• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getekend raster vastzetten & kolommen verbergen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dafje1986

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2008
Berichten
46
Beste mensen, ik heb 2 vraagjes:

(1) ik heb voor mijn stage een planning in excel verbeterd en opnieuw opgezet. Hij is zo goed als af en al in gebruik genomen. Echter is het zo dat de planner vaak moet schuiven in excel. Nou worden dan de lijntjes die ik getekend heb, voor een beter overzicht, vaak meegeschoven zodat het langzaam een zooitje word. Kan je deze lijnen op een of andere manier vastzetten zodat ze blijven staan ongeacht of je nou sleept e.d....?

(2) daarnaast staan er in deze planning een aantal kolommen die verborgen zijn, omdat deze informatie bevatten die niet iedereen hoeft te zien, (de mensen weten te weinig van excel om dat te snappen;)). De planning is gedeeld en als de planner bezig is en iemand opent dezelfde planning ziet hij deze twee kolommen. Is er een manier om in te stellen dat alleen zij deze kolommen kan zien?

Ook moet zij elke keer weer de kolommen zichtbaar maken en verbergen, terwijl ze voor haar eigenlijk altijd zichtbaar moeten zijn en voor andere gebruikers verborgen.
 
Punt 1 kan ik niet zo goed plaatsen.
Kan je een voorbeeld sturen zonder gevoelige informatie.

Punt 2.
Je kunt VBA-code gebruiken.
Bijv.:
Code:
Private Sub Workbook_Open()
If Application.UserName <> "jjansen" Then
    Worksheets(1).Columns("B:D").EntireColumn.Hidden = True
End If
End Sub

Bij het openen van het bestand wordt gekeken naar de gebruikersnaam.
Indien deze ongelijk is aan jjansen dan worden de kolommen B t/m D verborgen.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Punt 1 kan ik niet zo goed plaatsen.
Kan je een voorbeeld sturen zonder gevoelige informatie.


Met vriendelijke groet,


Roncancio

Bedankt voor de code, daar ga ik mee aan de slag.


wat betreft vraag 1: je kan om cellen randen tekenen e.d. linkerrand, rechterrand etc.
Als je vervolgens uit die cel informatie naar beneden sleept (verplaatst) verdwijnt bijvoorbeeld de linkerrand naar beneden, en op de oude locatie zit dan een gat in je linkerrand, die meerdere cellen bestrijkt.

----
even klein bij vraagje nog: door dat slepen, heb ik met de formules ook last van kringverwijzingen (die ontstaan door het slepen), ongeacht je nou wel of niet $ tekens gebruikt. Nou had ik als oplossing om dan een formule te maken die alleen de boven de formule staande 5 cellen uittelt. Hoe geef je in een cel aan dat hij enkel de 5 cellen boven zich optelt,

dus dat bijvoorbeeld C38 de cellen C33 tot C37 opteld, maar je kan niet C33:C37 doen want als je dan C37 wegsleept past hij automatisch de formule aan...

Hopelijk snappen jullie het :D
 
C33:C37 moet je dan ook schrijven als $C$33:$C$37 om zowel de kolom als de rij vast te zetten
Ook al zeg je dat dat niet werkt moet dat gewoon werken om de formule goed te houden.

C$33:C$37 zet alleen de rij vast
$C33:$C37 zet alleen de kolom vast
$C$33:$C$37 zet alles vast
 
Laatst bewerkt:
C33:C37 moet je dan ook schrijven als $C$33:$C$37 om zowel de kolom als de rij vast te zetten
Ook al zeg je dat dat niet werkt moet dat gewoon werken om de formule goed te houden.

C$33:C$37 zet alleen de rij vast
$C33:$C37 zet alleen de kolom vast
$C$33:$C$37 zet alles vast

En toch als ik dan C37 naar beneden verplaats (slepen) dan past de formule zich aan ongeacht de $ tekens. Heb het net in de praktijk nogmaals geprobeerd. Al zou het zo niet moeten zijn, het gebeurd hier :D
 
Ik heb even een voorbeeld bijgevoegd.

Ik krijg die macro niet werkend. het moet voor de cellen N:O R:S en AH en maar als ik hem open werkt het nog niet, heb het toen wel als xlsm opgeslagen, maar die kan je hier niet oploaden.


ander probleempje:

B15 staat de $ formule, sleep je B14 een aantal cellen naar beneden dan past de formule zich aan. (kringverwijzing)


laatste probleempje:

als je in Kolom F een cel naar beneden verplaatst krijg je daar een "gat"
 

Bijlagen

  • Nieuwe Planning 2.xlsx
    46 KB · Weergaven: 116
Ik kan dit bestand niet openen, doordat ik geen conversie kan uitvoeren.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Dan bij deze de xls
 

Bijlagen

  • Nieuwe Planning 2.xls
    77,5 KB · Weergaven: 114
Ik heb even een voorbeeld bijgevoegd.

Ik krijg die macro niet werkend. het moet voor de cellen N:O R:S en AH en maar als ik hem open werkt het nog niet, heb het toen wel als xlsm opgeslagen, maar die kan je hier niet oploaden.


ander probleempje:

B15 staat de $ formule, sleep je B14 een aantal cellen naar beneden dan past de formule zich aan. (kringverwijzing)


laatste probleempje:

als je in Kolom F een cel naar beneden verplaatst krijg je daar een "gat"

Welke macro?
Wat moet de macro precies doen?

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Ja die staat er niet meer in, maar er gebeurde niks als ik de macro er in zette en aanpaste aan mijn naam en die andere kolommen, maar ik ben ook niet zo'n expert er mee. Maar moet je de code die jij gaf gewoon invullen dan, of moeten er nog codes voor en achter. (ik doelde op de code die jij gaf)

Misschien kan jij hem er in zetten, zodat hij werkt, kan ik er dan mee verder?

Alvast bedankt voor de goede hulp hier.

En ik neem ook aan dat ik dan moet instellen dat hij de macro's niet automatisch uitschakeld bij het openen van het document.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het bestand weer bijgevoegd met de code op de juiste plaats.
Je moet nog wel de juiste kolommen in de code aangeven.
En ik neem ook aan dat ik dan moet instellen dat hij de macro's niet automatisch uitschakeld bij het openen van het document.
Uiteraard.:thumb:

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
Had ik het mooi werkend die VBA code, wilde ik het invoeren. Kan het schijnbaar dus niet in een gedeeld bestand. Beetje jammer...
of is er toch een manier dat dit wel werkt, op een gedeeld bestand in een netwerk.

Iemand wel al een idee voor die lijnen, zijn die vast te zetten op een of ander manier, dat je die dus niet kan beinvloeden?
 
Laatst bewerkt:
Had ik het mooi werkend die VBA code, wilde ik het invoeren. Kan het schijnbaar dus niet in een gedeeld bestand. Beetje jammer...
of is er toch een manier dat dit wel werkt, op een gedeeld bestand in een netwerk.

Iemand wel al een idee voor die lijnen, zijn die vast te zetten op een of ander manier, dat je die dus niet kan beinvloeden?

Als je cellen versleept, worden ook de celeigenschappen meegenomen.
Wat je kan doen is van de cellen die waarschijnlijk verplaatst gaan worden, de randen van de omliggende cellen aanpassen.

Bij.:
Cellen D1 t/m D10 hebben een rand.
Door de rechterrand van cellen C1 t/m C10 en de linkerrand van de cellen E1 t/m E10 dezelfde opmaak te geven, maakt het niet uit om dat de cellen van D1 t/m D10 verplaatst worden.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Ja dat is inderdaad een mogelijkheid, alleen worden er meerdere naaste elkaar liggende cellen verplaatst, dus dat word nog steeds lastig, Toch bedankt voor het meedenken :)
 
Ja dat is inderdaad een mogelijkheid, alleen worden er meerdere naaste elkaar liggende cellen verplaatst, dus dat word nog steeds lastig, Toch bedankt voor het meedenken :)

Dat blijft hetzelfde volgens mij.
Of er 1 cel of meerdere cellen worden verplaatst, maakt niet uit.
Je kunt je wellicht ook richten tot de cel die waarschijnlijk verplaatst gaan worden, zodat je niet té veel werk heeft.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Had ik het mooi werkend die VBA code, wilde ik het invoeren. Kan het schijnbaar dus niet in een gedeeld bestand. Beetje jammer...
of is er toch een manier dat dit wel werkt, op een gedeeld bestand in een netwerk.

Eerst de macro's in een niet-gedeeld bestand maken en als ze goed werken, dan pas het bestand delen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan