• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getal uit einde tekst, om te gebruiken bij berekeningen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gootjedus

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2008
Ik gebruik =RIGHT(AE17;2) om getallen in tekstregels naar een andere cel (B12) te schrijven en er vervolgens een SUM (=SUM(B12:B16) )op te doen. Alle velden hebben de opmaakt NUMBER maar toch herkent de eindformule SUM ze niet als getal (#VALUE!).

wat doe ik verkeerd?

edit:
=RIGHT(AE17;2) kan "-1", " 0" of " 1" bevatten: ik neem aan dat het mis gaat door de spatie?

Laatst bewerkt:
Maak er eens dit van:
=INTEGER(RIGHT(AE17;2))

=RIGHT(AE17;2) wordt tekst.
Excel kan geen tekst berekenen.
Met....
=RIGHT(AE17;2)*1 ....wordt het een getal.

=RIGHT(AE17;2) wordt tekst.
Excel kan geen tekst berekenen.
Met....
=RIGHT(AE17;2)*1 ....wordt het een getal.

dank, daar kwam ik ook achter. Het gaat echter mis als het 'getal' en spatie bevat zoals " 0"

Op " 0" of " 1" zal het niet stuk lopen, en netjes de 0 of 1 als resultaat geven.

Maak er direct een waarde van.. =VALUE(RIGHT(AE17;2))

bij de zin Are you more 2

werkt met
Code:
=TRIM(CLEAN(SUBSTITUTE(AE17;" ";"")))
deels; ik krijg nu
"Areyoumore*2". Het gekke is dus dat hij alle spaties weghaalt behalve die waar het net om gaat

Code:
=TRIM(CLEAN(SUBSTITUTE(AE17;CHAR(160);"")))
geeft geheel geen verschil.

Laatst bewerkt:
Je had het over de laatste 2 posities waarbij de 1e positie van die laatste 2 een spatie of een - is.
In "Are you more*2" staat er een *

Plaats maar eens een voorbeeld documentje, dan wordt het veel duidelijker.
In je eerste post zeg je ook dat er "-1", " 0" of " 1" kan staan en nu staat er ineens een 2.
In de situatie zoals je hebt uitgelegd werken meerdere van bovengenoemde oplossingen gewoon prima.

Laatst bewerkt:
Ook op "Are you more 2" zonder de qoutes loopt het niet stuk met de gegeven formule.
Plaats een bestand zodat we kunnen zien waarom het bij jou niet werkt.

En staan op verschillende posities niet een spatie maar het ascii 160 teken. Dat komt vast uit een non-breakable space van een website. Je kan die vervangen door een spatie middels deze NL formule:
=SUBSTITUEREN(F5;TEKEN(160);" ")

Bij jezelf vervang je dat uiteraard door de Engelse tegenhanger.
=SUBSTITUTE(F5;CHAR(160);" ")

Laatst bewerkt:
Je hebt op de een of andere manier ASCII 160 als spatie weten in te zetten. DAAROM werkt het dus niet in al de gegeven oplossingen... Geef voor het getal maar 'ns een backspace totdat je bij de letters bent aangekomen en druk dan op de spatiebalk en daarna afsluiten met ENTER. Je zal zien dat je functie dan wel de juiste waarde geeft.

[EDIT] ...alléén was Edmoor een stuk sneller dan ik in het uitvogelen van dat probleem... ;)

=VALUE(TRIM(RIGHT(SUBSTITUTE(F4;CHAR(160);(REPT(" ";50)));50)))
Probeer het hier een mee

En staan op verschillende posities niet een spatie maar het ascii 160 teken. Dat komt vast uit een non-breakable space van een website. Je kan die vervangen door een spatie middels deze NL formule:
=SUBSTITUEREN(F5;TEKEN(160);" ")

Bij jezelf vervang je dat uiteraard door de Engelse tegenhanger.
=SUBSTITUTE(F5;CHAR(160);" ")

Die had ik gedaan bij J, toch?
Inmiddels is K goed (wel wat omwegen) maar geeft de SUM in B niet het gewenste resultaat :( Bekijk bijlage helpmij_tekst_naar_getal.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan