Gigabit netwerk vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gabertje

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2008
Hallo.

Ik ben van plan mijn netwerk te upgraden naar een gigabit netwerk.
Ook het draadloos gedeelte wil ik naar de n standaard brengen.
Als ik nu naast mijn NAS die gigabit ondersteunt een netwerkprinter aansluit die geen gigabit ondersteunt.
Wat doet dit met de snelheid van mijn netwerk.
Ik heb ergens op internet gelezen dat wanneer je 1 apparaat aansluit dat geen gigabit ondersteunt je je hele snelheid binnen je netwerk naar beneden haalt zodat ook de rest van de aangesloten apparaten niet meer profiteren van de hoge snelheid.

Wie heeft hier verstand van of kan mij een link sturen waar alles duidelijk uitgelegd word.

Bij voorbaat Dank

Niko

Hoi,

Je kunt 'rustig' te boel aansluiten zoals je aangeeft.
Die printer is niet van invloed op de snelheid van je (inter-)netwerkverbinding.
Belangrijk:

1. alleen bij bekabelde verbindingen wordt gebruik gemaakt van gigabit. Naast je router moet je dus ook een gigabit netwerkkaartje in je pc's zetten
2. de netwerkkabels zijn wél van belang. Deze moeten minimaal Cat5 zijn, liefst cat6, vooral bij lange kabels.
3. wil je gebruik maken van een optimale draadloze verbinding dan moet ook de netwerkkaart wireless (300-)N ondersteunen. Dit betekent dat je voor een laptop nog vaak een extra insteekkaartje moet aanschaffen en de interne draadloze netwerkkaart uitschakelen.

Geweldig!
Bedankt.

De kabels zijn Cat5 en max 17m lang, wat volgens div artikels op internet geen probleem moet zijn.

Heb een nieuwe Dell studio 17 in bestelling die de nieuwe n norm ondersteunt.

En inderdaad de pc van 2 jaar oud krijgt een nieuw gigabit kaartje.

Volgens mij gaat alles dan als de "brandweer"

Groet Niko

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan