• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getal verbergen

• Onderwerp starter Onderwerp starter keith
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

keith

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2006
Beste,

Als de formule-uitkomst nog niet berekend is staat er een "0.0"
kan je deze verbergen zolang ze nog niet berekend is

Groeten

Keith

Bouw een structuur zoals deze:

=ALS(A1>0;A2+A3;"")

A1>0 is gewoon een voorwaarde die voldaan moet zijn opdat de berekening kan gedaan worden. Is er niet voldaan, kan komt er een "lege" cel.

Ander voorbeeld, om fouten te verdoezelen:

=ALS(ISFOUT(berekening);"";berekening)

Begrijp je?

Wigi

of simpelweg in het menu Extra -> Opties -> Weergave het "vinkje" weghalen bij Nulwaarden.

Wigi, wat nu in jouw eerste voorbeeld als de uitkomst van de berekening een negatief getal is EN dus getoond had moeten worden. Als ik jouw voorbeeld goed lees, dan wordt bij een waarde van -1,0 een lege cel gegenereerd, i.p.v. -1,0

Mogelijk optisch onvolkomenheidje bij mijn suggestie is dat bij een berekening die idd. op 0 uitkomt, ook deze 0 dan niet wordt weergegeven.

Laatst bewerkt:
Keith, ik heb in mijn vorige bericht een laatste nieuwe zin toegevoegd. Mogelijk niet onbelangrijk.............?

Pasja zei:
Wigi, wat nu in jouw eerste voorbeeld als de uitkomst van de berekening een negatief getal is EN dus getoond had moeten worden. Als ik jouw voorbeeld goed lees, dan wordt bij een waarde van -1,0 een lege cel gegenereerd, i.p.v. -1,0

Dat was ook maar een voorbeeldje van mij om het uit te leggen. Geen rechtstreekse toepassing. Onder het motto: "leer beter iemand vissen dan hem een vis te geven."

Pasja zei:
Mogelijk optisch onvolkomenheidje bij mijn suggestue is dat bij een berekening die idd. op 0 uitkomt, ook deze 0 dan niet wordt weergegeven.

"optisch onvolkomenheidje?" ?

Dat is inderdaad het grote probleem en daardoor zal ik nooit die methode gebruiken.

Dat laatste ("grote probleem") zie ik mogelijk toch iets anders:
je kunt Excel immers de opdracht meegeven een cel een "kleurtje" te geven bij een bepaalde waarde. Als je zelf als maker van een werkblad weet dat in je werkblad nulwaarden standaard niet worden weergegeven omdat je het vinkje hebt weggehaald (zoals ik adviseerde), dan kun je simpelweg Excel opdracht geven om alle cellen die als uitkomst een 0 waarde hebben, een kleurtje te geven, met als logische gevolg dat je weet dat lege witte cellen nog niet berekend zijn en dat gekleurde lege cellen al berekend zijn, maar als uitkomst 0 hebben..... toch, of zie ik dat nu verkeerd?

Laatst bewerkt:
Pasja zei:
... Excel opdracht geven om alle cellen die als uitkomst een 0 waarde hebben, een kleurtje te geven

Je bedoelt dat je op alle cellen Voorwaardelijke Opmaak gaat toepassen? Of ben ik verkeerd?

Vw opmaak is beperkt tot 3 condities, dus als je er al 1 opgeeft aan de nullen ben je die al kwijt. Meermaals wordt er op een forum gevraagd om "meer dan 3 voorwaarden in vw opmaak te hebben".

Verder denk ik (ben niet zeker) dat de bestand duidelijk groter wordt door de toegepaste opmaak. Maar daar kan ik mij dus in vergissen.

Ik heb idd. ook even nagedacht over de gevolgen voor de grootte van het bestand. Daar iedereen (dus ook ik) wel een paar Excel bestanden op zijn pc heeft staan, heb ik deze even bekeken. Berekeningen die als uitkomst een 0 hebben, heb ik eigenlijk niet. Dit zou dan kunnen betekenen dat het geven van een kleurtje middels de voorwaardelijke opmaak niet of nauwelijks voorkomt, met als gevolg dat het bestand klein blijft. Wellicht veel kleiner dan het gebruiken van een formule zoals jij in je eerste bericht voorstelt, want in iedere "uitkomstcel" een structuur te bouwen zoals jij voorstelt levert qua tekst mogelijk ook tot een forse bestandsvergroting?

Idd. ook de voorwaardelijke opmaak leidt tot meer "programmatische bits and bytes per cel", maar ik heb het vermoeden dat de programmeer taal die Excel gebruikt bij voorwaardelijke opmaak, kleiner is dan de door ons -eindgebruikers- toe te passen eigen formules in cellen.

Op zich wel leuk en (voor mij) leerzaam dat een simpel Excel vraagje tot deze verdieping kan leiden.

Laatst bewerkt:
Maybe lezen we vanavond meer in dit topic. Er zijn een paar Excelkanjers op de Helpmij (die kennelijk NU niet online zijn, want anders hadden we allang een reactie gehad) die dit topic mogelijk ook gaan "zien" en vervolgens nog wat meer relevante aanvulling gaan geven.

Laatst bewerkt:
Pasja zei:
Maybe lezen we vanavond meer in dit topic. Er zijn een paar Excelkanjers op de Helpmij (die kennelijk NU niet online zijn, want anders hadden we allang een reactie gehad) die dit topic mogelijk ook gaan "zien" en vervolgens nog wat meer relevante aanvulling gaan geven.

OK.

Interessante gedachtenwisseling idd.

Ik denk dat ook al zijn er weinig cellen waar de vw opmaak inderdaad zichtbaar is (het kleurtje dan), het feit dat je het instelt is volgens mij al voldoende om plaats in te nemen. Ook zal zijn er dus maar pakweg 5 cellen die kwalificeren voor het kleurtje, het feit dat je het instelt op duizenden cellen is al voldoende. Ik weet dat Excel gebruik maakt van C++, maar dat geldt voor zowel de formules als de andere berekeningen.

Tot later misschien

Wigi.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan