gevaren van pc uitzetten met aan- en uitknop

• Onderwerp starter Onderwerp starter ceke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ceke

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2007
De laatste tijd zitten er zeer veel fouten in mijn stuurprograma van de beeldschermapdapter waardoor ik soms de pc (ik heb geen andere oplossing) moet uitzetten via de aan- en uitknop:( mijn vraag is welke gevaren het voor de pc op lange termijn kan aanrichten:confused:

alvast bedankt,

ceke

uitzetten met die knop betekent dat lopende programma's niet netjes kunnen afsluiten.
Al neem ik aan dat je de zichtbare progs wel al uitschakelt (neem bijvb een outlook of office) voordat je op de uitknop drukt.
Natuurlijk zijn er ook nog niet zichtbare progs van XP.
Misschien heeft het ook nog invloed op de defragmentatie maar dat is een wilde gok.

Waarom installeer je die beeldschermadapter niet opnieuw?
dus eerst de oude verwijderen. dan opstarten.. en zien wat er dan gebeurt (nieuwe installeren waarschijnlijk ;-) )

Bedankt:thumb: heeft het grote invloed op de prestaties van de pc die programa's die zomaar afsluiten? Ik zal wel eens zien wat ik met die driver doe:D

Als je bios zou hebben met een powerbiosreset, kan het wel eens lastig zijn, moet je de bios elke keer opnieuw instellen.

In het ergste geval zal het op de lange termijn je harde schijf beschadigen :confused:

Vergelijkbaar als met een op toeren draaiende moter zonder vrij te schakelen/ontkoppelen vol in de remmen te gaan..

Het is een puls inductie motortje, die draait gewoon door als de spanning eraf gaat, er zit geen rem op.

Hier staat er wel iets over.

Geen idee hoe het met de moderne schijven gesteld is tegenwoording en zal het ook wel met fabrikage en constructie te doen hebben..
Ik weet niet beter dan dat men vroeger zei dat dit de leeftijd van je hdd sterk kan beinvloeden als je dat te vaak doet.. :confused:
Hier wordt zo'n raar geluid beschreven bij een geforceerde power down..
http://lkml.org/lkml/2007/2/22/115
Heb zelf ook nog een redelijk oud computertje er tussen staan en hoor daarbij duidelijk verschil tussen een geforceerde power down en een normale shutdown.
Bij de normale shutdown fluit hij nog even na en zakt langzaam weg, daar in tegen bij de geforceerde power down is het acuut stil. Dat dit voorkomt uit de disk lijkt me logisch gezien dat het enige mechanische deel van de computer is. De schijf is +/- 6 jaar oud..
Het valt me wel op dat het jongere materiaal dit beduident rusiger doet.
:)

Als je in je powersettings van windows de actie shutdown kiest als actie voor je aan/uit knop, hoef je hem maar 1 keer in te drukken (Kort) en je systeem zal gaan afsluiten.

oke:D heel bedankt allemaal:thumb: dat was wat ik wou weten.
ik zal het maar zoveel mogelijk proberen te vermijden:)

thx, ceke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan