• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gevraagd advies datumnotatie in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.666
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb sterk de indruk dat Excel op de achtergrond een eigen datumnotatie hanteert ongeacht de ingevoerde datum. Immers als ik invoer 29-12-1988 dan komt er in de formulebalk toch te staan 29/12/1988

Voer ik in 29-12-88 dan ook weer 29/12/1988. Dat zijn voor mij vervelende zaken immers als ik kies voor een bepaalde notaties dan moet dat ook zo 100% doorgevoerd worden. Kijk ook naar zoek en vervang als ik daar een andere invoer gebruik dan werkt het niet.

Hoe kan ik dit in de toekomst voor eens en altijd voorkomen. Welke datuminvoer moet ik gebruiken en hoe stel ik dat op een juiste manier in.

Zoals ik het nu zie is er maar één mogelijkheid en dat is > Datum > Aangepast en dan dd/mm/jjjj want zo wil Excel het.
 
Volgens mij (denk ik) dat je dit bij Land instellelingen moet doen. (Windows)
 
Dat klopt. Het lijkt erop dat het nu ingesteld is op Engels (Verenigd Koninkrijk).
Je kunt er ook voor kiezen om je niets aan te trekken van wat er in de formulebalk staat.
Uiteindelijk is de waarde op de achtergrond toch gewoon een getal. Vandaag is dag 42545 sinds 31-12-1899, in de telling van Excel.
 
Landinstelling staat op Nederland. Maar ik denk dat ik wijzigingen in de formulebalk moet doen en niet in de cel. Dus dat had ik niet gezien en deed ik verkeerd.
 
Enkel op de taal Nederland instellen is niet voldoende, je moet het uitzicht aanpassen in de instellingen.
Datum_Tijd_Instellingen.png
 
Hoi,
Mischien met een stukje Code?
Klik in een cel met datum of kies een bereik met verschillende datums
zie vbtje
 

Bijlagen

  • test datum.xlsb
    14,3 KB · Weergaven: 34
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan