• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getal met punten opsplitsen over meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

swanwil

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2010
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365 NL
Hallo,

Ik heb een lijst met getallen zoals Kolom A in de bijlage.[bijv. 6.4.5.3.2.1]

Vraag is nu hoe ik deze kan opsplitsen naar Kolom B t/m F zoals in de bijlage maar dan met formules ?

Om het nog wat lastiger te maken; de punt is soms ook een komma.

Iemand een idee hoe dit aan te pakken?

Alvast bedankt!

Bijlagen

Gegevens - tekst naar kolommen en een vinkje bij komma en anderaan de punt invullen. Een formule heb je dus niet nodig.

waarom opsplitsen met formules?

Excel heeft een ingebouwde functionaliteit voor dit soort zaken: tekst naar kolommen, te vinden onder Data

Tekst naar kolommen is mij bekend, maar is dit ook via formules te doen ?

(Bijna) alles is met formules te doen. Die komma's zet je eerst over de hele kolom om in een punt.

Bijlagen

robdgr, bedankt

Ziet er al goed uit.
Alleen werkt het niet als de getallen boven de 9 uitkomen.
En hoe is het op te lossen als er soms een komma ipv een punt
gebruikt wordt in kolom A?

Een aanpak met UDF, die zowel punten als komma's toelaat, alsook getallen boven 9.

Bijlagen

Beste robgr;
De komma kan ik oplossen door een kolom in te voegen en dus in kolom B de komma te substitueren voor een punt
Als in Cel A1 staat "11.12.5" zou deze gesplitst moeten worden zodat in cel C1 11 staat, in cel D1 12 en in cel E1 5
Dit krijg ik toch niet voor elkaar met je voorbeeld.

Beste WHER;
Wat bedoel je met UDF?
Het werkt in je voorbeeld perfect, maar als ik de formule in een ander blad wil maken om het te begrjipen lukt het me niet.

Altijd prettig als de werkelijkheid afwijkt van het gegeven voorbeeld. Voor het gebruik van de oplossing van Wher moet je module1 uit zijn bestand kopieren in je eigen bestand.

Beste robgr en WHER,

Sorry als ik niet duidelijk was in mijn probleemstelling.
Ik wil het graag alleen met formules oplossen, omdat ik vaker zulke bestanden heb waar ik dan de formules in de kolommen erachter kan plakken.

Is er ook een manier om de aantal gebruikte punten in een cel te tellen ?

Ik wil het graag alleen met formules oplossen, omdat ik vaker zulke bestanden heb waar ik dan de formules in de kolommen erachter kan plakken
Maar het is toch doodsimpel met Text->Kolommen zoals velen hiervoor aangegeven hebben. Heb je ook geen enkel probleem met komma's of punten en ook niet met UDFen die ineens niet werken omdat er een punt komma bij komt. Hoef je ook niet een formule te kopieren

Begrijp niet waarom je deze simpele en voor de hand liggende oplossing vermijdt

ron

Omdat ik meerdere orginele bestanden heb wil ik daar niet in rommelen maar in de kolommen erachter via formules dit realiseren.
De orginele bestanden zijn eigenlijk een soort getrapte stuklijst waar achter ieder nummer een aantal staat.

Nu wil ik per artikel uit kunnen tellen hoeveel er totaal nodig zijn.
Dus als mijn lijst 3 niveau's diep is [1.1.1]moeten de aantallen die achter 1.1.1 staan vermenidvuldigt met de aantallen die achter 1.1 staan en vermenidgvuldigt met het aantal wat achter 1 staat.
Bijgevoegd heb ik het via een voorbeeld verduidelijkt.
Hopelijk is nu mijn bedoeling duidelijk

Ik dacht er met de eerste vraagstelling er wel uit te kunnen komen maar blijkbaar is het toch lastiger dan ik dacht.

Bijlagen

Omdat ik meerdere orginele bestanden heb wil ik daar niet in rommelen..

een kopie van kolom a naar b en dan tekst naar kolommen?
Resultaat: oorspronkelijke gegegevens in kolom A, uitgesplitste gegevens in de volgende kolommen

Zelf oplossing gevonden en bijgevoegd.
Daarmee vraag beantwoord

iedereen bedankt voor hun bijdrage

Bijlagen

swanwil,

bedankt voor de terugkoppeling!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan