Gigabyte mobo opstartprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

rods11

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2003
Berichten
16
Product klasse : Motherboard GA-H55M-USB3(rev. 1.0)
BIOS Versie : award VGA Merk : intel Model : onboard
CPU Merk : Intel Model : i5-661 Snelheid : 3333mhz
Operatie Systeem : Win 7 64-bit Service Pack : actueel
Geheugen Merk : ocz Type : ddr3
Grootte van de Geheugen : 4x 2gb Geheugen Snelheid : 1333 mhz
Power Supply/Voeding : 450w W Nexus

Ik besloot mijn core2 systeem up te graden naar een i5-661.
Alles vlekkeloos geïnstalleerd. Bij het instellen van de bios viek me op dat het ram (OCZ Platinum 1333mhz, 1,65 v) de default waarde van 1,5v en 1066mhz, maar daar heb ik verder niets mee gedaan.

Win7 64 bits geïnstalleerd, Gigabyte H55M-USB3 drivers en utilities+ mijn gebruikelijk pakket AV en anti-spyware pakketten (Panda cloud, Spybot and Threatfire).
Alles verliep vlekkeloos. Met de Easy Tune (van Gigabyte) utility de ram frequency opnieuw gecheckt en geconstateerd dat het ook 1066mhz aangaf voor het ram.
Weer de bios gecheckt of de kloksnelheid van het RAM vastgezet was op dat niveau, maar zowel voltage als multipiers stonden op auto detect.

Omdat het geen probleem was dat onmiddelijke aandacht vereist, ben ik verder gegaan met installeren van software. Photoshop, aanvullende browsers, windows updates, etc.
Na een van de daarmee samenhangende restarts begon de pc te piepen en stopte. Een lange ononderbroken piep. Wel met 2 tonen erin, zo een versnelde ambulance toon.
Toen begon de nachtmerrie. Lange ononderbroken toon (meestal wel vlak) betekent ram. Ram eruit, zelfde resultaat. Alle componenten een voor een eruit gehaald tot ik alleen pwersupply, power switch, speaker switch cpu en koeler overhield.
Zelfde resultaat.
Het werkt 7 seconden, begint te piepen, stop te werken, herstart na 3 seconden, begint even later weer te piepen en stopt…

CMOS geshort, voor het geval de tuning tools van Gigabyte iets veranderd zouden hebben, het hielp niet. Voor alle zekerheid cmos batterijtje verwijderd en herplaatst, ook zonder resultaat.

2x12 pins voeding en 2x4 pins voeding (indie laatste gaat een 4 pins power supply connector) in verschillende combinaties getest zonder resultaat.

CPU en koeler verwijderd op nieu van gel voorzien en weer gemonteerd. Zonder succes.
Niets helpt. Het zou mijn Paasweekend redden als het opgelost kon worden….
 
bedankt voor de tip, maar als je de tekst gelezen had kon je zien dat ik dat al gedaan heb... "Toen begon de nachtmerrie.Lange ononderbroken toon (meestal wel vlak) betekent ram"
 
Hoi !

Zet je geheugen-voltage es 0,2V hoger !

Op 1,5 V loopt je OCZ niet, en aut. instellen werkt vaak niet.

Greetz,

Harry.
 
leuke poging, maar het heeft bijna 8 uur probleemloos gewerkt, zoals je kon lezen. En ik hou het probleem zonder ram.
 
Hoi !

Ik lees niets over 8 uur probleemloos gewerkt, alleen iets over 7 seconden en 'n niet-logische zoektocht naar het probleem.

Dus: alles uitbouwen, mobo incl. CPU en koeler op een houten ondergrond, voeding verbinden, geen HDD, geheugen, graka.

Bios speaker verbinden indien niet on board, en opstarten door de twee pinnen te verbinden waarmee normaal de On/Off toets verbonden is ?

Hoor je bios-beeps ?

Zo nee: onherstelbare mobo-fout

Zo ja, opnieuw beginnen en 1 geheugenbank toevoegen.

Opstarten: hoor je bios beeps ?

Zo nee: geheugenbank defect

Zo ja:graka toevoegen en op[nieuw testen, etc. etc.

Zo weet je na een uurtje met 99 % zekerheid wat eraan de hand is.

Greetz,

Harry.
 
Ik heb inmiddels het andere mobo getest op de voeding getest en die doet het nog steeds. Na het plaatsen van een i3 op de gigabyte, bleef deze de piep vertonen. Het moet dus een defecte mobo zijn. het vreemde is dat het 8 uur goed heeft gewerkt. het blijft hardware......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan