• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getal verspreiden over kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijnvanhooff

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Beste,

Ik loop tegen het volgende probleem aan.
Ik heb een drietal kamers met elk zijn eigen standaard bezetting in dagdelen (een dag heeft 2 functionele dagdelen).
Ik heb een aantal te verdelen dagdelen die (belangrijk!) gelijkmatig verdeeld moeten worden over de kamers zodat ze allemaal ongeveer dezelfde belasting hebben qua bezetting (het liefst dus iedere kamer een uptime van 70%, dan 2 kamers 100% en 1 van 30% om problemen te voorkomen).

Bijlage bevat een voorbeeld datasetje

Er hangt een voorwaarde aan omtrent aantal dagdelen per week. Dit zijn er normaliter 10 (5dagen*2dagdelen), alleen er is rekening gehouden met verplichte vakantiedagen.

Als iemand mij uit dit dilemma kan halen dan toast ik een virtueel biertje op je (het is pas 10:08, ik weet het):thumb:
Bekijk bijlage HELPMIJ_UITSPREIDEN.xlsx

Laatst bewerkt:
Ik heb het goed bekeken en probeer het te begrijpen. Echter klopt er toch niet iets.

Als ik als vb. pak: Week 1
Ik heb 4 personen die ik standaard al in mijn kamers heb zitten
Ik moet er nog 12 verdelen over deze kamers zodat het zoveel mogelijk uitgespreid is.
Dan zou ik toch in kamer 1 bijvoorbeeld 6 personen moeten hebben, kamer 2 5 personen en kamer 3 5 personen om weer aan mijn 16 personen te komen?
Nu staan er 5 in ieder kamer en ben ik 1 persoon kwijt.

Week 2 om het misschien nog duidelijker te krijgen:
Ik heb standaard 5 personen in mijn kamers zitten (3 in kamer 1, en 1 persoon in kamer 2 en 3)
Ik heb nog 10 personen over die ik verspreid wil hebben over mijn kamers.
Hier doet hij het perfect omdat ik een mooi afgerond getal heb en pakt hij inderdaad per kamer 5 personen

Week 3 heb ik 3 personen verspreid over mijn kamers, ik moet er nog 11 kwijt
Dus wil ik er bijvoorbeeld 5 in kamer 1, 4 in 2 en 4 in 3 zodat de optelsom weer klopt.

Samengevat, ik wil mijn extra personen verspreid hebben over mijn kamers met een maximaal verschil van 1 persoon t.o.v. de andere kamer(s) en dat de optelsom van de kamers gelijk is aan het aantal standaard personen+de "te verdelen extra personen"

Hmm, ik vind het lastig om jullie op het verkeerde spoor te brengen en tijd te laten stoppen als het niet duidelijk is. Ik hoop dat ik het nu zo duidelijk mogelijk heb verwoord :o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan