Opgelost Gezocht: programma dat van veel tekst bestanden de encoding laat zien (zonder te openen)

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Vergeefs gezocht naar een Windows tool dat van de text bestanden de gebruikte encoding is gebruikt.
Bijvoorbeeld UTF-8 no BOM UTF-8 with BOM, Western 1252, etc.

Nu zou ik ze stuk voor stuk moeten openen....

Misschien bestaat zoiets niet, maar ja, nooit geschoten, altijd mis... :)

Thanks.

Hartelijk dank. Ik was/ben eindeloos aan het zoeken geweest. Een simpel Windows tool (GUI) lijkt er niet te zijn. Nu nét iets gevonden dat er een beetje op leek
https://github.com/amrali-eg/EncodingChecker?tab=readme-ov-file

echter, 1. dat is een site voor ontwikkelaars, ik snap er niks van, 2. een kant en klaar bestand lijkt er niet te zijn (Western 1252 staat wel in de lijst, helemaal onderaan).

Het ziet er aardig uit, maar ja, aan de code heb ik helaas niets.
Ik weet uiteraard ook niet hoe het werkt.

Kopieer de code en plak deze in een tekst bestandje.
Geef dit bestandje een naam en de extensie .vbs

Dubbelklik er dan op en laat weten wat er gebeurt.

een voorbeeldje in php ...
zo zou je dus met een klein webserver en wat code aan de slag kunnen

Die app kun je toch hier downloaden?

• Leuk
Waarderingen: Aar
Hartelijk dank voor de reacties.
@OctaFish - ik zocht me te pletter, kon het niet vinden. Super!
Dit is inderdaad wat ik zocht.

Met alle respect voor de anderen, beslist niet lelijk bedoeld.
Ik denk dat deze .exe wat gebruikersvriendelijker is. Je kunt een hele rits checken en eventueel converteren.

Voor wat betreft het .vbs, dubbel klikken krijg je alleen een pop-up.
"
Windows Script Host
CheckBOM.vbs, Version 1.00
Check a file's Byte Order Mark (BOM) to determine its text encoding
Usage: CheckBOM.vbs textfilename
..etc.
"

Bijgaand screenshots van de EncoderChecker. (PDF)

Nogmaals dank!

Bijlagen

Ziet er goed uit :)

Ik denk dat deze .exe wat gebruikersvriendelijker is. Je kunt een hele rits checken en eventueel converteren.
...

Nogmaals dank!
Het is zeer netjes dat er een .exe is meegeleverd. Al bestaat er de mogelijkheid is dat deze qua bugfixes en functionaliteiten achter kan lopen. Als een random iemand een aanpassing doet op zijn Github repo met een Pull Request, en die wordt geaccepteerd, dan moet de .exe opnieuw gecompileerd worden :P.

Ik vermoed sterk dat je het voor web gaat gebruiken : ik wil je volgede programma's onder de aandacht brengen om te kijken op malware adsspy streamexplorer als bestanden van verschillende locaties worden gecopyeert kan er soms optionele rommel meekomen ... dit is een van de testen van meerdere

@kenikavanbis
Dank voor de tip. Ik upload dit soort handel (in principe alles wat 'nieuw' is of van 'onbekende' bron komt) in virustotal.
Die kwam met 3 meldingen (van mij onbekende virusscaners) . Bij de bekende AV software was het okay.
Daarnaast draai ik het in een VM (VMware Workstation). Van wat ik begrepen is kan de software niet bij de host komen. Als een VM aangetast wordt, restore ik een snapshot en ben ik in principe weer terug bij af.
Heb geen aparte AV software. Men beweert dat Microsoft Defender (voor zover ik weet Bitdefender engine) ondertussen net zo goed is als andere, gerenommeerde, AV software.
Hoe dan ook, nogmaals bedankt voor de tip.

Het is zeer netjes dat er een .exe is meegeleverd. Al bestaat er de mogelijkheid is dat deze qua bugfixes en functionaliteiten achter kan lopen. Als een random iemand een aanpassing doet op zijn Github repo met een Pull Request, en die wordt geaccepteerd, dan moet de .exe opnieuw gecompileerd worden :p.

Ergens meen ik gelezen te hebben dat de software niet meer 'ontwikkeld' (?)
Als ik naar andere tools zoek, dan kom eigenlijk terecht bij 'online checkers' of op sites als stackexchange, dan wel op sites bedoeld voor ontwikkelaars (github achtige sites), waar je als dummy dus geen ** van snapt, c.q. waar niets te zoeken hebt :)
(Doe maar eens een Google search: check encoding of files, word je als simpele eindgebruiker niet echt wijzer van)

Ergens meen ik gelezen te hebben dat de software niet meer 'ontwikkeld' (?)
Als het werkt, dan werkt het toch? De laatste updates zijn al een paar jaar geleden, maar dat maakt nog geen afbreuk eraan. Ik gebruik ook nog regelmatig het decennia-oude programma PixResizer. Na alle updates van een operating system zullen niet veel programma's opeens gaan breken en foutmeldingen vertonen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan