• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gevensvalidatie op basis van draaitabel (of lijst)

Status
Niet open voor verdere reacties.

officexel

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2013
Beste lezer,

Na veel googlen en lezen op forums kom ik op het punt dat ik mijn vraag moet stellen op dit forum.
Wat is aan de hand: ik wil op basis van variabele gegevensvalidaties of een keuzelijstmenu (3 variabele) uiteindelijke een drop down menu met mogelijke uitkomsten (dit kunnen er nl. meerdere zijn).
Ik heb zelf wat in elkaar gezet maar wellicht ben ik een totaal verkeerde weg ingeslagen, dus laat je niet misleiden door mijn onwetendheid..!
Misschien ben ik wel de goede weg ingeslagen, in dat geval verwijs ik naar de bijlage. In het bestand heb ik opmerkingen ingevoegd met wat het uiteindelijke gewenste resultaat is.
Het bestand heeft 2 werkbladen, maar met beide kom ik, zoals je kunt zien niet verder.
Ik heb geen verstand van VBA maar als dit een oplossing kan bieden dan wil ik me hier natuurlijk wel in verdiepen.
Alvast, heel erg, bedankt!
Bekijk bijlage VB.xls

Als ik jouw bestand zou herbouwen, zet ik op het tabblad VB_lijst in kolom A Hoofdcategorie, in kolom B Sub-categorie, in kolom C Sub-sub-categorie, in Kolom D de letters die je nu in rij 2 hebt: A t/m X. De uitkomst (de letters E) komen dan in kolom E te staan.
Dan kun je veel makkelijker een draaitabel maken. In de bijlage een draaitabel op jouw tabel. Zoek je zoiets?

Bekijk bijlage VB.xls

Richard

Hoi Richard,

Nee sorry, misschien moet ik het anders uitleggen, in het voorbeeld heb ik het nu anders uitgelegd. In de cellen A4 t/m C4 voer ik variabele gegevens in. Deze gegevens leiden uiteindelijk tot de mogelijke uitkomst welke (het liefst via een drop down menu) zichtbaar worden (in het voorbeeld geval zijn de mogelijke uitkomsten, n.a.v. de invoergegevens, F - I - K - L - M - N - O. Het beste zou dan ook nog zijn dat na het invoeren van de uitkomst deze gekoppeld wordt met de E de S of de G... (bijv. F - I en K = E en L - M - N en O = S) Maar dat is niet per se noodzakelijk!
Bekijk bijlage VB5.xls

Op basis van je eerste voorbeeld, zie bijlage.

Bijlagen

met een beetje VBA

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan