• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

getallenreeks opdelen in 4 gelijke delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Twooggy

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2012
Bijgaande getallenreeks wil ik automatisch opdelen in 4 delen van 25%. De bron reeks kan in hoeveelheid getallen verschillen.

Ik heb een voorbeeld verdeling in de bijlage handmatig gedaan.

Hoe is dit binnen Excel op te lossen, ben al een dag aan het zoeken maar dat levert niks op.

Bijlagen

Hallo,

Misschien met een draaitabelletje?

Mvg
Peter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bv met een draaitabel.

Hallo,

Misschien met een draaitabelletje?

Mvg
Peter

Allebei bedankt voor het meedenken, mijn voorbeeld is niet goed. De uitgangssituatie is nu goed bijgevoegd. Het is in dit voorbeeld een reeks van 23 getallen, samen 100%. Het doel is deze evenredig te verdelen over 4 porties van ongeveer 25%. In de kolom subgebied komt een getal te staan van 1 tot 4. Dit telt door in kolom H Dit doe je net zo lang tot je de 25 procent zo dicht mogelijk benaderd bij alle 4 de subs. Ik wil toe naar de meest optimale verdeling zonder handmatig met de getallen te moeten goochelen. Ik ben aan het modderen geweest met de solver maar daar kom ik niet uit.

Bijlagen

Dit doet me denken aan het "Handelsreizigers probleem algoritme". Of je nou de kortste weg tussen steden zoekt, of de beste verdeling van de 100% over 4 blokken... Je zal alle opties tegenover elkaar moeten zetten om zo het beste te bepalen. Moeten de blokken ook nog ongeveer dezelfde hoeveelheid getallen bevatten? Of ben je al klaar met getal 22 en 23 bij elkaar geteld? Ik heb geen oplossing voor je omdat je volgens mij met een rollback scenario moet kunnen programmeren. Maar ik ben wel benieuwd wat je hiermee voor ogen hebt.

Dit doet me denken aan het "Handelsreizigers probleem algoritme". Of je nou de kortste weg tussen steden zoekt, of de beste verdeling van de 100% over 4 blokken... Je zal alle opties tegenover elkaar moeten zetten om zo het beste te bepalen. Moeten de blokken ook nog ongeveer dezelfde hoeveelheid getallen bevatten? Of ben je al klaar met getal 22 en 23 bij elkaar geteld? Ik heb geen oplossing voor je omdat je volgens mij met een rollback scenario moet kunnen programmeren. Maar ik ben wel benieuwd wat je hiermee voor ogen hebt.

Beste Ginger, hier was ik al een beetje bang voor. De hoeveelheid getallen per blok is niet interessant, alleen het percentage. Het doel is om de gebieden evenredig te verdelen zodat er een gelijkmatige werklast ontstaat. Ik ben nog handmatig een uurtje bezig geweest met schuiven en nu zitten alle gebieden tussen de 24,7 en 25,1% wat acceptabel is. Het zou alleen fijn zijn als dit een soort automatisme kan zijn omdat de getallen fluctueren.

Ik ga er nu gemakshalve maar vanuit dat dit binnen Excel geen makkelijke oplossing kent.

Laatst bewerkt:
Als je toch handmatig gaat schuiven, dan is de layout in de bijlage wel zo makkelijk.
Ik ben hooguit 10 minuten aan het schuiven geweest en kom tussen 24,99% en 25,03% uit.

De gebieden (1-4) invullen in kolom D en deze komen dan ook in de juiste kolom F:I te staan.
Aan de hand van de totalen / verschillen onderaan kun je zien hoeveel je nog nodig hebt c.q. te veel hebt.

De blauw gemarkeerde cellen bevatten alleen de cijfers 1 t/m 4; met aangepaste opmaak is er "Gebied " resp. "Sub " voorgeprutst.

Bijlagen

Een beetje laat, maar in bijlage toch nog een aanpak via macro (eventjes laten rekenen)

Edit: aangepaste versie die ook kan omgaan met getallen die twee keer (of meer) voorkomen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan