veld typering moet hetzelfde zijn als die van de subkop.

Nu kennen wij 8 typeringen en kan ik natuurlijk 8 x alle 10.000 artikelen laten terugkomen in een rij met de betreffende typering, echter lijkt het mij mooier, aangezien per typering toch vaak niet meer dan 20 artikelen worden gevuld dat ik dit blad niet zo uitgebreid hoef te maken.

Ik heb een voorbeeld bestand toegevoegd.

In tabblad 1 staan de artikelen, hier kan ook een gewenst aantal worden ingevuld en wordt de typering van het product geselecteerd.
In tabblad configuratie 2 heb ik gemaakt wat ik graag zou willen hebben, echter dan met alle artikelen per subkop weergegeven en een formule op de kolom aantal, waarbij moet worden voldaan aan dat de aantal kolom groter is dan 0 en de benaming van de subkop overeenkomt met de typering. Op deze manier filter ik alle artikelen door het filter in kolom g weg die niet van toepassing zijn op die subkop.

Mijn vraag.
Kan dit niet eenvoudiger, aangezien ik op deze manier dus 10.0000+ artikelen per subcategorie krijg dus een tabblad met meer dan 80.000 artikelen en formules.. :-).
is er niet een zoekfunctie en zoek volgende..die dit kan.?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Groet Roy.Bekijk bijlage Waarden Zoeken.xlsx

Daarvoor zijn draaitabellen ontwikkeld.

Bijlagen

ontoereikend ? Waar schiet die draaitabel te kort ?

Draaitabellen zijn erg mooi en ik gebruik ze ook veelvuldig, echter gebruiken wij voor onze volledige offerte een bepaalde layout. de prijscalculatie is hiervan een onderdeel. Deze layout krijg ik niet in een draaitabel.
Ik heb het nu opgelost door een waarde oordeel aan een typering te hangen, waarbij alle producten die niet getypeerd zijn een hele hoge waarde hebben. Als ik vervolgens sorteer op het waarde oordeel komen de regels die ik gebruik bovenin te staan.
Hierdoor hoef ik niet 10.000+ artikelen per typering te maken. Vervolgens het hele proces (selecteren, sortere etc.) onder een macro gezet. Dit werkt voor zover ik nu kan beoordelen prima. Ben bezig het document verder af te maken en dan zullen we zien wat het in een operationele omgeving gaat doen. :-)

Maar in ieder geval bedankt.!

werkt dit niet sneller en efficienter ?

Bijlagen

Fantastisch... ben bijna klaar, maar idd dit is voor zover ik kan bekijken wat ik bedoel en ja dit werkt veel efficiënter.
Moet er wel even op studeren om te kijken hoe ik deze ga oppakken.. waarschijnlijk in een v2, aangezien dit voor mij nog wel enige studie betreft...
Maar geweldig... thnx. Wou dat ik ook hiervan iets meer kennis had... (maar ja nu kan ik zelf gaan stoeien en eens kijken hoe ver ik kom!)

Groet Roy...

Beste Cow,

Je hebt iets heel mooi gemaakt en ik heb er goed naar gekeken, maar ik kom er totaal niet uit.. :-) dit is voor mij te hoog gegrepen. Heb het nu met een opgenomen macro opgelost en dit werkt redelijk goed, echter wordt het bestand in de basis al wel 3mb.
Als je er tijd voor hebt wil ik je best ons bestand sturen opdat je er een keer naar kunt kijken. :-)
Dacht dat ik al redelijk overweg kon met Excel... :-) maar dit gaat toch een stapje verder.

Groet Roy

deze aanpak is eenvoudiger en met een draaitabel, dus bekend terrein voor jou.
Je draaitabel mag ergens in een verloren hoek van je bestand staan of op een verborgen blad.
Die vernieuw je dan, leest hem direkt uit in een array en gaat dan regel per regel toevoegen aan je bestelbon.
macro "gemakkelijker"

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan