• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getallen splitsen en vervolgens optellen(?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lemmy

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2004
Is het in Excel mogelijk om het 2-cijferig getal te laten splitsen en vervolgens de afzonderlijke getallen op te tellen?

Ik weet even niet hoe ik het duidelijker moet omschrijven maar een voorbeeld doet wonderen:
in een bepaalde cel staat het getal 14. Nu wil ik via een formule er voor zorgen dat in een andere bepaalde cel (dmv een formule) de uitkomst 5 wordt (immers: 1+4 = 5)

Is dit mogelijk?

Alvast dank voor de reacties.

Gr
Jan Dirk

Iets als Left("A1";1)+Right("A1";1) misschien?

Michel

Inderdaad, zonder de " dan.

Code:
=LEFT(A1;1)+RIGHT(A1;1)

of

Code:
=LINKS(A1;1)+RECHTS(A1;1)

of nog:

Code:
=A1-9*LEFT(A1;1)
Code:
=A1-9*LINKS(A1;1)

Wigi

Dank voor het meedenken en de snelle reacties. :thumb:

Kennelijk verstaat mijn Excel geen Engels ;) . De Nederlandse formule werkt echter perfect (nr 2 en 4 van Wigi).

Nogmaals hartelijk dank!

Toch nog even een aanvullende vraag.

Ik liep er zojuist tegenaan dat bij een berekening in sommige gevallen de cel ook 1 cijfer kan bevatten. In dat geval werkt de opgegeven formule (logischerwijze) niet (sorry, bij mijn vorige antwoord niet bij stil gestaan).

Het komt er dus op neer dat een cel een waarde van meer dan 10 of minder dan 10 heeft. Vooraf is dit niet te voorspellen.

b4=14 (=5)
b6=14 (=5)
b8=10 (=1)
b10=2 (=2)
b12=0 (=0)

De uitkomst zou dus 13 moeten zijn. Hoe pas ik de formule aan zodat bij 1-cijferige getallen de uitkomst niet wordt verdubbeld (in bovenstaand rijtje moet de uitkomst van de waarde '2' ook '2' zijn.
Handmatig invullen van bijvoorbeeld '02 in de cel is geen optie, omdat ook de waarde '2' (in cel b10 in dit voorbeeld) het resultaat is van een voorafgaande uitkomst.

Dit even terug lezend is het misschien goed om even een uitgebreidere uitleg hier neer te zetten:

Ik begin met een getal van 18 cijfers die ik per cijfer in een cel invoer. Ik begin bij cel a2 en ga zo door tot cel a19. In dit voorbeeld gaat het om het getal 673785012345678901.
stap 1: elk 2e cijfer in deze reeks moet met 2 vermenigvuldigd worden en de uitkomst komt in cel b3, b5, b7 etc. (gaat dus om 7,7,5,1 etc)
stap 2: de cijfers die niet gebruikt zijn bij de vorige stap (6,3,8 etc) worden bij elkaar opgeteld.
stap 3: de waarden die bij stap 1 in in de cellen van kolom B terecht zijn gekomen, moeten nu tot enkelvoudige getallen worden opgeteld: de uitkomst van b3 (=14) moet dus in cel c3 '5' worden (immers 1+4=5).

Na dit alles volgt een sommatie van de uitkomsten van stap 3 en stap 2 en nog een paar eenvoudige stappen waardoor er een soort controlegetal uitkomt.

Het probleem ligt nu met name dus bij stap 3 omdat in sommige gevallen de waarden in de cellen van kolom B lager dan 10 zijn. Maar misschien dat iemand weet hoe dit is te ondervangen?

Dan nog een laatste vraag (althans voor nu...): De door Wigi opgegeven formule werkt prima met 2-cijferige getallen, maar stel dat je nu met grotere getallen te maken krijgt (4 of meer) kun je dan nog steeds als basis die formule gebruiken?

Wederom bij voorbaat dank voor uw reacties.

Gr
Jan Dirk

Hoi,

Ga hier eens mee stoeien. Is een aanvulling op Wigi:
Code:
=ALS(LENGTE(A1)=2;A1-9*LINKS(A1;1);A1)

Richard

Voldoet deze?

=ALS(B2<10;B2;LINKS(B2;1)+RECHTS(B2;1))

of
=LINKS(A1;1)+KIEZEN(LENGTE(A1);0;0;DEEL(A1;2;1);DEEL(A1;2;1)+DEEL(A1;3;1))+ALS(LENGTE(A1)>1;RECHTS(A1;1);0)

Hartelijk dank!

Zowel de suggestie van snb als Thankyou werken. Verschilletje is dat de formule van snb (max) 4 cijfers kan behappen en die van Thankyou 2. Beide voldoen, dus nogmaals dank

Gr
JD

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan