• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getallen voorwaardelijk optellen in een kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcop1989

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Als voorbeeld heb ik de volgende tabel. Dit is een budget-overzicht. Iedere kolom met cijfers stelt een maand voor met achter iedere uitgave het bedrag in euro’s.

[table="width: 500, class: grid"]
[tr]
[td]uitgave 1[/td]
[td]100[/td]
[td]100[/td]
[td]100[/td]
[/tr]
[tr]
[td]uitgave 2[/td]
[td]50[/td]
[td]50[/td]
[td]50[/td]
[/tr]
[tr]
[td]uitgave 3[/td]
[td]150[/td]
[td]150[/td]
[td]150[/td]
[/tr]
[tr]
[td]uitgave 4[/td]
[td]75[/td]
[td]75[/td]
[td]75[/td]
[/tr]
[tr]
[td]uitgave 5[/td]
[td]20[/td]
[td]20[/td]
[td]20[/td]
[/tr]
[/table]

Daarbij heb ik 2 inkomsten:
Inkomen A wat op de 6e van de maand binnen komt.
Inkomen B wat op de 21e van de maand binnen komt.

Uitgave 1 en 3 worden afgeschreven van inkomen A.
Uitgave 2, 4 en 5 worden afgeschreven van inkomen B.

Ik wil nu dat Excel onder iedere kolom de totalen optelt van de uitgaven die in die maand van inkomen A worden afgeschreven én het totaal dat in die kolom/maand van inkomen B wordt afgeschreven.

Hierbij wil ik het zo maken dat ik in iedere kolom apart kan aangeven welke uitgave van welk inkomen wordt afgeschreven. Dus in maand 1 wordt (bijvoorbeeld) uitgave 2 van inkomen B afgeschreven, in maand 2 van inkomen A en in maand 3 weer van inkomen B.

En ik wil hier ook flexibel mee omgaan, zodat ik dit gaandeweg het jaar makkelijk kan aanpassen voor individuele uitgaven. Ik wil dus dat ik gaandeweg het jaar uitgave 3 bijvoorbeeld kan wijzigen naar inkomen A.

Heeft iemand tips over hoe ik dit kan doen?

Tips? Ik zou je budget als een database opzetten, kun je daarna een draaitabel maken voor visualisaties en analyses. In een database kun je gemakkelijk gegevens aanpassen.

Zie bijlage.

Bijlagen

Ja, dat was een idee ja, maar de daadwerkelijke tabel is wat groter. Ik zou graag in 1 opslag zien wat van welk inkomen afgaat.

knoeiwerk, optellen op celkleur ! Er zijn 255 tot de 3e macht kleurtjes, 16 miljoen en een beetje, dat is net ietsje meer dan 50 tinten grijs.
Ik zou toch die andere weg kiezen, is het nu niet, dan nadat je noodgedwongen vast zal stellen dat je optelsommetje niet klopte door een licht afwijkende kleur.

knoeiwerk, optellen op celkleur ! Er zijn 255 tot de 3e macht kleurtjes, 16 miljoen en een beetje, dat is net ietsje meer dan 50 tinten grijs.
Ik zou toch die andere weg kiezen, is het nu niet, dan nadat je noodgedwongen vast zal stellen dat je optelsommetje niet klopte door een licht afwijkende kleur.

Snap ik. Om dat te voorkomen heb ik de te gebruiken kleuren ieder in een lege cel boven aan het werkblad gezet. Kwestie van opmaak kopiëren en plakken. Voordeel van deze methode is dat ik in 1 overzicht de uitgaven zie EN van welk inkomen ze afgaan. En dat heb ik niet bij de methode met database / 2 tabellen als de tabel groter is.

Mocht iemand nog een andere suggestie hebben om het in 1 overzicht te krijgen zonder kleuren optellen….ik hoor het graag!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan