Gigabyte moederbord tewarm

Status
Niet open voor verdere reacties.

metalshell

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2012
hallo

ik heb een gigabyte GA-Z68x-ud3h-b3 moederbord ,maar die word na mijn weten iets tewarm (40 graden ) en reageert dan beetje sloom .
hoe kan ik na gaan of die nog wel goed is ?

zelfde geld voor mijn videokaart , dat is een radeon 7950 saphire die word 50 graden terwijl dat spel wat ik speel niet veel eisen heeft (worldoftanks) online game .

Al eens de fans ontstoft, om de koeling te verbeteren?

Ik dacht altijd de veilige grens ligt bij 60 graden, maar wie ben ik?

fans zijn schoon . en stoffilters ook en de kast zelf ook .

welke programma is nauwkeurig met het meten van warmte in de computer ?
heb een 64bit systeem .

Temperaturen hoef je je geen zorgen over te maken, zitten ruim binnen de veilige marges ;) Ik denk dat het ergens anders door komt waardoor je systeem sloom reageert.

hoi

ja indd had het gelezen mijn hitte golfen zijn normaal :P

maar mijn harde schijf kraakt als een gek ,hoort dat ?
is net 2 maand oud , deze is het WD VelociRaptor Enterprise 300GB 300 GB, 10.000 Rpm, 32 MB, Bulk.

heb ook ene probleem met een driver die hij niet wil instaleren , gaat om de video controller , maar nu weet ik niet of het om de onboard video gaat of de hd7950 saphire ?

zie bijlage error.jpg

Je harde schijf hoort niet te kraken, mogelijk is die niet helemaal lekker? Probeer eens SMART info uit te lezen en de schijf te benchmarken zodat je de snelheid kan vergelijken met een goedwerkende schijf.

Wat je videokaart betreft: de intel HD graphics die in je processor zit wordt automatisch uitgeschakeld wanneer je een losse videokaart plaatst. Je moet dus alleen de nieuwste drivers van je AMD HD7950 te downloaden op de website van AMD en die installeren ;)

waar vind ik die smart info en hoe benchmark ik die ?

voor de videokaart heb ik een driver cd waar alle drivers op staan , maar of dit de laatste versies zijn dat weet ik niet , zal vandaag is kijken of ik de laatste versie heb .
heb even bij catalyst control centrum op update controleren gedrukt ,en die geeft aan dat ik de laatste versie heb ..

zal oolk is uitpluizen welke video controller er nu niet is geinstaleerd want hij kan geen driver daarvoor vinden beetje vreemd .

Voor SMART en benchmarken: HD tune, klik voor de website

De laatste drivers heb je nooit als je vanaf de CD installeert, deze zijn altijd verouderd ;) Maar het kan natuurlijk wel dat deze inmiddels (automatisch) geupdate zijn.

ok dit is wat ik nu al wel heb . de benchmark .
de hdd scan is nog bezig te controleren op errors

HDTune_Benchmark_WDC_WD3000HLHX-01JJP.png

De prestaties zijn prima als ik het zo zie, vergelijk ook maar met de test in deze review: klik (review is wel van een 600GB schijf, maar de prestaties moeten ongeveer gelijk aan elkaar zijn)

Onder het tabje health kan je als het goed is de SMART status uitlezen ;)

oke hoe kan het dan dat die zoveel kraakt bij alles wat ik op start , of is het gewoon die harde schijven dat ze zo zijn , want tis best een kleine prut ding voor een gewoone hdd .
mwa goed nog een maandje dan haal ik toch een ssd crucial m4 64gb , speel alleen online games dus ja zoveel opslag heb ik niet nodig , en spul downloaden doe ik op de lappie .

Laatst bewerkt:
de velociraptors zijn niet bepaald stil, maar kraken hoort niet, eerder pruttelen wat je kunt horen ;)

Als er niets uit de errorscan komt en er geen problemen zijn met de health zal de schijf nog wel in orde zijn.

Even voor de verdere beeldvorming: wordt het spelletje alleen sloom of reageert heel je pc sloom?

heel de pc reageert sloom , terwijl dit een 10,000 rpm schijf is , dan verwacht je wel dat het wat sneller werkt , merk nu weinig verschil tussen een gewone harde schijf .
ja tis ook geen kraken maar net wat je zegt pruttelen , maar je hoort het wel goed .

hoe werkt die health dan want er staat niks als ik daar op klik.

btw ik heb deze drivers gevonden maar weet niet of dit de goede en laatste zijn denk het wel .
http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.aspx#1

Dit is de nieuwste driver: klik (Waarschijnlijk komt er binnenkort wel weer een nieuwere aangezien deze van 28 juni is)

Ik denk zelf dat je velociraptor wel in orde is, maar deze zouden toch wat sneller moeten zijn dan een reguliere harde schijf (voordat de SSD's op de markt kwamen was dit namelijk DÉ schijf om te hebben).

Heb je tevens de drivers van je moederbord allemaal geïnstalleerd? Zo niet, kan dat ook wel eens rare problemen geven, dus mijn advies is om dat alsnog te doen in dat geval.

ok dat zal ik doen maar dan heb ik wel hulp nodig :)

kwa drivers zoeken geen punt maar welke te instaleren dat is mij nog een raadsel , zie deze http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/raid_windows.aspx

dit is dus mijn hele computer in componenten

CPU: Intel Core I7 3770 3.40 GHz, Boxed, Incl. Videochip, Quad Core

GPU: Radeon Sapphire HD-7950 3GB-GDDR5

Moederbord: GigaByte GA-Z68X-UD3H-B3

HD: WD VelociRaptor Enterprise 300GB 300 GB, 10.000 Rpm, 32 MB, Bulk

RAM: Corsair Vengeance 8 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9, Non-ECC, Kit 4

PSU: Thermaltake Toughpower Grand 850W 850 Watt 20+24 Pins

DVD brander: Samsung SH-222AB/BEBE S-ATA, OEM Zwart

Kast: Fractal Design Define R3 USB3.0 TitaniumZwart, Grijs

Cooler: Scythe Mugen

voor deze moet ik dus nieuwe drivers hebben GigaByte GA-Z68X-UD3H-B3

ik sla de drivers dan meteen op zodra ik ze heb gevonden met jullie hulp .

btw. die geheugen die word vervangen omdat ik niet weg kom met de cooler van de scythe , heb um nu aan de andere kant van de scythe zitten wat dus niet goed is maar daar word aan gewerkt .
en ik haal een andere kast want ik vind deze teklein en weinig ventilatie, dacht zelf aan een antec 1200 serie die heb genoeg fans en lijkt me ideaal .

Laatst bewerkt:
op europa klikken. In principe moet je alle drivers installeren, maar sommige RAID drivers zullen niet lukken omdat je geen RAID draait (vermoed ik). Belangrijkste zijn die van je chipset, als je deze niet geïnstalleerd hebt kan je slechte prestaties & rare vastlopers krijgen.

EDIT: het geeft dus niet als een bepaalde RAID driver niet te installeren is, gewoon de volgende installeren en dat negeren want dan heb je hem ook niet nodig ;)

Laatst bewerkt:
trouwens nu ik het zie dat grijze allu blokje op de moederbord , dat is toch de onboard videokaartje ?
want die grijze blok die word ook goed warm als ik een game speel .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan