GigaByte mobo herkent nieuwe schijf niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeronimoDeCoole

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2005
Ik heb hier een probleem met een pc, die ik voor iemand anders moet herstellen.

het betreft een Acer Aspire T135
AMD sempron 3000
512 mb DDR 400
Moederbord: GigaByte K8VM800MAE

In deze pc zat eerst een IDE schijf van Western Digital van 80GB. Deze bleek na enkele tests in de Acer pc, en in mijn HD enclosure, defect te zijn.

Dus er moest een nieuwe HD inkomen. Aangezien het moederbord ook voorzien is van 2 SATA aansluitingen, had ik besloten om er maar ineens een Sata schijf ipv. terug een IDE te pakken.
Dus ben ik vandaag een Samsung HD161HJ van 160GB gaan halen, met Sata.

Uiteindelijk de schijf aangesloten op de pc, maar deze werdt niet herkend door de bios. Na een bios reset had ik gehoopt dat de schijf dan wel herkend zou worden, maar helaas, de bios zag hem niet.

Na alle instellingen in de bios nageken te hebben, ben ik er van uit gegaan dat dat de nieuwe Samsung het niet deed. Dus ik deze maar voor de zekerheid in mijn HD enclosure gestopt, aangesloten op men pc, en hij werdt zonder problemen herkent zo, en kon hem ook partitioneren en formatteren.

Dus was mijn volgende gedacht: De Sata connectors van het mobo werken niet.
Maar toen had ik uit men kast een oude Maxtor schijf gepakt, ook met Sata, en vreemdgenoeg werdt deze direct door de bios herkent :confused: . Ook de Windows setup had geen probleem om deze te herkennen.

Ik heb ook rekening gehouden met de jumper instellingen, om ervoor te zorgen dat de Sata schijf op 1,5Gb werkte ipv 3,0Gb , aangezien het al een ouder moederbord is en deze waarschijnlijk enkel Sata I ondersteunt, maar dat haalde ook niks uit.

Dus nu is mijn laatste gedachte, dat het GigaByte moederbord gewoon geen Samsung schijven wil ondersteunen, aangezien die Maxtor perfect erop werkt, en de samsung ook niet defect blijkt te zijn, of heb ik misschien toch nog iets over het hoofd gezien???

Of moet ik misschien gewoon een bios flash doen, in de hoop dat hij zo wél die nieuwe Samsung detecteert?

mvg Jeroen.

OnChip Serial ATA:

Enabled Enable VT8237R / VT8237R+ Serial
Disabled Disable VT8237R / VT8237R+ Serial

SATA Mode:

RAID Set onboard SATA mode to RAID.
IDE Set onboard SATA mode to IDE.

Hier kan je nog een beetje mee spelen in de bios. Staat onder 2-3 Integrated Peripherals

OnChip Serial ATA:

Enabled Enable VT8237R / VT8237R+ Serial
Disabled Disable VT8237R / VT8237R+ Serial

SATA Mode:

RAID Set onboard SATA mode to RAID.
IDE Set onboard SATA mode to IDE.

Hier kan je nog een beetje mee spelen in de bios. Staat onder 2-3 Integrated Peripherals

Ik heb me al rot gespeelt met die instellingen :p , met zowat alles wat met sata en ide te maken heeft dat ik kon vinden in de bios. Ook als ik de HD handmatig wil toevoegen aan de bios, wil die hem nog niet herkennen. Ik ga hem nu eens terug in men Enclosure steken, en een hd test progje laten lopen van Samsung, in de hoop dat die iets aangeeft dan.

Misschien een overbodig antwoord van mijn kant, maar zijn er voor Sata schijven niet eerst drivers nodig?

Misschien een overbodig antwoord van mijn kant, maar zijn er voor Sata schijven niet eerst drivers nodig?
Voor Windows normaal wel ja, maar toch niet voor de bios? die moet de schijf direct herkennen, voor de bios heb je nooit geen drivers nodig.

Ik heb wel vanmiddag (in een een snelle search..) gelezen dat dit moederbord wel wat moeite heeft met Sata2-schijven.
En Seagate schijnt wel goede oplossingen te hebben richting sata1. (dus die kan beter doen alsof het een sata1-schijf is)
Dus ik vrees dat je de schijf moet omwisselen....

Andere opties zijn er niet, denk ik.

Ik heb wel vanmiddag (in een een snelle search..) gelezen dat dit moederbord wel wat moeite heeft met Sata2-schijven.
En Seagate schijnt wel goede oplossingen te hebben richting sata1. (dus die kan beter doen alsof het een sata1-schijf is)
Dus ik vrees dat je de schijf moet omwisselen....

Andere opties zijn er niet, denk ik.
Ja ik was het ook al aan het vrezen dat het zoiets ging zijn. ik had de schijf al getest met een diagnostic tool van Samsung, maar die gaf aan dat de schijf perfect in orde is. Ga morgen toch nog een laatste poging wagen op die Acer, nog wat uitproberen, je weet maar nooit. En anders wordt het toch maar een ander merk van schijf.

Ok, het is opgelost, ik heb die Samsung toch aan de praat gekregen op die Acer :D
Ik had eerst die jumper gestoken zoals in de handleiding stond, maar dan werdt hij nog steeds niet herkent. Dus ik elke keer de jumper op een andere instelling gezet, en dan telkens terug opgestart, en plots werdt hij dan toch herkent. Ondertussen staat eer al terug Windows op enzo, dus kan deze morgen terug naar de eigenaar :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan