• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getallen uit tekst filteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visara

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
217
Goededag,

Kan iemand mij helpen om getallen uit een stuk tekst te halen?

De tekst staat in 1 veld, het is een x,y-coordinaat.
*(*−*74‬‬|*60‬)‬
De lengte van dit stukje tekst is 16 tekens, dat komt omdat er een soort spaties zonder breedte tussen sommige tekens zitten. Dit forum plaatste na knippen-plakken van het coordinaat * er sterretjes tussen. Die zijn niet te zien in het origineel.
De cijfers zijn minimaal -200 en maximaal 200, altijd hele getallen.

Ik wil er graag mee rekenen, dus wil ik graag een formule om de -74 en de 60 uit de tekst te filteren.
De formule in woorden zou kunnen zijn:
- Neem alle cijfers links van het verticale streepje, als er een "-" voor staat zet die er dan ook bij -
- Neem alle cijfers rechts van het verticale streepje, als er een "-" voor staat zet die er dan ook bij -
 

Bijlagen

  • Vraag kort.xlsx
    9,1 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Het voorbeeld is wel heel kort, vast niet representatief voor alle voorkomende situaties. Heb er zelf dus een paar toegevoegd.

Vreemde tekens inderdaad, vereist nogal complexe functies om de getallen eruit te destilleren. Heb een poging gedaan, bekijk maar eens.
 

Bijlagen

  • Vraag kort (AC).xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 88
Ik was kort in mijn vraag en jij was perfect in je antwoord :)
Ik heb het getest in het echte bestand en alle resultaten zijn gewenst.

Het bestand waar ik aan werk is een hulpmiddel bij een browser computergame.
Er komen aanvallen binnen op een bepaald coördinaat. Voor het coördineren van de verdediging is het lekker als je in je spel Control+A Control+C kan doen en dan alles in Excel plakken (aanpassen aan doelopmaak)
Met formules kan je dan alle benodigde info uit de berg data halen. Alleen het coördinaat splitsen lukte me niet, daar heb jij me fijn mee geholpen.
 
Je kopieert dus vanuit een webpagina?
De lege spaties worden dan gebruikt voor het uitlijnen van de getallen?
 
Inderdaad, de gebruiker doet ControlA en ControlC op een internetpagina en plakt de gegevens van het klembord dan in excel (aanpassen aan doelopmaak)
Ik had hulp nodig bij het er uit filteren van de gegevens en ik kom er nu achter dat de oplossing niet werkt. Heb het niet goed getest :(

Visueel ziet het er goed uit, maar dat is het niet. Je kan namelijk niet rekenen met het resultaat.
Ik weet niet wat die tekens voorstellen op de site. Wanneer het in excel wordt geplakt wordt het 'Aanpassen aan Doelopmaak' geplakt. Ik heb een screenshot van de site toegevoegd.
Verder een compleet Blad van het echte bestand waar 'the magic happens'. Zie Tabblad 'Invoegen'.

Ipv dit gekke teken weg te filteren, bestaat er geen formule die in een cel van links naar rechts alle tekens afgaat en dan alles wat een cijfer of minteken is kopieert? Dan hoeft er ook geen gek teken gedefinieerd te worden.

Ik zou het waarderen als je mij kan helpen :)
 

Bijlagen

  • Tussentimen tool voor HelpMij6.xlsm
    452,6 KB · Weergaven: 38
  • Het spel. CtrlA CtrlC in dit scherm. Omcirkelde getallen leveren problemen op.jpg
    Het spel. CtrlA CtrlC in dit scherm. Omcirkelde getallen leveren problemen op.jpg
    280,9 KB · Weergaven: 57
Bedankt voor uw reactie.

Ik ben inderdaad in twee draadjes bezig met dit bestand, maar het zijn dan ook twee verschillende vragen.
Mijn ene vraag ging over cijfers al dan niet met een minus-teken er voor uit een cel te vissen. Leek me iets met SUBSTITUEREN, maar mij lukte dat niet. Leek me in het Excel forum thuishoren.
Mijn andere vraag ging over het kopieren van waarden. Voor in het VBA forum.
Beide vragen gaan idd over dezelfde gegevens. Inmiddels hoort dit draadje ook thuis in het vba forum, maar dat had ik niet voorzien :)

Ik heb uw Debug code toegepast, maar het resultaat is voor mij hetzelfde. Ik krijg geen resultaat met de '?', zoals u aangaf. Zouden die '?' echt in de gedebugde cel te zien moeten zijn na het debuggen?
Zie bijlage
 

Bijlagen

  • Tussentimen tool voor HelpMijmet_Debug.xlsm
    455,9 KB · Weergaven: 29
Zie U52 en V52. -74 zou 3 als resultaat moeten geven. 60 zou 2 als resultaat moeten geven. Je moet de inhoud van cellen ook niet centreren. Dan zie je gelijk of iets een tekst of getal is.
 

Bijlagen

  • Tussentimen tool voor HelpMijmet_Debug.xlsm
    456 KB · Weergaven: 44
De werking van de door jou gemaakte code met dat "--DEEL" stuk is me niet duidelijk, maar het resultaat is wat het moet zijn :)
Ik kan deze gegevens nu zinvol inzetten in de rest van het bestand.
Het zijn 'echte' getallen waar nu mee gerekend kan worden.

Ik ben heel blij met het resultaat :)
Ik en mijn medegamers kunnen nu heel snel overzichten maken voor het inplannen van handelingen in ons spel :)

Dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan