• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gewogen gemiddelde waarbij nul waarden niet meegeteld worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

enibas80

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2007
Berichten
15
Hallo,

Wie kan me helpen met het volgende:
Binnen het bedrijf maken medewerkers leads aan en men is een bepaalde tijd per week ingelogd op de telefoon (contactcenter).
De medewerkers werken niet elke week, maar we willen wel een gemiddelde over bijv. het kwartaal.
Om medewerkers goed te kunnen beoordelen en te vergelijken met elkaar willen we een gewogen gemiddelde gebruiken, alleen is het probleem is dat er op 2 regels nul waarden kunnen voorkomen. Bij de ingelogde tijd en het aantal leads dat is aangemaakt.

Ik was al met iets begonnen wat ik hier op het forum had gevonden, maar dat is gebaseerd op 1 rij waar een nul waarde kan voorkomen.

Wie kan me het laatste zetje geven :eek:

Bijgevoegd een voorbeeld bestand waar ik aan begonnen was.

Alvast heel erg bedankt :thumb:

Groet,
Dennis
 

Bijlagen

  • helpmij_gewogen_gemiddelde.xls
    16 KB · Weergaven: 148
voor rij 3:
Code:
=SOM.ALS(C3:O3;">0")/AANTAL.ALS(C3:O3;">0")
of de matrix formule:
Code:
=GEMIDDELDE(ALS(C3:O3>0;C3:O3))
bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER.
 
In Excel 2007 kan je gebruik maken van GEMIDDELDE.ALS.
Dus:
Code:
=GEMIDDELDE.ALS(C3:O3;">0")

In Excel 2003 kan het via een matrixformule:
Dus:
Code:
=GEMIDDELDE(ALS(C3:O3>0;C3:O3))

Let op: Matrix formule afsluiten via CTRL-SHIFT-ENTER.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Toch nog wel ff melden:

Als je de cellen die een nul bevatten leeg maakt, dan kan het gewoon met de =GEMIDDELDE() functie. Lege cellen worden namelijk niet meegenomen. Misschien is dat ook een optie.
 
Hallo,

Excuses voor mijn late reactie :eek:
Maar de oplossingen die zijn aangeleverd zijn niet helemaal wat ik zoek.

Het moet een gewogen gemiddelde zijn van het aantal leads per uur over de gehele periode versus het aantal gewerkte uren over de gehele periode.
Waarschijnlijk was mijn voorbeeld niet helemaal duidelijk :rolleyes:
Ik heb een nieuw bestand bijgevoegd.

In rij 3 staan het aantal leads per uur per week, in rij 7 staan het aantal uren per week, in rij 11 kolom C moet dan het gewogen middelde komen.
Er staat nu een "eigen" formule in, maar ik weet niet of deze nu juist is.

Het probleem is dat in zowel rij 3 als 7 nul waarden voorkomen. Deze moeten beide dus niet worden meenomen :eek:

Alvast bedankt voor jullie hulp :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan