• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getal converteren naar zelfbedachte code

Status
Niet open voor verdere reacties.

bobbiedevrij

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2007
Hallo beste excelgoeroes,

even een vraag, als ik een hele kolom getallen kopieer, dan wil ik dat excel deze getallen converteert naar een zelfbedachte code.
Bijvoorbeeld 001202 moet automatisch rp1202z0 worden en 0018008 moet rp1808z0 worden. Ik heb al redelijk wat geprobeerd met SUBSTITUTIE ,ALS en VERGELIJK maar ik kom er niet uit. Hebben jullie een oplossing? Zie voorbeeldbestand voor meer duidelijkheid.
Alvast bedankt.

Bijlagen

Ik vraag mij eigenlijk af of er een formule is daarvoor? Ik kan het natuurlijk altijd wijzigen met de de knop ZOEKEN en SELECTEREN en daarna voor vervangen kiezen. In de praktijk komen er altijd nieuwe getallen bij waar dus nieuwe codes bij horen.

Ik heb het idee dat deze vraag niet compleet is.

Code:
="rp"&DEEL(A1;3;4)&"z0"

Zo als het voorbeeldje is zou dit kloppen, maar er zijn vast andere voorwaarden.
Code:
="rp"&DEEL(SUBSTITUEREN(A1;"00";0);2;4)&"z0"

@sylvester ponte , de 0017007 zou de rp1707z0 worden maar kan ook b.v. de rs1707c0 kunnen worden. Wij werken met een programma dat de 0017007 niet herkent, maar wel de rp1707z0 .Het is de bedoeling dat elke code handmatig om gesleuteld wordt naar een rp of rs code of wat voor andere code dan ook. Zodra ik b.v. 25x de code 0017007 in een werkblad kopieer, dan moet de 0017007 in een andere kolom 25x de rp1707z0 staan.

@snb, dit lijkt mij de meest logische en eenvoudigste formule maar ik krijg de foutmelding naam in beeld, excel herkent de tekst niet.

@VenA, deze formule werkt :)

@HSV, deze formule werkt ook :)

Ik moet toch voor elke getal de formule aanpassen want er zit jammer niet echt een logische opbouw in de codes. Zoals gezegd kan de code net zo goed de rs1707c0 zijn.(Met dank aan mijn collega's).

Als er nog meer suggesties zijn, hoor ik ze graag, ik ga voorlopig met de formules van VenA en HSV aan de slag. Bedankt voor het meedenken.

Die van @snb moet je 'text' veranderen in 'tekst' (ENG, NL versie).
Die van @V&A lijkt mij niet het juiste resultaat, anders had ik niet gereageerd (rp9009z0 en rp1800z0 ipv rp9099z0 en rp1808z0 zoals in het bestand staat).

@HSV
Bedankt voor je feedback.
Die getallen zijn nu om te sleutelen naar codes. Ben nu alleen nog op zoek naar een formule dat als ik b.v. een hele kolom getallen in een excel werkblad zet waarin b.v. het getal 0017007 5x voorkomt dat in een andere kolom meteen de goede codes komen te staan. In dit geval 5x de rp1707z0. Is dit mogelijk?

moet die gecodeerde kolom een nieuwe kolom zijn of moet het verbeterd worden in de oorspronkelijke kolom ?

Hoi Sylvester. In dezelfde kolom zou ideaal zijn maar in een andere kolom mag ook. Gr.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan