• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getal omzetten in tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

mooske04

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2011
Luitjes,

in Excel is het mogelijk om in (zie bestand) cel C2 een datum in te vullen die je vervolgens als tekst (zie voorbeeld in C3) weergeeft.
Is dit ook mogelijk met bedragen of getallen?
Dus dat je in C4 "175" intikt en dit wordt dan in D4 weergegeven als "honderdvijfenzeventig"?

Iemand een idee hoe dit te doen?

ik heb dit bestand een keer gevonden maar weet niet meer van wie deze is
op blad 1 zit een knop om een form te laden maar je kunt als je in A1 een getal zet en in B2 "=getalttekst(A1)" dan krijg je ook daar de tekst je hoeft dus niet alleen maar het formulier te gebruiken.

Bijlagen

Bedankt, die was ik inmiddels ook tegengekomen, maar zoals jij aangeeft, A1 en B2, dat werkt niet..... dan krijg ik in b2: "#NAAM?"
En ik kan zo in de VBA niet herleiden waar ik die cellen definieer. Ik heb het getal in c35 staan en de volledige tekst moet in D35 komen....

De code in vba is een functie daar hoef je niks aan te veranderen.
Je hebt wel alle code van die module nodig en niet alleen de functie getaltekst
De cel verwijzing zet je in de formule "=getaltekst(A1)" en A1 kan dus elke cel zijn die jij naar een woord wilt omzetten.
Bij mij werkt het wel
als je met de formule begint te typen komt er dan wel zo n lijstje in beeld vanwaaruit je een formule kunt kiezen?

Laatst bewerkt:
nee, dat kreeg ik niet.
maar inmiddels heb ik het gevonden! Het moet zijn: "=getalEuro(A1)" dus nu werkt het!!!
Thanks!!

Beste,

Ik gebruik deze functie ook, maar merk op dat er voor duizendgetallen ergens een fout zit.
Als ik 4506 typ, dan verkrijg ik vijfenveertighonderd en zes.
Kan er mij iemand helpen om dit aan te passen naar vierduizend vijfhonderd en zes?

Alvast bedankt

vijfenveertighonderd en zes is toch echt goed

In België gebruikt men normaal gezien duizend tallen en geen hondertallen om 4500 uit te spreken. vandaar...

Of deze van de hand van snb
Code:
Function vertaal(y)
    c00 = Format(Val(1 * y), String(3 * ((Len(Format(Val(1 * y))) - 1) \ 3 + 1), "0"))

For j = 1 To Len(c00) \ 3
        x = Mid(c00, 3 * (j - 1) + 1, 3)

sp = Array(mats(Left(x, 1)), mats(Val(Right(x, 2))), mats(Right(x, 1)), mats(Mid(x, 2, 1) & "0"), mats(Mid(x, 2, 1)))
        c01 = c01 & IIf(sp(0) = "", "", sp(0) & "honderd") & IIf(Right(x, 2) = "00", "", IIf(sp(1) <> "", sp(1), sp(2) & IIf(Mid(x, 2, 1) = "1", _
                sp(3), "en" & IIf(sp(3) = "", sp(4) & "tig", sp(3))))) & Choose(Len(c00) \ 3 - j + 1, "", "duizend ", " miljoen ", " miljard ")
    Next

If Right(Format(y, ".00"), 2) <> "00" Then
        x = Split(Format(y, ".00"), ",")(1)

sp = Array(mats(Val(x)), mats(Right(x, 1)), mats(Left(x, 1) & "0"), mats(Left(x, 1)))
        c01 = c01 & " , " & IIf(sp(0) <> "", sp(0), sp(1) & IIf(Left(x, 1) = "1", sp(2), "en" & IIf(sp(2) = "", sp(3) & "tig", sp(2))))
    End If

vertaal = IIf(c01 = "", "nul", Trim(Replace(Replace(Replace(Replace(" " & c01, " eendu", "du"), " eenho", "ho"), "eee", "eeë"), "rieen", "rieën")))
End Function

Function mats(y)
    On Error Resume Next
    mats = Split("__een_twee_drie_vier_vijf_zes_zeven_acht_negen_tien_elf_twaalf_dertien_veertien_twintig_dertig_veertig_tachtig", "_") _
        (UBound(Split(Split("_0_1_2_3_4_5_6_7_8_9_10_11_12_13_14_20_30_40_80_", y & "_")(0), "_")))
End Function

Te gebruiken als =vertaal(2543,25) of =vertaal(A1)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan