• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getallen uit celwaarde bij elkaar optellen (met 0 of 1 decimaal)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rusty1979

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2009
Hallo,

Ik wil graag de getallen in kolom A die achter de afkortingen staan bij elkaar tellen.
En dat zonder hulpkolom.

Onderaan heb ik al een somformule staan tussen accolades, waarmee ik (de achterste) getallen uit tekst kan optellen.
Echter in het geval dat er een decimaal wordt gebruikt, wil ik dat getal ook helemaal meenemen.
Dus eigenlijk zou het een soort combinatie functie moeten worden van SOM en VIND.SPEC denk ik, waarbij VIND.SPEC naar de spatie moet zoeken en dan de getallen erachter moet optellen.

In dit geval moet het resultaat dus 6,5 zijn.
Een hulpkolom is geen optie voor mij.

Iemand een idee?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hier een optie

Code:
=SOMPRODUCT(--(DEEL(A1:A3;VIND.SPEC(" ";A1:A3);10)))

Deze zou foutwaarden moeten onderdrukken
Code:
=SOMPRODUCT((ALS.FOUT(--(DEEL(A1:A4;VIND.SPEC(" ";A1:A4);10));0)))

En als het zich voordoet dat in sommige cellen wel alleen een getal staat wordt het onderstaande formule. Je gedachte was in ieder geval goed

Code:
=SOMPRODUCT((ALS.FOUT(--(DEEL(A1:A4;VIND.SPEC(" ";A1:A4);10));0)))+SOMPRODUCT(A1:A4)

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor je hulp, dit werkt prima!
Ik wist niet dat ik Somproduct moest gebruiken, daar ging het mis, nogmaals dank!

Nog een optie:
Code:
=SOMPRODUCT(--VERVANGEN(A1:A3;1;VIND.SPEC(" ";A1:A3);""))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan