• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getallen lijken geen getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Ik heb vanuit een programma een toets overzicht geëxporteerd.

Nu denk ik met de getallen te kunnen rekenen.. Mis..
Ik probeer bijvoorbeeld in de gele cellen een gemiddelde neer te zetten. Maar zoals je in het bestand zelf kijkt, lukt dit niet.

Als ik naar cel-eigenschappen ga, zie ik dat de getallen staan als TEKST. Maar als je dit omzet naar STANDAARD, verandert er niets.
Ik heb de getallen ook geprobeerd te kopiëren naar een leeg bestand - plakken als waarden - maar dat was ook geen oplossing.

Ik wil volgende week heel veel gegevens gaan bewerken; maar nu lijkt dat overtypen de enige optie is.

Wie kan me vertellen wat er aan de hand is met de getallen, waardoor ik er niet mee kan rekenen?
Wie heeft een tip om dit te verhelpen?

Bijlagen

Hoe heb je die export weer geïmporteerd in Excel? Daar is vaak ook wel wat mogelijk.

Deze macro zet in excel alle getallen opgeslagen als tekst in de sheet om. Runnen voor je begint met formules.
Code:
Sub ConvertTextToNumber()
With Range("A1:ZZ1000")
.NumberFormat = "General"
.Value = .Value
End With
End Sub

PS Al die samengestelde cellen en lege kolommen maken de sheet niet echt gemakkelijk in het gebruik....

Laatst bewerkt:
Op zich een goede oplossing van AlexCel, maar je document gaat wel van 17 kB naar 1738 kB.
Beter om UsedRange te gebruiken:

Code:
Sub ConvertTextToNumber()
    With ActiveSheet.UsedRange
        .NumberFormat = "General"
        .Value = .Value
    End With
End Sub

Mijn gebrek aan VBA skills... :(
Leer ik ook nog wat.

I know..
Ik kan er helaas weinig aan veranderen..
Maar ik ga jouw macro inzetten en dat scheelt me al ontzettend veel werk...

Ik denk dat ik de macro erin heb zitten. Als ik echter mijn sneltoets gebruik, werkt ie niet.
Doe ik nog iets fout?

Ik zal het bestand meesturen..

Bijlagen

Ik heb de macro in Module1 geplaatst en het bestand opgeslagen als .xlsm.
Start de macro via Alt-F8 + Enter.

Bijlagen

Of zo: (resultaat: bestand omvang van 65 kB naar 19 kB)

Code:
Sub M_snb()
  Blad1.Cells.UnMerge
  Blad1.Cells.NumberFormat = "general"
  sn = Blad1.UsedRange
  Blad1.UsedRange = sn
End Sub

Maar vraag blijft: hoe ziet het importbestand (csv, txt, xml) er uit ?

Laatst bewerkt:
Hellup

Het lukt mij nog niet...

Ik heb nu een bijlage toegevoegd waarin ik nog niets gedaan hebt. Is een directie export vanuit het programma (XLS).
Ik zou graag iets doen met de getallen in kolom D, K, R enz.

Maar als ik de celeigenschappen aanpas van TEKST naar STANDAARD of zelfs GETAL, kan ik er nog steeds niet mee rekenen. Ik kan dan wel uiteinden kolom K van D aftrekken, maar het gemiddelde berekenen van Kolom D lukt me niet.

Ik hoop dat jullie een ei van columbus hebben; want ik moet heel veel overzichten gaan bewerken.

Bijlagen

Ik dacht hier een animated gif te plaatsen, maar dat kan kennelijk niet. Of wel?

Laatst bewerkt:
Yes

Het lijkt inderdaad gelukt.
Snapte even niet hoe ik de macro aan het werk kreeg. Maar door de stappen van AHUlpje ben ik eruit..

Thanks allen! Jullie weten niet hoe blij jullie me maken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan