Ghostcast Server nieuwe configuratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Khoneini

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2008
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het configureren en het in gebruik nemen van een Ghostcast Server voor het plaatsen van images op werkstations via het netwerk. Het installeren van van werkstations verloopt momenteel handmatig bij mijn werk en neemt toch zo'n 3 kwartier altijd in beslag(updates etc). Op mijn school gebruiken we Ghostcast van Norton om via het netwerk in Ghost op te starten en dan een image uit te draaien wat minder dan 10 minuten in beslag neemt. Dit is uiteraard een enorme snelheidswinst.

Ik heb echter een aantal vragen betreft het ghosten va images via het netwerk en ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

- Ghostcast moet op een server worden gedraaid kan dit gewoon op Windows XP Professional of is Windows Server 2003/2008 hiervoor nodig
- Wat zijn de specificaties die een Server(PC) nodig heeft om ghostcast te kunnen draaien
- Moet er een Gigabit netwerk aanwezig zijn(levert dit een snelheidswinst op t.o.v. het ghosten van de images naar de werkstations)
- Moet Ghostcast server appart aangeschaft worden of zit deze tool bij Norton Ghost erin
- Wij maken gebruik van Windows XP / Vista en Windows 7 nou is mijn vraag bij Windows Vista en Windows 7 hoef je bij de installatie geen productcode op te geven maar hoe werkt dit bij Windows XP als je deze gaat ghosten kan je hier ook later de productcode opgeven?
- We werken met verschillende configuraties van werkstations hoe werkt het precies met de Drivers? Moet er gewoon een kale Windows XP met de applicaties geghost worden en vervolgens dan later de Drivers installeren?

Ik weet het, het zijn een heleboel vragen maar als hier antwoord op gegeven zou kunnen worden zou ik dat zeer op prijs stellen.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik eruit betreft die Norton GhostCast Server die heb ik inmiddels aangeschaft namelijk Norton Ghost Suite 2.5. Die vraag valt al dus af!

Ghost

Antwoord op de opmerkingen:
GhostCast hoeft niet per definitie op een server te draaien, kan zoals bij ons gewoon op een werkstation draaien.
Om GhostCast te gebruiken moet je aan de volgende zaken voldoen om zoveel mogelijk te kunnen automatiseren:
DHCP/DNS service, bijvoorbeeld op een ethernet router of op een server waar deze services op draaien.
Als je de services niet hebt draaien, zal je alle gegevens handmatig gaan invoeren.
Ik heb GhostCast op een werkstation draaien waar ook alle images staan.
De machine is voorzien van 2 netwerk kaarten.
Op de netwerkkaart waar de ethernet router ingeschakeld staat met DHCP en DNS, is er een verbinding gemaakt met een switch en gigabit verbindingen zijn daarbij niet noodzakelijk.
Daar zijn alle in te spoelen systemen op aangesloten.
Dit netwerk heeft geen verbinding met het internet, dit bereik je door bijvoorbeeld geen default gateway te definieren.
De andere netwerkkaart krijgt gewoon een dynamisch IP adres van een andere ethernet router, hiermee kan ik dan wel gewoon naar het internet.
Voordat je een image van een werkend systeem maakt, zorg je ervoor dat het systeem zo volledig mogelijk is afgeconfigureerd.
Een image is een exacte kopie van een werkend systeem, voorzien van alle noodzakelijke drivers en applicaties.
Zoals je wellicht weet, is de voorwaarde voor Ghost identieke systeem hardware.
Daarmee is Ghost niet erg flexibel.
Om die reden kan je met verschillende hardware beter een Microsoft server voorzien van RIS of WDS, zodat alle noodzakelijke software, zoals het besturingsysteem met allerlei gebruikte applicaties, op hardware onafhankelijke systemen ingespoeld kan worden.
De besturingsystemen kan je voorzien van allerlei software, dit kan je met sysprep doen, maar ook bijvoorbeeld uitstekend streamen met Nlite, dat is een gratis programma.
Het is niet per definitie noodzakelijk om WDS of RIS in een domein te hebben, het kan ook in een werkgroep, zolang je DHCP en DNS werkend hebt.
Imaging bij XP is relatief eenvoudig.
Als een image met Ghost op een systeem is gezet, zal de machine eerst opnieuw starten.
Nadat de machine opnieuw is opgestart, zal de melding verschijnen dat er systeem wijzigingen zijn uitgevoerd waardoor het systeem opnieuw moet opstarten.
Nadat het systeem voor de tweede maal is opgestart, zal je (mogelijk) de licentie opnieuw moeten activeren.
Dat is alles.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan