getal beginnend met 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

jwaque

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2006
Ik heb een tabel met gegevens waarbij de getallen beginnen met een 0 (nul). Als ik deze tabel importeer in acces zie ik de nul nog steeds. Echter als ik een toevoeg query draai is de nul verdwenen. Dit is erg vervelend omdat ik geen dubbele waarden in mijn tabel wil krijgen. dus ik heb nr 07080912 en de query maakt daar van 7080912 en ziet dan niet meer dat dit gelijk is.
wie weet een oplossing.
bedankt
jikke

Waarschijnlijk heb je in je tabel het veld als numeriek veld gedefinieerd. Access haalt dan automatisch de voorloopnullen weg.
Je kunt dit gedrag beinvloeden door het veld als tekstveld te definieren, dan blijven de voorloopnullen wel staan.

lukt niet

Bedankt voor de snelle reactie maar helaas. Ik kan de eigenschap van de query kolom niet wijzigen in tekst alleen diverse getals formaten.
jikke

Je moet ook niet in de query dingen wijzigen, je moet de definitie van het veld in de tabel wijzigen.

nog niet

helaas als ik de excell kolom op tekst zet dan haalt excell de nul al weg. Nog iemand een idee.

Dit is de access sectie, niet de excel sectie, daarom ging ik ervanuit dat je een probleem in access had.
Nu blijkt dat je een probleem met excel hebt.

Volgens mij kun je dat oplossen door een formule te gebruiken: = "0123881"

Als je verdere hulp met Excel wilt dan moet je even een nieuwe vraag in de excel sectie openen.

ter verduidelijking

Blijkbaar is de vraag niet helemaal duidelijk sorry ik zal het nog een keer proberen. Ik heb een excell file met een kolom getallen die beginnen met een nul (07091204). Nu wil ik deze kolom importeren in access maar dan raak ik de eerste nul kwijt (dus dan wordt het 7091204) terwijl die een belangrijk onderdeel vormt van het geheel.

Je importeert de gegevens in access in een tabel.
Je moet zorgen dat het veld waarin het getal met de voorloopnullen in access gedefinieerd is als tekst veld en niet als numeriek veld.

Zonder je excel sheet en je mdb is het erg lastig om precies aan te geven waar je wat moet instellen. Post die twee even in een zip file, daarmee worden veel verwarringen zoals hier voorkomen.
Geef dan duidelijk aan welke stappen je waar precies doet en wat je bij die stappen verwacht.
Je kunt nooit teveel informatie geven!

Ik hoop dat de files voldoende info geven. Ik heb (hopelijk) alle bedrijfsinfo eruit gehaald. In de excell file de derde kolom staat een 8 cijferig getal. Hier gaat het om. Deze file word automatisch gegenereerd door onze database. Hierna wil ik hem (automatisch dus gekoppeld) importeren in access en dan met een query toevoegen aan de tabel: invoer gehaltes maar zodanig dat de combinatie van naam, IPC, charge=8 cijferige code niet dubbel voorkomen.

ikkrijg de acces file niet kleiner dan 646 kb bartlus. Heb je een tip. Echt super dat je zo mee wilt denken.
jikke

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Blijkbaar is de vraag niet helemaal duidelijk sorry ik zal het nog een keer proberen. Ik heb een excell file met een kolom getallen die beginnen met een nul (07091204).
Sorry, maar in je excelsheet kan ik geen voorloopnullen ontdekken! Kennelijk gaat de import naar access dus toch wel goed.

Laatst bewerkt:
Ik kan ook geen voorloopnullen ontdekken.
Het toevoegen kun je als volgt doen.

Koppel het excel sheet in je access db (dat doe je op het database venster, rechtermuisknop tabellen koppelen, vervolgens kun je ook kiezen voor excel files).
Je excel sheet is nu gekoppeld alsof het een tabel is.
Nu kun je een toevoeg query maken om de gegevens in je excel sheet op te nemen in een andere tabel.

Je toevoeg query zal er ongeveer als volgt moeten uitzien:

INSERT INTO tblJouwTabel (veld1, veld2, etc.)
SELECT veld1, veld2, etc.
FROM JouwGekoppeldeExcelSheet
WHERE VeldMetNummer NOT IN
(SELECT VeldMetNummer FROM tblJouwTabel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan