• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gestuit op de beperking van ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

exofanatics

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2016
Berichten
39
Ik ben bezig met het bouwen van een werk rooster dat aan de hand van een artikelnummer begintijden moet gaan invullen.
Met de ALS functie in excel kwam ik aardig op weg, maar loop tegen de beperking van het aantal ALS opdrachten aan.
Wie wil er eens met me meekijken en mij als leek op weg helpen.

Er zijn twee tabbladen van belang, het werkrooster en het tabblad met vooraf ingevulde waardes.
De waardes moeten te wijzigen zijn.

Ik wil graag in de gele vlakken het artikelnummer invullen en dat excel dan zelf aan de hand van het tabblad met informatie de tijden en de artikelnaam invult.
Bij het stukje deegafdeling ben ik begonnen.

Omdat ik volledig op google aangewezen ben en niet bekend met de termen in Excel is het moeilijk zoeken.

Ik hoop dat iemand me wil bijstaan.

Groet, Marco
 
Typ in het blad "Planning" in B60:
Code:
=INDEX('Norm Tijden'!$A2:$AM2;VERGELIJKEN(B59;'Norm Tijden'!$A1:$AM1;0))
en kopieer die formule naar rechts.
De formules voor de andere cellen kun je op soortgelijke wijze aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
In vorig bericht stond eerst dat de formule moet worden ingevoerd in B59,
dat moet zijn: in B60 (werd inmiddels aangepast).
 
De bedoeling is dat ik in de gele cellen (bijvoorbeeld B59 een artikelnummer kan opgeven. Excel moet dan daaronder, in cel B60, de artikelnaam invullen en direct ook de begintijden van de dagdienst (bovenste gele cel is dag dienst, gele cel daaronder is avonddienst) invullen in cel B63 tot en met cel B75.
Dit alles zou dan weer moeten corresponderen met de tweede tab Norm tijden.

De formule die je me gaf doet helaas niet wat ik wil.

Wel bedankt voor het meedenken !!

Groet, Marco
 
Volgens mij was de formule van zapatr toch een mooi eerste aanzetje.
 

Bijlagen

  • Autorooster.xlsx
    33,9 KB · Weergaven: 51
Geweldig !!!

Hier kan ik alles mee wat ik wil.
Kun je me ook nog een beknopte uitleg geven van de code, zodat ik snap wat het precies doet?
Je maakt me hier heel blij mee.

Alvast onwijs bedankt !!

Groet, Marco
 
De functies INDEX, VERGELIJKEN, VERSCHUIVING en RIJ ken je misschien nog niet. Zoek ze op in de excelhelp (F1) of op google.
Onderzoek vervolgens hoe deze functies, samengevoegd in formules op je werkblad, het gewenste resultaat opleveren.
Dat is je huiswerk. Je wordt overhoord. Succes :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit inmiddels gedaan en snap de formules.
Daardoor kan ik ook nieuwe velden maken in de tab norm tijden en die overnemen in het rooster.
Ik ben alleen nog op zoek naar waar ik de code ALS.FOUT moet plaatsen om niet, bij geen invoer #N/B in een cel te krijgen, maar gewoon een lege cel.

Is dit eigenlijk wel mogelijk?
 
Met de functie ALS.FOUT ben je helemaal op de goede weg.
Probeer er zelf uit te komen met de excelhelp.
 
De formule die je me gaf doet helaas niet wat ik wil.
Misschien eerst maar eens leren om een formule goed te kopiëren, want de mijne doet precies wat je wil. Dat je al 7 minuten na plaatsing van mijn antwoord beweert dat het niet deugt, toont aan dat je geen inspanning hebt gedaan om het te begrijpen.
En zoals ik al schreef waren de overige formules er met een beetje nadenken makkelijk uit af te leiden. Met een kleine aanpassing namelijk kun je mijn formule van B60 ook gebruiken voor de andere cellen. Als je bv. in B63 dit typt:
Code:
=INDEX('Norm Tijden'!$A3:$AM3;VERGELIJKEN(B$59;'Norm Tijden'!$A$1:$AM$1;0))
dan kun je die formule in kolom B naar beneden kopiëren (VERSCHUIVING(..) EN rij(..) zijn dan niet nodig).
 
Je hebt helemaal gelijk.
Ik heb geprobeerd met behulp van google allebei de codes te begrijpen en ik moet eerlijk toegeven, dat ik met jouw code (zapatr) het verst ben gekomen.
Dat komt uiteraard door mijn eigen onkunde vwb Excel en ik ga me ook zeker nog verdiepen in de code van Timshel.
Ik kan nu in ieder geval met een hele simpele code verder met mijn rooster bouwen.

Toch maar eens van de baas een cursus Excel aanvragen.
(ik blijf natuurlijk maar gewoon een bakkertje he?)

Mijn excuses nog voor het voorbarige reageren en heel erg bedankt voor het verder helpen van een amateur prutser ;-)

Groet, Marco
 
Het is niet nodig jezelf te kleineren, je beroep speelt geen rol.
Op dit forum is een (warm) bakkertje actief die 1 van de beste hulpverleners is van dit forum.
Ik heb geprobeerd met behulp van google allebei de codes te begrijpen
Veel beter kun je de formule begrijpen door in Excel op F1 te drukken.
Dan verschijnt de helpfile van Excel. Zoek daarin op de functies INDEX en VERGELIJKEN, die worden daar piekfijn uitgelegd. En als je die functies begrijpt, begrijp je ook de gebruikte formule.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan