Glasvezel vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

quintoo

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2011
Hallo allemaal,

Ik weet niet zeker of ik de vraag in de juiste sectie heb geplaatst, is dit niet het geval. Mods graag even verplaatsen :thumb:
Bij deze, alvast sorry voor het lange verhaal. Maar ik hoop dat het duidelijk is.

Oke, ik zal even mijn situatie op dit moment uitleggen.
Een maandje of 2 geleden is er in mijn hele wijk glasvezel aangelegd.
Er zijn toen ook monteurs van Caiway gekomen om glasvezel in mijn woning aan te leggen, vanaf vorige week hebben wij nu de mogelijkheid om over te stappen op glasvezel.
Maar ik heb de nodige vragen waar jullie wellicht mij antwoord op kunnen geven.

Op dit moment hebben wij 2 verschillende providers.
- Tele2 (televisie 1,bellen,internet (20 MB/s))
- Caiway (televisie 3).

Waarom hebben wij 2 verschillende providers?
Omdat je bij Tele2 voor elke televisie in de woning 15euro extra betaald.
Bij Caiway betalen wij nu 16euro voor alle 3 de televisies.

Grote nadeel Tele2 op dit moment is dat het internet erg traag is.
Ik heb op http://www.speedtest.net/ getest wat onze internet snelheid is. (vanavond voeg ik even wat screenshots toe, ben op het moment niet thuis).
Op de PC die verbonden is met kabel halen wij ~8.2Mbps DL & 0.8Mbps UP.
Echter als wij de televisie beneden aan hebben staan, de televisie die met Tele2 is verbonden, halen wij ~4.5Mbps DL & 0.5Mbps UP.
In de avond als ik thuis kom vanuit mijn werk heb ik nog wel eens de behoefte om een online game te doen.
Op dit moment irriteer ik mij het meeste dat ik niet eens normaal een youtube filmpje en een online game kan doen zonder grote laggspikes te krijgen.
Als er op een TV gebruik word gemaakt van Netflix is het niet/nauwelijks mogelijk om nog te kunnen internetten op een andere computer.

Nu heb ik even gekeken welke pakketten Caiway aanbied, en het lijkt mij dat deze het meeste geschikte is : linkje
Toen ik alleen de specificaties aan het doorlezen was zag ik dat je maar 3 televisies met dit abonnement kan gebruiken.
Toch staat ook tussen de specificaties "Gratis tv-kijken op extra tv’s in huis via de kabel".
Hoofdzakelijk word er beneden televisie gekeken, hier nemen wij dan ook het FOX Sportsabonnement op.
Klopt het dan dat er boven gewoon alle "normale" zenders alsnog gekeken kunnen worden op een onbeperkt aantal televisies?
Of betaal je hier ook maandelijks weer voor?

Het 100Mbit/s pakket, voldoet deze aan mijn eisen?
Kan je hiermee bijvoorbeeld, downloaden + gamen + netflix tegelijk kijken zonder enkele problemen?
Om een snelheid naar wens te halen, is het de bedoeling dat alles bekabeld moet worden? (of kan ik eventueel in mijn PC mijn wifi-netwerkkaart vervangen voor 1 die 100Mbit+ ondersteund. Op dit moment zit deze op max 54.)
Alles bekabeld is bijna geen optie, of is het mogelijk om bijvoorbeeld een switch in een kamer te doen waar 3+ apparaten staan die internetverbinding nodig hebben (PS3,Laptop,Vaste PC). Zo ja, aan welke switch moet ik dan denken, en heeft dit heel veel invloed op mijn snelheid?

Is Caiway de juiste provider?
Volgens mij hebben wij op dit moment alleen nog de optie om bij Caiway glasvezel af te nemen, dus eventueel nog afwachten tot andere providers dit gaan aanbieden?

Dus even in een rijtje in het kort wat de eisen zijn:
- Goede internetsnelheid (Netflix + Gamen tegelijk zonder problemen)
- 4 Televisies, waarvan beneden met het FOX Eredivisie pakket. (3 Televisies zijn Samsung Smart tv's en 1 heeft een ingebouwde digitale ontvanger)
- Vaste telefonie (word nauwelijks/nooit gebruikt, kan eventueel vervallen)

Ik hoor graag van u :thumb:

Laatst bewerkt:
:d Vandaag leggen ze glas-wezel ( tussen 14 / en 16 uur ) bij mij maar ik heb abonnement bij KPN en bij KPN heb glas-wezel genomen, en hoop ik dat ik ook bij KPN blijft enz... wat voor praatjes zijn nu over dubbele provider ? die ken ik niet ..
vhb154.gif

Maar zijn me wel verhaaltjes bekend over hoe KPN verkocht in korte toekomst word ( ?:(? ) enz...

P.S. Ik ben meer dan 10 jaar bij KPN en ben tevreden mee voor geen goud wil ik hem kwijt , goede systeem heb ik ( PC bedoel ik ! ) en kan ik gewoon alles mee, zeer veel tegelijk kan ik mee
zoals foto-bewerken / films bekijken / geavanceerde flash, gif of 3D creaties maken / gammen en surfen enz.. enz... ALS maar nu wat na glas-wezel te leggen verandert dan wil zelf ook nie meer
abonnement bij KPN en dat is zeer zeker .. :(

Laatst bewerkt:
@ROYONIX, ik heb nu 5 keer je bericht ongeveer gelezen. Maar snap geen hol wat je bedoeld :P.
Totaal geen antwoord op een van mijn bovenstaande vragen en je verteld me dat je een goede PC hebt?
Wat heeft dit in godsnaam met mijn nieuwe glasvezel verbinding te maken?
Ben je nog dronken van gisteravond? haha

Die heeft absoluut niets met jouw glasvezelverbinding( ben blij dat je dat ziet :P ) te maken maar natuurlijk met mijn gl-wezel wel
En ik heb overhastig jouw bericht gelezen( :o ) nu zie ik pas dat jij bedoel twee aparte abonnementen ( of providers ..toch ? ) toen ik las die jouw verhaaltje overhaastig was en
ik heb begrepen dat jij tijdens Glas-wezel aansluiting had tweede provider gekregen, wat klinkt niet logisch ... Caiway ken ik niet :(

P.S. Vandaag krijg ik die glas-wezel aansluiting en zit ik hier met spanning op wachten :D

:P Savond's voetbal bier en chips doet ze wonderen ....toch ?? :D
[marquee]
2mh944k.png
[/marquee]

Laatst bewerkt:
Lees ik nu goed dat je via een kabel 8Mbps hebt en via WIFI 54 Mbps ?
In dat geval zit er ergens echt iets goed fout.

Volgens mij is CaiWay nooit een slechte provider geweest, zetten zij het glasvezel signaal om naar (analoog) coax ? In dat geval begrijp ik wel dat je nog naar alle standaardzenders kunt kijken op andere toestellen.

Met een beetje geluk kun je middels een app ook nog tv kijken op telefoons en tablets.

Lees ik nu goed dat je via een kabel 8Mbps hebt en via WIFI 54 Mbps ?
In dat geval zit er ergens echt iets goed fout.

Volgens mij is CaiWay nooit een slechte provider geweest, zetten zij het glasvezel signaal om naar (analoog) coax ? In dat geval begrijp ik wel dat je nog naar alle standaardzenders kunt kijken op andere toestellen.

Met een beetje geluk kun je middels een app ook nog tv kijken op telefoons en tablets.

Nee, ik bedoel dat mijn wifi netwerk kaart op dit moment maximaal 54Mbps aankan :), LAN kabel kan dacht ik 100Mbps aan.

dus stel ik stop over op 100 dat deze dan ook vervangen moet worden als ik de juiste snelheid wil behalen, toch?
Op dit moment heb ik nog geen glasvezel, maar van caiway alleen een televisie abonnement. Alleen dit word dus even uitzoeken of alles gewoon bij elkaar kan.
Alleen ik had ergens gelezen bij caiway dat je maar maximaal 3tv's in huis zou kunnen hebben.
Als dit het geval is heb ik toch weer een probleem. Want ik heb geen zin om 15euro per televisie (tele2) extra te betalen terwijl deze misschien 4 uur per week aanstaat.

Zelf heb ik ook glasvezel van Caiway,
snelheid internet is super standaard abbo met 150/150
televisie kan dan ook via glasvezel dacht inderdaad maximaal 3 tv's
maar de kabel blijft ook gewoon werken, ook digitaal en met de standaard ontvanger kunnen hier gewoon alle tv's op.

zelf kijk ik geen tv via glasvezel omdat er dan een utp kabel vanaf de modem naar de tv moet (niet via hub of switch)

Even een paar dingen uit je vragen gelicht.

-De glasvezel wordt aangelegd door Caiway en het is voorlopig niet waarschijnlijk dat zij andere providers toegang gaan verlenen tot hun netwerk. Voor zover ik weet is hier, in tegenstelling tot telefonie, nog geen wet voor die dit mogelijk zou maken.

-Als je Wifi apparaten het aankunnen kan het zinvol zijn je Access Point te vervangen door een model wat hogere snelheden aankan.

-De snelheid van je huidige ADSL is typisch voor iemand die wat verder van een wijkcentrale woont. En aangezien alles over die ene kabel moet zullen de verschillende signalen elkaar beïnvloeden wat snelheid betreft. Meer snelheid zit er vrees ik niet in.

-Glasvezel heeft een veel hogere bandbreedte van minimaal 1GB. Hiervan wordt 100MB voor je internet gebruikt, maar er is tegenover ADSL dus wel nog genoeg over om de TV signalen e.d. naast je internetverbinding te versturen dus deze zullen in principe geen invloed hebben op de internetsnelheid.

-Of 100MB voldoende is? Dat hangt helemaal van jou af. Voor de meeste mensen zal het voldoende zijn. DVD download in nog geen 5 min. Netflix loopt prima.

Als je via caiway gaat moet je nog wel via de gemeente betalen voor je analoge signaal wat op je kabel binnenkomt volgens mij.
Iets van 190 euro ofzo per jaar.
Maar ik ben hier niet zeker van.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
-Glasvezel heeft een veel hogere bandbreedte van minimaal 1GB. Hiervan wordt 100MB voor je internet gebruikt, maar er is tegenover ADSL dus wel nog genoeg over om de TV signalen e.d. naast je internetverbinding te versturen dus deze zullen in principe geen invloed hebben op de internetsnelheid.

Hoeft niet, maar gebeurt in de praktijk wel vanwege hoe de ontvangers gebouwd zijn. Bovendien neem elke TV die je aansluit boven de eerste een extra portie uit die bandbreedte.

De "Hap" is ongeveer 10Mb per TV, dus zelfs met 3 TV's heb je nog ruim 10x meer bandbreedte dan nu. Als je de extra TV's aansluit via coax mis je geen extra bandbreedte. Of dat een mogelijkheid is moet je bespreken met caiway.

@RogerS,

- Ik heb op verschillende sites de postcode check geprobeerd van glasvezel. Volgens bv Tele2 & Ziggo is er nog geen glasvezel beschikbaar in mijn buurt. Maar zover ik hoor van verschillende mensen is er niks mis met Caiway ;)
- Ik kijk eerst aan hoe mijn WiFi is, als deze naar wens is laat ik zoals het is en anders ga ik kijken naar een acces point / repeater oid als dat zin heeft / helpt.
- Ooit, weet niet precies meer welke site oid heb ik volgens mij zon centralecheck gedaan en er staat me iets van bij dat dit +- 3km was. Dus ik snap de snelheid van ADSL volkomen. Daarom ben ik er ook zo klaar mee, en hoop dat glasvezel mijn redder in nood gaat zijn :)
- "Voor de meeste mensen zal het voldoende zijn", ik ben nu 8 gewent, met 100 kan ik wel ff voort denk ja. Stel het is niet naar wens kan ik volgens mij altijd achteraf nog eventueel upgraden. Maar 8 gewent dus ik ga er dik op vooruit.

@hoogteijling,
Ik ga denk gewoon even contact opnemen met caiway en overleggen wat de mogelijkheden zijn qua mijn televisie gebruik + internetgebruik en even voorleggen wat mijn situatie op dit moment is. Hopen dat er dan wat duidelijkheid overkomt.

@wampier,
Op dit moment heb ik beneden digitale tv (tele2) en op de 2 andere kabels coax. Al heb ik op 1 van de coax tv's gewoon HD zenders via caiway zonder dat ik extra betaal oid.
Ben ook zeer tevreden over de Televisie die caiway bied. Ik merk ook dat mijn tv boven via Coax + HD zender scherper is als mijn tv die in de woonkamer staat van Tele2. Geen idee of internet oid hier iets mee te maken heeft?
Tele2 hapt dus op dit moment ~4 a ~4.5 Mbit uit voor de televisie. Wat natuurlijk heel storend is als het internet al traag is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan