• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gewogen gemiddelde marge met voorwaarde en 0 waarde uitsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

quinko

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 dec 2009
Beste allemaal,

Ik heb een interessant vraagstuk, althans ik denk dat het een uitdaging is omdat ik er absuluut niet uitkom. Heb even gezocht op jullie forum en enkele vragen komen in de buurt van het antwoord maar gaan ent niet ver genoeg naar mijn idee.

Bijgaand een klein excel bestandje wat het vraagstuk onderbouwt.

Ik wil graag een gewogen gemiddelde marge berekenen als deze aan een bepaalde voorwaarde voldoet in mijn geval is dat de naam van de leverancier. Daarnaast zijn er ook leveranciers waar ik geen marge maak maar deze tellen niet mee als negatief resultaat. In principe is inkoop ook verkoop alleen geeft het in mijn tabel weer als 0 waarde.

Eenvoudige case is bijvoorbeeld om de gewogen gemiddelde marge van alle "Samsung" contracten te berekenen en daarbij de 0 waarde uit te sluiten. Hoe doe ik dit? Help!

Ik verneem graag jullie expertise

Bijlagen

Als ik je vraag goed begrijp wil je de rijen uitsluiten waarbij omzet=0 ?

In dat geval kan je een filter plaatsen en je gewogen gemiddelde berekenen met behulp van de functie subtotaal.

Zie bijlage :thumb:

Bijlagen

Als ik je vraag goed begrijp wil je de rijen uitsluiten waarbij omzet=0 ?

In dat geval kan je een filter plaatsen en je gewogen gemiddelde berekenen met behulp van de functie subtotaal.

Zie bijlage :thumb:

Dank voor deze reactie en begrijp wat je doet met deze formule. Di is echter niet exact het gene waar ik naar zoek.

Dank voor je snelle reactie, dit is niet helemaal wat ik bedoel. het normale bestand is vele male groter dus gaat het niet werken met de filters. op een tabblad heb ik namelijk de namen van de leveranciers staan en daarachter moet procentueel de gemiddeld gewogen marge neergezet worden.

Kk dacht meer aan een oplossing met somproduct/som.als of iets dergelijks. Maar weet niet hoe ik dit moet toepassen

Vb

Leverancier gem.gewogen.marge

Samsung 20.05%
Sony 6.35%
Philips

Dank voor deze reactie en begrijp wat je doet met deze formule. Di is echter niet exact het gene waar ik naar zoek.

Dank voor je snelle reactie, dit is niet helemaal wat ik bedoel. het normale bestand is vele male groter dus gaat het niet werken met de filters. op een tabblad heb ik namelijk de namen van de leveranciers staan en daarachter moet procentueel de gemiddeld gewogen marge neergezet worden.

Kk dacht meer aan een oplossing met somproduct/som.als of iets dergelijks. Maar weet niet hoe ik dit moet toepassen

Vb

Leverancier gem.gewogen.marge

Samsung 20.05%
Sony 6.35%
Philips

Ik weet niet hoe jij aan je 20,05% komt voor Samsung, maar als je je marge per leverancier wil kunnen zien, zou ik een kolom extra toevoegen aan je gegevens om de marge (met ALS functie) te berekenen en dit alles in een draaitabel te steken.
Zie bijgevoegd bestand ;)

Bijlagen

Ik weet niet hoe jij aan je 20,05% komt voor Samsung, maar als je je marge per leverancier wil kunnen zien, zou ik een kolom extra toevoegen aan je gegevens om de marge (met ALS functie) te berekenen en dit alles in een draaitabel te steken.
Zie bijgevoegd bestand ;)

Die 20.05% was voorbeeldje :D

Dank alweer voor je snelle reactie

Hetgene wat je doet is exact het gene waar ik tegenaanloopt met het opmaken vande draaitabel. De marge van 60% op samsung die je nu ziet is een gemiddelde van de marges die je in het eerder blad hebt berekend. Echter Sommige contracten zoals je kunt zien zijn qua waarde veel zwaarder dan andere en dus dienen zij ook zwaarder te wegen in de marge berekening.

Met de draaitabel nemen we aan dat de marge van een contract van 10.000 euro bijvoorbeeld 90% net zo zwaar weegt als de marge p[ een contract van 40.000 euro bijvoorbeeld 10% het totaal van Samsung. Daarom begon ik deze topic ook met het feit om een gewogen gemiddelde marge te berekenen:D.

Ik hoop dat je me nog kunt volgen.... :confused:

Dank in ieder geval voor je hulp in deze.

Volgens mij is de wegingsfactor van de marge de omzet, juist?

Heb een kolom toegevoegd om de wegingsfactor te bepalen, om daarna de gewogen gemiddelde marge te berekenen.

nog een probeersel dan in bijlage ;)

Bijlagen

Volgens mij is de wegingsfactor van de marge de omzet, juist?

Heb een kolom toegevoegd om de wegingsfactor te bepalen, om daarna de gewogen gemiddelde marge te berekenen.

nog een probeersel dan in bijlage ;)

Hi, nog niet helemaal wat ik zocht maar in ieder geval in de goede richting. Ik wacht even op de laatste data om het eventueel verder uit te diepen.
ik zal deze vraag op opgelost zetten. Dank voor je hulp!

:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan