Gestoorde ventilator

Status
Niet open voor verdere reacties.

mike_f100

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2005
Beste techneuten,

Ik heb een Fujitsu-Siemens Scaleo P.Het is een perfecte machine, maar wij worden een beetje gek van de herrie die die maakt.
De ventilator blijft als een gek continu blazen en dat geeft echt een irritante herrie.
Dit doet ie bij alle programma`s zowel FS2004 als Office.

Is daar iets aan te doen via windows of heeft iemand een andere tip. Moet ik de ventilator vervangen ofzo?

Ik hoor graag van jullie groeten Mike

Beste techneuten,

Ik heb een Fujitsu-Siemens Scaleo P.Het is een perfecte machine, maar wij worden een beetje gek van de herrie die die maakt.
De ventilator blijft als een gek continu blazen en dat geeft echt een irritante herrie.
Dit doet ie bij alle programma`s zowel FS2004 als Office.

Is daar iets aan te doen via windows of heeft iemand een andere tip. Moet ik de ventilator vervangen ofzo?

Ik hoor graag van jullie groeten Mike

Dat zou kunnen. Het ineens hard blazen van de fan heeft meestal of te maken met een te hoge temperatuur van de cpu, of een erg stoffige/aangelopen cpu ventilator.(ervanuitgaande dat het deze fan is die lawaai maakt).
Dus controleer hoe warm je cpu word: blijft dit binnen de aangegeven waardes? En bekijk de fan eens, is deze erg stoffig?
Wat ook een mogelijkheid is: bij ons op het werk zijn een aantal jaren geleden moederborden uitgleverd met een fout erin. De fout zorgt ervoor dat de fan "spontaan na een x aantal maanden/jaren) continue op max blijft draaien. Een bios update verhelpt dit euvel meteen.
De fanvoeding kan ook een erg irritant geluid produceren, maar deze fan is moeilijk te vervangen.

Speedfan is niet nauwkeurig. De temperatuur kan best wel eens 10 graden afwijken met andere programma. Download bijvoorbeeld http://www.alcpu.com/CoreTemp/ deze. Die is wel nauwkeurig en hooudt ook een log bij zodat je elke seconde de temperatuur weer terug kan vragen. Oja speedfan heeft geen effect als je computer zijn fans op max zet. Om het te voorkomen dat je fans voledig aan gaan moet je kast uit zuigen zodat het stof eruit gaat. En anders zou je in je bios kunnen kijken of daar nog iets staat over het regelen van je fans.

Speedfan is niet nauwkeurig. De temperatuur kan best wel eens 10 graden afwijken met andere programma. Download bijvoorbeeld http://www.alcpu.com/CoreTemp/ deze. Die is wel nauwkeurig en hooudt ook een log bij zodat je elke seconde de temperatuur weer terug kan vragen. Oja speedfan heeft geen effect als je computer zijn fans op max zet. Om het te voorkomen dat je fans voledig aan gaan moet je kast uit zuigen zodat het stof eruit gaat. En anders zou je in je bios kunnen kijken of daar nog iets staat over het regelen van je fans.

Hoi,

wat zou ik in mn bios moeten veranderen? Geen idee hoe dat werkt.
gr mike

Als je niet weet hoe het werkt kan je beter niet doen. Maar wat zijn de temps die je gelzen hebt uit coretemp?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan