• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getal met voorloopnul importeren naar access

Status
Niet open voor verdere reacties.

binsberh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 dec 2009
Beste forumleden. Ik heb een excelbestand aangereikt gekregen waarbij de belangrijkste kolom bestaat uit getallen van 7 cijfers met een voorloopnul. De voorloopnul wordt in de sheet getoond, maar als ik in de cel ga staan zie ik in de formulebalk dat de voorloopnul daar niet wordt weergegeven.
Als ik ga importeren naar Access zie ik in de wizard de voorloopnul nog staan, maar bij het uiteindelijke resultaat in de tabel is de 0 toch verdwenen. Excel toont dus wel de voorloopnul, maar werkt op de achtergrond toch met het getal zonder 0. Als ik naar text ga converteren wordt de 0 ook meteen weggehaald. Weet iemand een oplossing om de gegevens toch met voorloopnul in een access tabel te krijgen. Alvast dank, Hans.

Beste Hans,

Welkom op dit forum zo op de valreep van 2009.
Ga eens naar Excel, klik op de cel waarin een getal staat met voorloopnul.
Wat zie je nu in de formulebalk staan? Minder dan 7 cijfers?
Klik dan eens op Opmaak > Celeigenschappen. Stat daar iets als: "0000000"

Als dat zo is, dan worden er minimaal 7 cijfers getoond in de cel, ook al staan er geen zeven. In Excel is er namelijk een verschil tussen de inhoud van een cel en de opmaak ervan.

Je kunt een hulpkolom maken met als opmaak tekst en als formule
Code:
=RECHTS("0000000"&A1;7)
en dan die kolom importeren in Access.

Welke oplossing er ni Access voor is weet ik niet, maar daar kun je ook vast e.e.a.

Groeten,
Richard

Richard, bedankt voor de snelle reactie, en de oplossing met de formule werkt prima. Da's een goede jaarafsluiting voor mij : lid geworden én vraag opgelost allebei op de valreep van 2009. Fijne jaarwisseling en goed 2010! Hans.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan