• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getallen automatisch converteren naar tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

88jhnl

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2015
Berichten
11
Ik werk met excel 2013 en wilde graag het volgende weten.Is het mogelijk dat wanneer ik in een cel een getal intik dit getal automatisch wordt geconverteerd in een tijdnotatie,dus als b.v.het getal 3197 word genoteerd dit dan in dezelfde cel verschijnt als 53:28.Hopelijk is er een kenner die mij dit in Jip en Janneke uit kan leggen?.:mad:
 
Als ik het goed begrijp voer je de seconden in en will je er Minuten van maken?
Volgens mij heb je dan 53:21 en niet 53:28.
Wat is precies je vraag?(een voorbeeldbestand helpt vaak veel.)
Ik heb iig hier de berekening in stappen van die seconden naar Minuten voor je neergezet.
Bekijk bijlage Tijdnotatie.xlsx

Grtz
 
Beste helper,

Als voorbeeld heb ik een gedeelte van een werkblad bijgesloten.
Het is de bedoeling dat er wanneer ik in b.v.cel D3 een getal b.v.3532 (minuten)invoer er automatisch een notatie in uren verschijnt dus in dit geval 58:86666 wat natuurlijk word afgerond op 58:87
het is n.l. volgens de CAO in de taxi en touringcar branche geregeld dat gewerkte minuten moeten worden geregisteerd maar voor de berekening is een uren notatie te prefereren.Uiteraard zou ik ook een kolom kunnen toevoegen en daarin de uren middels een formule (D3/60) laten weergeven,maar dit is eigenlijk niet de bedoeling.
 

Bijlagen

  • Helpmij.xls
    113,5 KB · Weergaven: 55
is dit je bedoeling
 

Bijlagen

  • Helpmij-1(sectotime).xls
    127,5 KB · Weergaven: 62
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 Application.EnableEvents = False
  If Not Intersect(Target, Range("D15:D30,I15:I30")) Is Nothing Then
     Target.Value = Application.Convert(Target, "mn", "hr")
     Target.NumberFormat = "#.00"
  End If
 Application.EnableEvents = True
End Sub
 
Sylvester goede opmerking weet geen oplossing hier voor
 
Ik wist niet dat er 87 minuten in uur passen. De uitkomst moet bij 3532 minuten 58:52 uur zijn. Uit het voorbeeldje blijkt nergens waar je wat invoert, en wat je er verder mee wil. Moet er mee gerekend worden of gaat het alleen om de presentatie op de loonstrook?
 
Daar mijn vorige code geen 87 minuten aangaf, maar 58,87 zoals gevraagd.
Maar hier de code voor de tijd zoals @V&A graag in zicht wil hebben.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 Application.EnableEvents = False
  If Not Intersect(Target, Range("D15:D30,I15:I30")) Is Nothing Then
  If Target.Count = 1 Then
     Target.Value = Application.Convert(Target, "mn", "hr") / 24
     Target.NumberFormat = "[h]:mm"
  End If
  End If
 Application.EnableEvents = True
End Sub
 
Laatst bewerkt:
@Hsv,
Mijn bericht was niet aan jou gericht. (had het niet gezien)
Code:
Target.Value = [COLOR="#FF0000"]Application.Convert[/COLOR](Target, "mn", "hr") / 24
geeft weer stof tot nadenken.:d
 
Je kan dit ook gewoon in formulevorm toepassen als je dat bedoeld.
=CONVERTEREN(A1;"mn";"hr")/24
 
Zonder teveel in te breken in dit draadje. Leuke ingebouwde functie, totaal nieuw voor mij. Waarbij "mn" en "hr" in mijn optiek niet erg logisch zijn. Nog maar een paar 1000 te gaan en dan ken ik ze allemaal:d
 
Graag gedaan JeanPaul, maar ik ben niet de eindbeslisser. :D
Ts moet maar kijken welke van de twee het beste past.
Het zal wel om een betaling (uren*uurloon) gaan, en dan is de eerste waarschijnlijk relevant.
 
Beste excel kenners,

De aangedragen oplossing(en) voldoen prima aan mijn vraag.Het omrekenen van een getal naar tijd moet zoals opgemerkt gedaan worden om het getal in minuten voor de uren/loonberekening
automatisch wordt gecoverteerd.
Aan alle reacties hartelijk bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan