• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getallen en haakjes verwijderen na een naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

VinnioD

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 dec 2013
Is het mogelijk doormiddel van een macro of een functie om een stuk veld te verwijderen die niet altijd een vaste lengte heeft.

Voorbeeld:
Puk, Piet (9987)
Altijd, Henk (12)
Jeroen, Paul (123)

Wat mijn bedoeling is dat na de uitvoering van de functie/macro het er als volgt uitziet:
Puk, Piet
Altijd, Henk
Jeroen, Paul
Dus alle getallen en haakjes wil ik graag weg hebben.
Ik heb CTRL + H en dan (*) en dan daarna vervangen voor een leeg veld, maar dat werkt helaas niet.
Ik gebruik Excel 2013.

makkie, met de functie FIND (heb engels office, denk zoek in het NL) om het eerste "(" te vinden
Dan left om alleen de naam te pakken

=LEFT(A1,FIND("(", A1)-1)

Of je kan "tekst naar kolommen" doen met ( als schijdings teken.

Je zoekt ook niet naar het asteriskje, maar naar resp. ( en ). Neem een macro op die dat regelt, en je bent al een heel eind.

Beste,

Stel in A1 : Piet, Piet (9987)
In B1 de formule vind.spec("(";A1) => heeft de positie weer waar het (-teken staat
In C1 de formule deel(A1;1;B1-1) => neemt het deel van de tekst te beginnen van het eerste teken en eindigen op de positie van het (-teken min 1

mvg,
berre51

Thnx voor de snelle reactie! Ik heb de "tekst naar kolommen" gedaan en dat werkt als een trein! Ik zet hem op status opgelost.

Dir is de NL versie van de functie van namliam:
=LINKS(A1;VIND.SPEC("("; A1)-1)

*Zie net dat je al tevreden bent ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan