• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Getrimd gemiddelde als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

FReinders

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 sep 2012
Hallo,

Ik ben bezig om gegevens te analyseren en dit wil ik onder andere met gemiddelden doen.
Het idee is dat ik wil kijken wat het effect is bij B=0 en B=1. Ik gebruik dus de functie GEMIDDELDE.ALS(B:B=0;A:A) en (B:B=1;A:A), zie voorbeeld.
Het probleem is dat er een aantal uitbijters in de meetwaardes zitten die ik er uit wil filteren.
Dit kan met de functie GETRIMD.GEM, maar nu wil ik dit dus combineren met de argumenten B=1 of B=0.
Ik heb dus eigenlijk de volgende functie nodig GETRIMD.GEM.ALS(criteriabereik,criteria,gemiddeldenbereik;trimpercentage). Is dit mogelijk?

Bijlagen

altijd goed om aan te geven, wat het verwachte antwoord is.

Ik heb even een extra voorbeeld toegevoegd met het gewenste resultaat.
De groene cellen zijn mijn uitkomst, waar ik nu kolom C&D als tussenstap voor gebruik.
Omdat de uiteindelijke dataset veel uitgebreider is wil ik die tussenstap dus overslaan en in de GETRIMD.GEM functie verwerken.

Bijlagen

@freinders

Bedankt voor het plaatsen van je uitkomst.

Ik kom ook niet verder dan de oplossing met een hulpkolom (maar die oplossing heb je zelf al gemaakt).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan