• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getal converteren naar uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeJans

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2023
Ik krijg mijn vraag niet helemaal goed geformuleerd dat het mij de juiste zoekresultaten oplevert in Google, dus ik richt me toch maar even tot hier.

Ik wil een getal converteren naar uren, die ik vervolgens van een datum + tijd kan aftrekken.

- Een cel bevat bijvoorbeeld het getal 30. Excel moet dit gaan herkennen als 30 uur.
- De tweede cel bevat een datum + tijd, bijvoorbeeld 20/01/2023 14:00.
- In de derde cel wil ik eigenlijk dat er van het tijdstip in de tweede cel 30 uur afgetrokken worden, je zou dan uit moeten komen op 19/01/2023 08:00, wat qua tijdstip 30 uur eerder ligt.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar gebokst krijg?

Oke dat was vrij simpel... Zat weer eens te moeilijk te denken vrees ik :rolleyes: Maar bedankt hiervoor!

Is er ook iets mogelijk om bij het terugrekenen van de uren rekening te houden met werktijden? Ik zit namelijk met twee diensten (05:30 t/m 14:00 en 14:00 t/m 22:30) en nu kan de formule mij een uitkomst geven buiten de diensttijden om, zeg 01:00 uur.

Dinsdag 07:00 uur minus 3 uur zou als uitkomst moeten geven maandagavond 21:00 uur.

zelf een voorbeeldbestandje plaatsen kan nooit kwaad.

Kan ik zeker doen. Zou je me kunnen uitleggen hoe ik een bestand upload hier?

Laatst bewerkt:
DeJans, wil je dat het helemaal voorgekauwd wordt? of kun je ook laten zien wat je zoal geprobeerd hebt?

hier een hint: bereken eerst eens het aantal hele dagen en kijk dan wat er nog over blijft. enz enz
en werk eerst stap voor stap gebruik meerder cellen . en zet er bij wat en de cel staat.

Laatst bewerkt:
Als ik heel eerlijk ben, ben ik gewoon op zoek naar een antwoord en vind ik het prima als het peanuts is voor iemand op dit forum en dat die persoon me de formule geeft. Ik loop tegen dit probleem aan tijdens het werk en zoek online naar antwoorden, die ik (nog) niet heb kunnen vinden. Graag zou ik ook zo snel mogelijk door willen met het werk aangezien ik hier nu vastloop. Ik wil je best vertellen wat ik allemaal geprobeerd heb, maar ik vraag me af wat het jou helpt aangezien ik er met mijn eigen geklooi niet uit ben gekomen. Ben ook absoluut geen held in Excel, en zeker op het gebied van datums en tijden en hoe Excel deze interpreteert en toepast.

Op internet ben ik wel dit tegen gekomen, wat vrij aardig in de buurt komt bij wat ik zoek: https://www.teachexcel.com/excel-tu...ding-weekends-and-holidays-in-excel_1754.html

Enige verschil is dat hier de uren opgeteld worden bij een startpunt en dat ik ze er van afgeteld wil hebben. Echter vind ik de formule te ingewikkeld om hem zelf om te bouwen naar mijn wens. Raak telkens het overzicht kwijt als ik de formule probeer te lezen en te begrijpen wat er gebeurt als ik iets verander. Heb al wat gespeeld met de plusjes en deze omgezet naar minnetjes, maar dat blijkt niet de oplossing te zijn.

Edit: wat ik wel heb gevonden is dat ik in de formule die hierboven gebruikt wordt, de komma's moet veranderen in puntkomma's en de 8 telkens moet veranderen in 17 (werkuren).

Laatst bewerkt:
Het lijkt mij helemaal geen goed idee om een formule in een berekening te zetten die je zelf niet begrijpt. In het algemeen zijn forums bedoeld om je te helpen een oplossing te maken, niet om hem voor te kauwen.

Een geval van "Geef een man een vis" versus "leer iemand vissen"

Ik snap jullie helemaal, echter hoef ik niet te leren vissen aangezien ik buiten dit toch zelden tot nooit met Excel werk. Daarbij is de tijd die ik nu besteed aan het leren vissen verloren tijd voor mij, aangezien ik dit wel zo snel mogelijk opgelost moet hebben. Klinkt misschien bot en lui, maar ik heb al voordat ik dit forum ben gaan raadplegen al uren gezocht op internet en zelf liggen te prutsen met formules die niet werken of niet de juiste uitkomst gaven.

De formule hierboven die ik heb geprobeerd om te bouwen zat naar mijn idee tot nu toe het dichtst bij de oplossing, vandaar dat ik daar op ben gaan voortborduren.

als je het toch niet wil snappen dan geeft een udf de eenvoudigste oplossing: (wel macro's toe staan)

als je toch een echte (ingewikkelde) excel formule wil geef dan aan welke excel je gebruikt.

ps wel eerst goed controleren of deze udf de juiste antwoorden geeft. (ik ben heel goed in foutjes maken)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Paar minuten geleden heb ik ook een formule van iemand ontvangen die top werkt, dus het hoeft al niet meer. Ik had toch graag even jouw macro willen checken om te kijken of die ook zou werken - want gewoon nieuwsgierig - maar de macro wordt sowieso al geblokkeerd door de firewall van het werk. Toch bedankt voor de moeite!

plaats die formule hier eens dan kunnen anderen hem ook gebruiken. ik ben benieuwd.

Laatst bewerkt:
@sylv

Voor zover ik kan beoordelen geeft jouw UDF niet altijd de juiste uitkomsten.

Deze UDF wel:
Code:
Function F_snb(sn)
   sn = sn

x1 = sn(2, 1) + 24 * (sn(4, 1) - TimeValue(sn(1, 1)))
   x2 = 24 * (sn(4, 1) - sn(3, 1))

F_snb = Int(sn(1, 1)) + sn(4, 1) - x1 \ x2 - (x1 - (x2 * (x1 \ x2))) / 24
End Function

In B9:
PHP:
=F_snb(B2:B5)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan