• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getallen die als tekst worden gezien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy 1977

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Hallo,

ik loop regelmatig tegen dit of een soortgelijk probleem aan en ik hoop dat ik het met een simpele formule kan oplossen.

1. ik exporteer data uit een systeem me een weeknummer
2. ik heb een rapportje gebouwd, ook met weeknummers.

Nu is het weeknummer in mijn export bijvoorbeeld 05 en in mijn rapportje gewoon 5. Als ik verticaal zoek op 5 lukt het niet. Als ik zoek op 05 lukt het wel (zie voorbeeld (Tab 2017 cel C2. Zodra ik hier 05 noteer gaat het goed).

Ik zou graag zien dat het gewoon altijd werkt ongeacht of er 5 of 05 staat in de ene tabel of in de andere.

Hulp wordt gewaardeerd:)

Bijlagen

Code:
[English]    =VLOOKUP(CONCATENATE($B3;"-";TEXT(C$2;"00"));Dump!A:L;4;FALSE)

[Dutch]     =VERT.ZOEKEN(TEKST.SAMENVOEGEN($B3;"-";TEKST(C$2;"00"));Dump!A:L;4;ONWAAR)

Overigens moet er wel iets consequents in zitten. Op deze manier kan je altijd in je dump zoeken (omdat naar mijn idee die dus in een text format van 2 getallen komt). Maar de ene keer het ene en de andere keer het andere lijkt mij niet echt te doen.

Laatst bewerkt:
Dank! Hij is inderdaad ook wel consequent. Mocht dat niet zo zijn kan ik dat nog zo oplossen voor de zekerheid:

=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(TEKST.SAMENVOEGEN($B3;"-";TEKST(C$2;"00"));Dump!$A:$L;4;ONWAAR));VERT.ZOEKEN(TEKST.SAMENVOEGEN(B3;"-";TEKST(C2;0));Dump!A:D;4;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(TEKST.SAMENVOEGEN($B3;"-";TEKST(C$2;"00"));Dump!$A:$L;4;ONWAAR))

Vraagje, ik zat ook al in jouw denkrichting, maar ik wist dus niet dat ik 00 als notatie nodig had. Kon ik niet in de helpfunctie vinden en ook niet in het dialoogvenster celeigenschappen. Hoe had ik dat kunnen opzoeken?

Kon ik niet in de helpfunctie vinden en ook niet in het dialoogvenster celeigenschappen

Tja, Goede vraag. Ik denk gewoon op deze manier, door te vragen. Ik gok dat je het wel tegen kan komen in Excel studieboeken. En verder lekker veel kijken hoe anderen zaken oplossen met functies. Leer je erg veel van. ;)

Heb je voor je rapport al een draaitabel getest ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan