• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getallen in een tabel plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peetbeest

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2013
Beste Helpmij-ers,

Ik heb 13 getallen waarmee er 78 unieke combinaties mogelijk zijn. Nu wil ik deze 78 getallencombinaties in een tabel zetten. In elke kolom moeten 8 getallen voorkomen, dus 4 getallencombinaties maar mag elk getal maar 1 keer voorkomen. Ook in de tabel mag elke getallencombinatie slechts 1 keer voorkomen. Momenteel heb ik de mogelijke combinaties per kolom in de tabel gezet (28 per kolom). (zie bijlage) Is er in excel een manier om de tabel automatisch in te vullen zodat elke getallencombinatie slechts 1 keer in de tabel voorkomt en dat ook elk getal in de kolom slechts 1 keer voorkomt? Ik heb dit enkele keren zelf geprobeerd maar kom bij de laatste kolommen steeds in de knoei. Het is niet te doen om elke mogelijke combinatie uit te proberen. Kan iemand me helpen dit te realiseren?

Alvast bedankt,
Dirk.

Je vraag is voor mij zo onduidelijk als maar zijn kan.
Je schrijft dat in de kolommen elk getal maar 1 x mag voorkomen. Wel, als je kolommen zoals in je voorbeeld, 8 rijen lang zijn, dan kun je maximaal 1 kolom hebben met 8 getallen en nog 1 kolom met 5 getallen. Jij maakt 20 kolommen, waarbij je vanaf kolom N ook nog eens opnieuw begint. Wie het snappen kan, hij snappe het.
Idem wat je tabel betreft onder de kolommen: in de bovenste rij (rij 29) type je in je voorbeeld 10 dezelfde combinaties, terwijl je in de uitleg schrijft dat elke combinatie slechts 1 x voor mag komen. IK begrijp er niets van.

Laatst bewerkt:
Mij is de vraag ook niet duidelijk! Wel een voorbeeldje gemaakt hoe het mogelijk zou kunnen. Omdat ik niet weet hoe en waar je de uitkomst wil hebben heb ik de formules handmatig aangepast. Vandaar de kleurtjes.

Bijlagen

Ik ga proberen om het iets duidelijker uit te leggen.
Er zijn 13 spelers. De spelers spelen altijd in paar dus kunnen er 78 unieke koppels gevormd worden. Per speeldag doen er 8 spelers mee (de kolomkoppen), dus 4 koppels. Laat ons zeggen dat de andere 5 reserve zijn. Als elk koppel maar 1 keer mag spelen kunnen er dus 19 wedstrijden met 4 koppels plus 1 wedstrijd met 2 koppels gespeeld worden.
Daarom mag elk koppel maar 1 keer in de tabel voorkomen.
Een voorbeeld:
Laat ons de eerste kolom nemen waarin spelers 1 tem 8 meedoen. Met deze 8 spelers zijn 28 koppels mogelijk maar laat ons in het voorbeeld de koppels 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8 nemen. Elke speler komt in deze kolom op deze manier maar 1 keer voor, hij kan trouwens maar op 1 plaats zijn. De volgende stap is dat deze 4 koppels verder niet meer in de tabel mogen voorkomen zodat uiteindelijk elk koppel 1 wedstrijd heeft gespeeld. En hier zit de moeilijkheid om het met het koppie te doen. Voor de eerste kolommen lukt dat nog maar naar het einde toe zijn de mogelijkheden beperkt omdat veel koppels reeds gespeeld hebben.
Vandaar de vraag of excel de koppels kan filteren zodat elk koppel slechts 1 keer voorkomt en elke wedstrijd de spelers maar 1 keer voorkomen.

Alvast bedankt voor de moeite,
Dirk.

Als je per speeldag (= per kolom) 4 wedstrijden wil laten spelen (waaraan dan 8 spelers meedoen), dan kan dat lang niet altijd met de 8 spelers uit die ene kolom. Vanaf kolom 3 (= derde speeldag) kom je dan al in de problemen, want zou je op die dag alle 8 spelers willen laten spelen, dan krijg je al een combinatie die op 1 van de twee vorige dagen al tegen elkaar heeft gespeeld. En maak je op die dag een combinatie die nog niet in de lijst staat, dan spelen sommige personen meer dan 1 wedstrijd op een dag en dat wil je niet.
Je hebt bovenaan de 78 unieke combinaties geplaatst, wel: je kunt het best die 78 combinaties op een zo redelijk mogelijke manier verdelen over het aantal wedstrijddagen. Dat kan niet op de manier met de kolommen zoals je eigenlijk wil.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan